شناسه خبر : 81313
تاریخ انتشار : 1400/09/01 10:58
کتابخوانى؛ از وظیفه‌ا‌ى ملى تا واجب دینى

کتابخوانى؛ از وظیفه‌ا‌ى ملى تا واجب دینى

مهدی توکلیان در یادداشتی به مراسم مختلف مرتبط با کتاب و به ویژه "آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهیدپرور" پرداخته است.

نورنیوزـ گروه فرهنگ: هر ساله همایش‌ها، جشنواره‌ها، سوگواره‌ها، نکوداشت‌ها و مراسم‌ متنوع بسیاری در سراسر جهان برگزار می‌شوند که از آنها به عنوان رویدادهای جمعی تعبیر و تعریف می‌شود و در نزد بسیاری از نخبگان و نواندیشان و متفکران و حتی بسیاری از مردم و شهروندان برگزاری رویدادها سود و فایده‌ای ندارد و هزینه‌های دورریز بسیاری دارد. شاید برخی از برنامه‌های برگزار شده یا در حال برنامه‌ریزی برای اجرا در این تعریف گنجانده شوند اما حقیقت موضوع این است برخی از این رویدادهای ملی و فراملی  بسان کارگاهی آموزشی و نقشی چون معلمی و دارای برکات فراوانی در حوزه‌های مختلف است. درست مانند: "آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهیدپرور" که در صبح آخرین روز از دومین فصل پاییز هزار و سیصد و چهارصد برگزار شد.

تکریم و تقدیر از مقام مادران شهیدی که داغ فرزندانشان تاب‌وتوان مقاومت و استقامت در برابر دشمنان ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را از آنها نگرفته است و هم چنان در راه ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس ایستاده‌اند. آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس، آیین متفاوت و متمایزی به حساب می‌آید و به جهت معرفی اسطوره‌های ملی ایران اسلامی نقش مهمی دارد.

بزرگداشت مقام شهیدان در تاریخ هر سرزمینی ارزشمند و دارای منزلت اجتماعی و جایگاه خاصی است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. در آخرین روز از هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، «یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن» از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ی ادبیات و هنر دفاع مقدس، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد. هم‌زمان با این مراسم، آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس در تمامی مراکز استان‌ها نیز برگزار و با برگزاری چنین مراسم باشکوهی ثابت شد برخی جریانات و دلسوزان و دغدغه‌مندان فعال فکری در سطح جامعه به دنبال ارتقای سطح بینش و آگاهی مردم فعالیت دارند و نهادهای حاکمیتی دارای مسئولیت، وظیفه‌ای که در راستای حمایت‌های معنوی و مادی جریانات و افراد مذکور دارند را می‌توانند به شایستگی انجام دهند.

کتاب «تنها گریه کن»، روایت زندگی «سرکار خانم اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان»، در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ  تحمیلی و پس‌ازآن است که به قلم خانم اکرم اسلامی تدوین و توسط انتشارات حماسه یاران منتشر شده است. برگزاری مراسم رونمایی و معرفی کتاب ارزشمند تنها گریه کن ثابت کرد که :کتاب‌ها، آثاری علمی و هنری‌اند و اندیشه‌های نو را ترویج می‌کنند. آنها به گونه‌ای شگفت‌انگیز، زاینده تنوع خلاقند، دانش جهانی تولید می‌کنند و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها را تسهیل می‌کنند.

کتاب‌ها، ابزاری برای صلحند و کتاب و کتابخوانی می‌تواند فاصله بین نسل‌ها را با بیان هنرمندانه بکاهد و این گسست را از بین ببرد. ارتباط نویسنده‌ای جوان با مادر شهیدی در کسوت مادرانه روایتی عاشقانه از عشق و محبت و ایثار و شهادت را روایت کرد و ذوق هنرمندان و پژوهشگران و نویسندگان بسیاری را در این موضوع مهم برانگیخت. سرکار خانم نغمه مستشار نظامی از شاعران آیینی، پس از مطالعه کتاب «تنها گریه کن» شعری درباره این کتاب سروده‌اند که در جریان این مراسم از متن یادداشت رهبر انقلاب بر ترکیب‌بند این شاعر رونمایی شد. به طور حتم برگزاری و معرفی اثر ارزشمندی که به قلم نویسنده ناشناخته‌ای نسبت به سایر نویسندگان حوزه دفاع مقدس مورد توجه و تکریم رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد، نشان از توجه به موضوع کتاب و بیانگر دغدغه‌های معظم له در طول سالیان گذشته است؛ "امروز کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها یک وظیفه‌ى ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانى نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلّل‌ناپذیر و یک وسیله براى آراستن شخصیت خویشتن، تلقى خواهد شد؛ و نه تنها جوانان، که همه‌ى نسل‌ها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد."*

*پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز هفته‌ى کتاب - ۰۴/۱۰/۱۳۷۲


ایکنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی