شناسه خبر : 76100
تاریخ انتشار : 1400/07/23 19:38
شیوه های کلاهبرداری با وعده ارائه وام مسکن

شیوه های کلاهبرداری با وعده ارائه وام مسکن

از علت های عمده کلاهبرداری با وعده ارائه با وثیقه سندملکی،ناآگاهی افراد از قوانین و مقررات، اعتماد بیجا، طمع زیاد وعجله در تصمیم گیری است.

نورنیوز-گروه جامعه: یکی از روش های متداول تامین  نیازمندی های  مالی از سوی افراد،اخذ تسهیلات بانکی با ارائه وثیقه ملکی است‌.بدلیل وجود بروکراسی های طولانی در بانکها معمولا افرادی که بدنبال اخذ وام سریع هستند تلاش می کنند تا با استفاده از افراد ذی نفوذ مسیرهای طولانی دریافت وام را با میانبرهای عمدتا غیر قانونی کوتاه کنند. وجود درخواستهای متعدد برای دریافت وام با شیوه های سریع باعث شده که برخی کلاهبردارها با شیوه های مختلف سعی در جلب اعتماد این افراد نموده ونهایتا  با وعده اخذ وام زودهنگام آنها را فریب بدهند.

کلاهبرداری با وعده ارائه وام  مسکن سریع نیز از جمله همین موارد است. وام‌های رهنی یکی از تسهیلاتی است که در بیشتر بانک‌های دولتی  به متقاضیان ارائه می‌شود. 

در یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری‌، افرادی که خود را به عنوان اعضای یک شرکت با نفوذ و نماینده بانک معرفی می‌کردند، با به دست آوردن سند مالکیت متقاضیان از آنها سوءاستفاده کرده و اموال انان را به فروش می رساندند.

روش کلاهبرداری به این‌صورت بود که کلاهبرداران با انتشار تبلیغات در رسانه‌ها (نشریات و وب سایت ها) اعلام کردند شرکت تحت کنترل آن‌ها می‌تواند در کمتر از ۱۰ روز  وام رهنی با ۴ تا ۸ درصد کارمزد پرداخت کند.

پس از اینکه متقاضیان برای دریافت وام با شرکت تماس می گرفتند، کلاهبرداران نامه‌ای را از یک بانک دولتی جعل می کردند و یکی از هم‌دستان خود را به عنوان نماینده بانک برای ارزش‌گذاری دارایی معرفی می کردند

کلاهبردار پس از ورود به منزل متقاضی‌، از مالک درخواست می کرد سند ملک در اختیار او قرار دهد تا به بانک ارائه شود. وقتی سند به کلاهبرداران تحویل می شد آن‌ها با جعل سند،ملک مربوط به متقاضی وام را به فرد دیگری واگذار می کردند.نکته عجیب در مورد فریب متقاضیان این بود که برای آن دسته از خریداران که اصرار به دیدن ملک داشتند از متقاضی وام خواسته شد تا خانه را برای بررسی‌های نهایی تخلیه کند تا کارشناسان فنی بانک نیز بتوانند خانه را ارزیابی کنند.

اگرچه کلاهبرداران پس از طرح اولین شکایت توسط پلیس دستگیر و برای سیر مراحل قانونی و بازپرداخت اموال به مراجع قضایی تحویل داده شدند اما کلاهبرداری‌های حاصل از فروش اموال دیگران روند استرداد اموال را به تاخیر انداخت.از علت های عمده کلاهبرداری املاک با وام مسکن،ناآگاهی از قوانین و مقررات، اعتماد بیجا، طمع زیاد، عجله در تصمیم گیری است.این افراد سود جو سراغ افراد بی تجربه و افرادی که تمایل به گرفتن تصمیمات سریع بدون تحقیق می‌باشند و به هر عنوانی انها را فریب می دهند.

بنابراین برای نیفتادن در دام کلاهبرداران وام بانکی، معاملات املاک و مستغلات فقط باید در مراکز مجاز انجام شود یکی از اقداماتی که می تواند از شکل گیری کلاهبرداریهایی از این دست جلوگیری کند دریافت کد ره گیری در معاملات ملک است.


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی