شناسه خبر : 76602
تاریخ انتشار : 1400/08/12 10:41
تشخیص بیش از 50 نوع سرطان با نوع جدید آزمایش خون

تشخیص بیش از 50 نوع سرطان با نوع جدید آزمایش خون

نوع جدیدی از آزمایش خون منجر به تحول جدیدی در تشخیص بیماری‌های سرطانی شده است.

نورنیوز-گروه جامعه: دانشمندان موسسه سرطان دانا-فاربر و کلینیک مایو به روش جدیدی در آزمایش خون دست یافته‌اند که توان تشخیص بیش از 50 نوع سرطان به‌طور همزمان را دارد.

از آنجا که در بیماری‌های سرطانی، تشخیص زودهنگام بیماری و نشانه‌های آن در درمان آن نقش مهمی دارد این روش می‌تواند یکی از نقاط عطف دانش آنکولوژی باشد.

دکتر جولیا فیگین که در این تحقیق مشارکت داشته است می‌گوید نوع جدید آزمایش خون می‌تواند حتی انواعی از سرطان‌های کشنده که تشخیص آن‌ها بسیار سخت است، مانند سرطان لوزالمعده، تخمدان و مری را تشخیص دهد.

فیگین گفته است: خون ما شامل علامت مشخصه «دی‌ان‌ای» است. این آزمایش خون، «دی‌ان‌ای» یک سلول سرطانی را که پخش شده است ردیابی می‌کند.

این پژوهشگر معتقد است «ما می‌توانیم ذرات ریز دی‌ان‌ای مشتق از تومور را در خون پیدا و ردیابی کنیم، و بر اساس الگوهایی که می‌بینیم، تشخیص دهیم که آیا نشانه‌هایی از وجود سرطان هست یا نه. ما می‌توانیم با درجه بالایی از دقت پیش‌بینی کنیم که این علامت سرطانی متعلق به کدام قسمت از بدن است».

در موارد فعلی، معمولا هر آزمایش برای تشخیص یک نوع سرطان انجام می‌شود و بنابر این آزمایش احتمال وجود انواع سرطان‌ها و غربالگری آن‌ها، زمان‌بر است. نوع جدید آزمایش خون در حال حاضر فقط با تجویز پزشک صورت می‌گیرد و شرکت‌های بیمه‌ هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهند. هزینه این نوع آزمایش 949 دلار ست.

آمارها می‌گویند حدود 71 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مربوط به انواعی است که تشخیص داده نشده‌اند.

در روش جدید آزمایش خون برای بررسی دی‌ان‌ای سلول‌های عادی و سرطانی که پس از مرگ وارد خون شده اند استفاده شده است. خون 2472 بیمار سرطانی و 4207 فرد غیر مبتلا در جریان این تحقیق، مورد مطالعه قرار گرفته است. بیماران حاضر در این تحقیق به‌ویژه به سرطان سینه، روده بزرگ، مری، کیسه صفرا، مثانه، معده، تخمدان، زبان و دهان، ریه، مغز استخوان، مولتیپل میلوما و پانکراس مبتلا بوند.


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی