شناسه خبر : 75397
تاریخ انتشار : 1400/06/22 11:53
رسالت فعالان فرهنگی در پاسداشت آیین اربعین

مهدی توکلیان

رسالت فعالان فرهنگی در پاسداشت آیین اربعین

وظیفه دشوار اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، توجه به تاریخ عاشورا و اربعین به واسطه هنر و رسانه است.

نورنیوز-گروه جامعه: اربعین حسینی و آیین عزاداری این رویداد مهم شیعی که همواره و در طول تاریخ موردتوجه شیعیان بوده، مصداق بارزی از نمونه‌های آرمانی و متعالی اخلاقی افراد یک جامعه است و هر ساله با فرارسیدن ایام اربعین زندگی دگرباره‌ای در سرزمین ابوتراب جریان پیدا می‌کند‌. پاسداری از مکتب تشیع در گرو پاسداری از فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی و زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و سنت‌هایی است که در طول قرن‌ها پاسداری شده است. وظیفه دشوار اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، توجه به تاریخ عاشورا و اربعین به واسطه هنر و رسانه است. نکات زیر در بخش‌های گوناگون مدیریت کلان فرهنگی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر ورسانه قابل تامل است.

1- غنابخشی فکری و محتوایی هنرمندان و فعالان رسانه‌ای و به طور خاص مستندسازان و تصویربرداران و عکاسان خبری و هنری در ایام محرم و صفر با هدف ارتقا و تعمیق بصیرت و معرفت اقشار و آحاد هنرمندان آیینی درباره فلسفه، عمق و ابعاد و تعلیمات و تبعات حماسه حسینی (ع) و مقابله با تحریفات و اکاذیب پدید آمده در این زمینه با اهتمام بیشتر به توسعه اندیشه‌ها و نظرات دانشمندان و متفکران بزرگ درباره محرم و صفر.

2-ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی یا سامانه‌ای جامع به منظور جمع‌آوری آرشیو اسناد و تصاویر موجود در سطح ایران اسلامی از برنامه‌ها و مراسم سوگواری و ارتقاء با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای تدوین و ترویج فرهنگ صحیح عزداری سنتی که می‌تواند به شناخت صحیح و معرفت بیشتر هنرمندان و علاقه‌مندان حوزه پژوهش آثار تصویری کمکی موثر باشد.

3- برگزاری کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های کوتاه‌مدت با حضور استادان و پیشکسوتان حوزه‌های تخصصی به منظور تبیین و تشریح فلسفه و ضرورت و نقش تاریخی محرم و صفر و ارائه تحلیل‌های مناسب از فرآیند شکل‌گیری اربعین حسینی و نفی تحلیل‌های ناصواب و غیرمنطبق با واقعه عاشورا و شعائر حسینی از طریق رسانه عکس در دوران جنگ نرم به منظور بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطبان با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی و مشارکت‌کننده در برپایی راهپیمایی بزرگ اربعین.

4- معرفی سبک‌ها، آداب و اشعار و روش‌های اصیل و صحیح عزاداری وتجلیل از پیشکسوتان و نوآوری و تبلیغ سبک‌های جدید هنری متناسب با شؤون مراسم سوگواری نیز در کنار برنامه‌ریزی به منظور ارتقای معرفت و آشناسازی هنرمندان علاقه‌مند با سیره زندگانی ائمه معصومین (ع) در معرفی بهتر و شناخت بیشتر به هنرمندان.

از آنجا که اربعین تنها یک آیین ساده نیست و واسطه‌ای برای جهانی‌شدن و شناساندن مظلومیت شیعه به جهانیان است، وظیفه سنگینی را بردوش هنرمندان آیینی و مروجان فرهنگ و هنر قدسی می‌گذارد تا در زدودن انحرافات و خرافات با تمسک به ساحت هنر و فرهنگ و رسانگری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

 

روزنامه جام جم


اخبار مرتبط









نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی