شناسه خبر : 76010
تاریخ انتشار : 1400/07/19 14:57
اعتراف آمریکا به کلاهبرداری و سوءاستفاده در افغانستان

اعتراف آمریکا به کلاهبرداری و سوءاستفاده در افغانستان

اظهارات اخیر رئیس‌دفتر بازرسی کل آمریکا در خصوص سوءاستفاده این کشور به نام بازسازی افغانستان ابعاد جدیدی از فساد آمریکا در افغانستان را نمایش داد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: رئیس‌دفتر بازرسی کل آمریکا در گفته‌های خود به چندین مورد "هدررفتن، کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی" اشاره کرده است که طی دوره حضور آمریکا در افغانستان به نام تلاش برای بازسازی این کشور صورت‌گرفته است.

سی‌ان‌ان در این باره نوشته است: حسابرسی دقیق و جزئی این شکایت‌ها، به درخواست وزارت خارجه آمریکا، از چشم عموم پنهان مانده است. توجیه وزارت خارجه برای پنهان نگه‌داشتن این اطلاعات، نگرانی از تهدیدهای امنیتی بوده است. در این گزارش اطلاعاتی مبنی بر فساد مالی، کلاهبرداری و سو استفاده اقتصادی منتشر شده است. برای مثال از موارد فساد و اسراف که بازرسی کل آمریکا فاش کرده، عبارت‌اند از: فروش تجهیزات غیرضروری، زیرساخت‌های بلااستفاده و اعطای وام‌های غیرشفاف.

طبق این گزارش دولت آمریکا تنها در یک فقره 85 میلیون دلار به یک هتل وام داده است که هیچگاه باز نشد.

همچنین ادعا شده است که یونیفرم‌های استتار ارتش افغانستان 28 میلیون دلار هزینه اضافی داشت، چون یکی از مقامات یک طرح کمیاب سفارش داده بود. هزینه‌هایی که در شرایط بحران کمترین کارایی را از خود نشان داد.

حدود 249 میلیون دلار به پیمانکاران داده شد تا جاده‌ای را دور کشور بسازند که فقط 15 درصد آن ساخته شد. بر اساس شعارهای دولت امریکا مهم‌ترین دلیل استمرار حضور در افغانستان توسعه زیر ساخت‌های این کشور بوده است. یکی از موارد ادعا شده گسترش محورهای مواصلاتی است که در این گزارش به‌وضوح ناکامی این دولت در افغانستان را نشان داده است. نیم میلیارد دلار خرج هواپیماهای باری شد که فقط یک سال پرواز کردند.

طبق آنچه رئیس‌دفتر بازرسی کل آمریکا گفته است یک مرکز فرماندهی و کنترل نیز در صحراهای افغانستان ساخته شده است که 36 میلیون دلار هزینه برداشته و هیچ تقاضا و کاربردی آن وجود ندارد.

در این گزارش به حدود یک میلیارد دلار فساد مالی آمریکایی‌ها در افغانستان اشاره شده است. هرچند به طور دقیق مشخص نیست سایر فعالیت‌های آنها در افغانستان نیز از این رویه مستثنی بوده باشد.


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی