شناسه خبر : 75618
تاریخ انتشار : 1400/06/30 22:47
بررسی تحولات میدانی افغانستان در میزگرد نورنیوز

بررسی تحولات میدانی افغانستان در میزگرد نورنیوز

این میزگرد تحلیلی با حضور کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم، صادق امامی دبیر بین‌الملل روزنامه فرهیختگان و محمد قادری سردبیر نورنیوز برگزار شد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: میزگرد زنده نورنیوز با موضوع بررسی تحولات میدانی افغانستان برگزار شد. کارشناسان حاضر در این نشست موضوعاتی مانند چگونگی قدرت گرفتن افغانستان و جایگاه دولت‌ها در این تحولات به مباحثه و گفت و گو پرداختند. این میزگرد که از طریق لایو اینستاگرام نورنیوز فارسی انتشار یافت با حضور کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم، صادق امامی دبیر بین‌الملل روزنامه فرهیختگان و محمد قادری سردبیر نورنیوز برگزار شد. مهمانان این میزگرد با توجه به تجربه اخیرشان از حضور در افغانستان و مشاهده تحولات آن، تحلیل‌های خود را ارایه کردند.

محمد قادری میزبان این میزگرد در آغاز بحث گفت: موضوع مهمی که در این رابطه وجود دارد، تناقضاتی است که بعضا در نزد افکار عمومی مشاهده می‌شود. تحولات افغانستان این نکته را در ذهن برخی ایجاد کرده است که چرا احساس می‌شود آن انگاره‌ها و گزاره‌های جریان‌های مختلفی که طالبان دارند و در مواضع آنان ذکر می‌شود را در عمل مشاهده نمی‌کنیم. از طرفی درباره بازیگران منطقه و فرا منقطه نیز باید گفت و گو کرد و دید که این بازیگران چه نقشی در این تحولات ایفا می‌کنند.

کیان عبداللهی در این نشست در خصوص تشتت آرایی که در جامعه افغانستان وجود دارد و قابل مشاهده بودن این موضوع سخن گفت و تاکید کرد که نمی‌توان یک رای واحد در خصوص تغییرات افغانستان صادر کرد. هرچند به نظر نمی‌رسد طالبان به تواند تغییرات اساسی در خود ایجاد کند چرا که طالبان به هرحال برای خودش یک ایدئولوژی و چارچوب‌هایی دارد که اساسا به همین خاطر شناخته می‌شود. سوال این است که اگر طالبان بخواهد از این فضا برگردد آیا دیگر طالبان خواهد بود؟ پس باید تحول بزرگی رخ بدهد. با این حال طالبان در بسیاری موارد دچار سردرگمی است. مثلا نمی‌داند راجع به اعتراض‌ها، حق تحصیل یا اشتغال زنان باید اجازه بدهد یا ندهند. بنابراین، تحلیل این که طالبان تغییر خواهد کرد یا نه منوط به پاسخ به این سوالات است.

صادق امامی دبیر بین‌الملل روزنامه فرهیختگان نیز با اشاره  به تجربه قبلی جامعه جهانی که از گروه طالبان وجود داشت که موجب شد رسانه‌های جهانی واکنش منفی به برآمدن طالبان داشته باشند، تاکید کرد: هر چند طالبان از منظر دیپلماتیک تغییراتی داشته است اما به نظر نمی‌رسد این گروه در حکمرانی خود تغییری ایجاد کرده باشد که در جامعه افغانستان قابل لمس باشد. او در ادامه در خصوص نحوه تعامل و کنش گروه‌های دیگر با طالبان نکته نظراتی را ایراد کرد.

در ادامه هر کدام از این مهمانان تفسیر و جمع بندی خود در خصوص وضعیت حال افغانستان و تفکرات مردم افغانستان نسبت به دولت‌های دوست و دشمن خود ارایه کردند.

فیلم کامل این گفت و گوی تحلیلی را می‌توانید در آدرس زیر مشاهده کنید:

  لینک: میزگرد نورنیوز

 


اخبار مرتبط









نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی