شناسه خبر : 75741
تاریخ انتشار : 1400/07/05 13:19
راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، راهبرد متوازن است

در برنامه «کنکاش» مطرح شد؛

راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، راهبرد متوازن است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: سخنرانی آقای رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، با وجود موضوعات متعدد و زمان محدود، مختصر اما مفید بود.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «کنکاش» 3 مهرماه درباره موضوع برگزاری هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی مجازی آقای رئیس جمهور و روابط دیپلماتیک ایران و مسئله برجام به گفتگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش»  شب گذشته 3 مهرماه با موضوع برگزاری هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی مجازی آقای رئیس جمهور و روابط دیپلماتیک ایران و مسئله برجام روی آنتن شبکه جام جم رفت.

 

سخنرانی مختصر ومفید رئیس جمهور در اجلاس عمومی سران ملل

رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در ابتدا درباره تاثیرگذاری سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس عمومی سران ملل مطرح کرد: با توجه به این که در کشور ما حدود یک ماه قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، دولت جدید تعیین می شود،‌ سخنرانی رئیس جمهور و مواضعی که اتخاذ می کنند، بسیار تاثیر گذار است. این فرصت خوبی بود تا چارچوب سیاست خارجی ما توسط آقای رئیس جمهور، مشخص شود.

 

Untitled.png2

وی با اشاره به سخنرانی جامع رئیس جمهور در این اجلاس بیان کرد: در مجموع با توجه به زمان محدود سخنرانان و موضوعات متعددی که دولت جدید عرضه می کند، به نظر می رسد خیلی از موضوعات در سخنرانی ایشان گنجانده شده بود. بحث مربوط به جمهوری اسلامی‌ ایران، استقلال و مقاومت در مقابل سلطه جویی ها، فشارهای آمریکا و تحریم ها، ثبات و امنیت منطقه، حضور بیگانگان و خروج آمریکایی ها از عراق و افغانستان یا به تعبیر آقای رئیس جمهور اخراج آنان، بحث یمن، فلسطین، تروریسم و استفاده ابزاری که آمریکایی ها از آن انجام می دهند، بحث سلامت و محیط زیست در دنیا، بحث کرونا در دنیا و اقدام غیر انسانی که در واردات دارو و واکسن علیه ملت ما به کار گرفته شد، بحث برجام، روابط با همسایگان و همه کشورهایی که مایل باشند چارچوب روابط و احترام متقابل را رعایت کنند و به صورت ویژه چارچوبی که برای مذاکرات آینده مورد نظر مخاطبین بود، به هرکدام اشاراتی به نظر مختصر ولی مفید انجام شد و چشم اندازی از سیاست خارجی دولت جدید ارائه شد.

سخنرانی هوشمندانه رئیس جمهور علیه نظام سلطه آمریکا

محمد قادری، روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: رئیس جمهور در سخنرانی خود با ارائه چند کلیدواژه، چندین هدف را نشانه گرفتند. رئیس جمهور با مطرح کردن موضوع حمله معترضین به ساختمان کنگره، در واقع ادعای دموکراتیک بودن نظام آمریکا را نشانه گرفت. انتخابات 2021 در آمریکا، حیثیت دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برد. نکته ذکر شده توسط رئیس جمهور درباره افغانستان، ادعای انسان دوستی آمریکایی ها و پشتوانه مردم مظلوم بودنِ آن ها را نشانه گرفت.

Untitled.png3

وی افزود: زمانی که رئیس جمهور پیشنهاد خارج کردن دو حوزه سلامت و محیط زیست از تحریم ها را ارائه کرد، دو نشانه دیگر را مورد هدف قرار داد. یکی بحث تروریسم سلامت که در دوران کرونا از سوی نظام سلطه اتفاق افتاد و دیگری بحث محیط زیست که به خصوص آقای ترامپ در اواخر دوره خود با خروج از پیمان نامه های دولتی در حوزه محیط زیست انجام داد. اشاره رئیس جمهور به این موارد، یک حمله یا به نوعی یک ضدحمله، نسبت به ادعای آمریکایی ها داشت.

وی درباره ادعاهای طرف آمریکایی بیان کرد: با وجود خروج غیر مسئولانه آمریکایی ها از افغانستان و رفتارهای ضد انسانی آنان، و اتفاقات لبنان و یا عراق برای تحت فشار قرار دادن مردم، بازهم آقای بایدن در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل،  ادعای بزرگتربودن را در دنیا می کند.

قادری اظهار کرد: سخنرانی رئیس جمهور از این جهت بسیار هوشمندانه بود و توانست به چند دروغ نظام سلطه و رهبری آمریکا اشاره کرده و آن را مورد هدف قرار دهد.

مذاکره نتیجه بخش، هدف دولت ایران است

مهمانپرست درباره ادعای رسانه های آمریکایی، در این خصوص که ایران به دنبال ادامه مذاکرات نیست، بیان کرد: به نظر می رسد سیاستی که دولت جدید در پی گرفته، با طراحی که در منطقه صورت گرفته، همخوانی نداشته باشد. آمریکایی ها به دنبال ایجاد تنش و درگیری و منزوی کردن ایران در منطقه هستند و سیاست دولت جدید روی آوردن نزدیکی و توسعه روابط، تنش زدایی، بیرون کردن کشورهای مداخله گر در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است. این مسئله شاید برای سیاست های رژیم صهیونیستی و حامیان آن، خوشایند نباشد‌.

وی افزود‌: می توان گفت نقطه برتری ما در سیاست های خارجی دولت و جنگ نرم جدید،توجه ویژه به همسایگان باشد‌. بنابراین یکی از نکاتی که می تواند به اقتدار منطقه ای ما کمک کند و فشارهایی که از جانب آمریکایی ها است را خنثی کند، همین مسئله است.

مهمانپرست درباره بحث برجام اظهار کرد: در حال حاضر یک جنگ روانی در حال شکل گیری است و تلاش دارند تا افکار عمومی را به این سمت سوق دهند که ایران اهل مذاکره نیست و یا تیم جدید به دنبال حل مسائل نخواهد بود. در صورتی که با توجه به سخنرانی آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در ملاقات های متعدد، اعلام کرده اند که ما به دنبال مذاکره هستیم. دولت ایران گفته است مذاکره ای که نتیجه بخش باشد، هدف ماست؛ نه اینکه اتلاف وقت صورت گیرد. در حال حاضر، دولت ما و آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که به دنبال مذاکره بدون نتیجه و اتلاف وقت نخواهند بود.

مهمانپرست ادامه داد: درواقع الان طرف آمریکایی و کشورهای اروپایی باید تصمیم خود را بگیرند. چارچوب بحث مشخص است. یا باید طرف غربی به دنبال احیای برجام بوده و تحریم ها را لغو کند و روابط اقتصادی ما  با کشورهای دیگر به صورت عادی در بیاید؛ یا اینکه رسما اعلام کنند که به تعهدات خود نمی خواهند عمل کنند و این جمهوری اسلامی است که یک طرفه عمل کرده است. به قول آقای رئیس‌جمهور، ۱۵ بار شاهد تاییدیه‌های بودیم که فعالیت ما در این مقطع صلح آمیز بوده و در چارچوب عمل کردیم، ولی طرف مقابل ما عمل نکرده است.

وی افزود: صحبت آقای امیرعبداللهیان  این است که ما فرصتی برای از دست دادن نداریم.  مذاکرات منجر به نتیجه هدف ماست. یعنی اینکه کاملاً باید تحریم‌ها لغو شده، در عمل راستی‌آزمایی شده و دو طرف به صورت واقعی به تعهدات خود برگردند. درصورتی که غیر از این باشد، بهتر است که مذاکرات بدون نتیجه دنبال نشود.

به بن بست رسیدن سیاست آمریکا علیه ایران

قادری اظهار کرد: در اردیبهشت 97 زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، با اتخاذ راهبرد فشار حداکثری، این ادعا را مطرح کرد که با این روش، ایران را مجبور می کند که تن به خواسته های غرب می دهد و هیچ یار و یاوری در فضای بین المللی نخواهد داشت. این روند در دوره بایدن هم ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و حضور پرطمطراق جمهوری اسلامی ایران در نشست منطقه ای بغداد و بیش از 50 ملاقات حاشیه ای در نیویورک توسط آقای امیرعبداللهیان، در واقع به این نکته تاکید می کند که سیاست آمریکایی ها در منزوی کردن ایران به بن بست خورده است. همچنین هدف اولیه فشار حداکثری، یعنی مزمحل کردن ساختار سیاسی، اقتصادی و مردمی کشور نیز به بن بست خورده است.

وی افزود: در شرایطی که طرف آمریکایی محتاج به احیای برجام هستند، چاره ای ندارند جز اینکه با عملیات روانی، افکار عمومی دنیا و کشورهای حامی خودشان را به این سمت پیش ببرند که ایران از حضور در مذاکرات امتناع می کند. البته در کنار این فشارهای ظاهری، در پشت پرده طی چندماه اخیر، پیام هایی ملتمسانه به ایران، برای بازگشت به مذکرات ارسال شده است. این فشار آمریکا نه نشان از اقتدار آن ها، بلکه نشان از استیصال آن هاست که به صورت کم هزینه به برجام برگردند. این عملیات روانی نقشه ای نخ نما است که به نظر می رسد اثر قبلی خود را نداشته باشد.

قادری خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران بر خلاف رسانه های معاند که بیان می کنند ایران کاملا میخواهد از طرف غربی قطع ارتباط خود را قطع کند و به سمت شرق کند، اصلا چنین چیزی نیست.  راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، راهبرد متوازن است. اساسا قبلا  نگاه به شرق وجود نداشت. و الان هم که نگاه شرق در بورس قرار می گیرد،  به معنی آن نیست که نگاه غرب وجود ندارد. اگر غرب مثل شرقی ها، فضا را متناسب، متوازن و با احترام متقابل دنبال کند، طبیعتا ایران هم در فضای مذاکراتی و گفت و گویی با ان ها شرکت خواهد کرد و با آنها مذاکرات را آغاز خواهد نمود.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی