شناسه خبر : 82893
تاریخ انتشار : 1400/09/21 12:14
رئیس جمهور در روز تقدیم لایحه بودجه 1401 چه گفت؟

رئیس جمهور در روز تقدیم لایحه بودجه 1401 چه گفت؟

رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی 8 درصدی را هدف‌گیری کرده‌ایم و باید نگاه ملی به بودجه 1401 داشت و این میزان رشد را در نظر داریم و همگان باید تلاش کنند تا به این حد برسیم.

نورنیوزـگروه سیاست: سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه سال 1401 به مجلس شورای اسلامی که در صحن قوه مقننه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به برکت مجاهدت‌های مردان و زنان کارهای زیادی انجام گرفته است؛ برای اقداماتی که تاکنون صورت گرفته از همه متشکر هستیم اما امروزه با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه بوده و نیازمند یک حرکت جهادی و برنامه‌ای که بتواند پیش روی همه دولتمردان و مسئولان باشد هستیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها نسبت به اصلاح ساختار بودجه تأکید داشته‌اند و بر ارتقای سرمایه‌گذاری و اشتغال را توصیه و تأکید کرده‌اند و ما در سفرهای استانی نیز این خواستِ مردم مبنی بر اشتغال را مشاهده می‌کنیم. در آسیب‌شناسی‌های اقتصادی شاهد رشد اقتصادی کاهنده، بی‌ثباتی اقتصاد، تورم فزاینده و نامتوازن بودن در توسعه در سرزمین را شاهد هستیم و کیفیت نامناسب بودجه‌ریزی وجود دارد؛ اینها اقتضا می‌کند که بازنگاهی به آن‌چه تاکنون انجام شده و برای آن‌چه باید انجام شود، برنامه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: اشکال جدی که قبلا همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و کاری می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های بسیارِ داخلی به‌ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمند داخلی‌مان انجام بگیرد و مشکلات حل بشود، اما الان مشکلات اقتصادی داریم. جذب سرمایه‌گذاری به میزان استهلاک نمی‌رسد.

رئیسی تصریح کرد: در تقدیم بودجه اهداف قابل توجهی داریم؛ اولین هدف این است که در بودجه ثبات اقتصادی مد نظر ماست و باید ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد تا شرایط برای همگان اطمینان‌بخش باشد. لازمه ثبات اقتصادی این است که بودجه‌ای را بدهیم که کسری نداشته باشد و کسری بودجه ریشه‌ی بسیاری از مشکلات خواهد شد. نکته بعدی این است که بانک‌ها منضبط اداره بشوند و این انضباط در نظام پولی و بانکی کشور مورد تاکید است.

وی ادامه داد: در بودجه سال 1401 استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است؛ همان‌طور که ما در این چندماهه‌ی دولت نیز همین‌طور عمل کردیم که خودش نشان می‌دهد که وضعیت تورمی وضع کاهشی می‌یابد و ما امید داریم که تورم دو رقمی که وجود دارد، کاهش یابد.

رئیسی تصریح کرد: رشد اقتصادی 8 درصدی را هدف‌گیری کرده‌ایم و باید نگاه ملی به بودجه 1401 داشت و این میزان رشد را در نظر داریم و همگان باید تلاش کنند تا به این حد برسیم؛ 3.5 درصد از افزایش بهره‌وری و 4.5 درصد با افزایش سرمایه‌گذاری این رشد را محقق خواهد کرد.

وی اظهار داشت: توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور هم‌اکنون ناعادلانه است و باید عادلانه باشد و نگاه ما در بودجه بر این مبناست؛ باید به این سمت برویم که عدالت در محور بوده و توسعه در بخش‌های مختلف متوازن باشد. اساس کار در بودجه بر برنامه‌محوری قرار داده شده است؛ بنای بودجه این است که اختیاراتی را به مسئولان در استان، وزراتخانه‌ها و دستگاه‌ها بدهد که آن‌ها را مسئولیت‌پذیر و پاسخگو کند و اقدامات انجام گرفته قابل پایش و اندازه‌گیری باشد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یکی از نکات که همگان را رنج می‌داد نظام ناعادلانه‌ی پرداخت حقوق‌هاست و می‌کوشیم افزایش حقوق طبقات پایین و محدود کردن رشد حقوق طبقات بالا با سازوکارهایی که داریم، رخ بدهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی