شناسه خبر : 75354
تاریخ انتشار : 1400/06/20 21:54
مسئولین استان های کردنشین عراق مراقب تحرکات گروهک های ضدانقلاب مستقر در این منطقه باشند

مسئولین استان های کردنشین عراق مراقب تحرکات گروهک های ضدانقلاب مستقر در این منطقه باشند

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر از این مناطق مرزهای ایران دچار کمترین آسیبی بشود یا تحرکات جریان های اشرار یا تجزیه طلب در خاک عراق به گونه ایی انجام بشود که امنیت مرزها را تهدید کند جمهوری اسلامی ایران براساس توافقاتی که با دولت مرکزی عراق انجام داده برای حفظ مرزهای خود اقدامات لازم بازدارنده و شدیدی را انجام خواهد داد.

نورنیوز-گروه سیاسی: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در خصوص اقدامات گروه های تروریستی و ضد انقلاب در خاک اقلیم کردستان علیه ایران و حق مشروع ایران در دفاع از امنیت ملی خود، اظهار داشت: استفاده از لفظ اقلیم برای نام بردن از این منظقه صحیح نیست چرا که به نوعی استقلال مختصری برای این منطقه ایجاد میکند و بهتر است برای نام بردن از این منطقه از عنوان استان های کردنشین عراق استفاده کنیم تا این وابستگی به دولت مرکزی را حفظ کرده باشیم.

وی گفت: از موضوعات مهم برای همه کشورها تامین امنیت ملی برای خودشان است و یکی از این مولفه ها تامین امنیت مرزهاست. تامین امنیت مرزها برای تمام کشورها اهمیت ویژه ای دارد و ایران هم در این خصوص  یک تجربه جنگ پیروزمندانه هشت ساله را پشت سرگذاشته است و همچنین با تحریک نظام سلطه و بعضی کشورهای همسایه ناامنی هایی را طی این سال ها تجربه کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: اعلام ناتوانی برای حفظ مرزها از طرف بعضی همسایه ها وانعقاد توافقات بین ایران و آنها این اجازه را به ایران میداد که در مقابله با تحرکات راسا اقدام کرده و با اشرار به هر نحو ممکن مقابله کند و اشرار را طی معاهده منعقده تعقیب کرده و از بین ببرد.

صدرالحسینی افزود: توافقات بین ایران و عراق هم در راستای تامین امنیت مرزهای ایران و کنترل فعالیت گروهک های ضدانقلاب مستقر در  استان های کرد نشین عراق بوده است.

وی تصریح کرد: ایران در این زمینه با دولت عراق در مرزهای جنوبی و شمالی گفتگوهایی انجام داده است و مسئولین امنیتی طی این گفتگوها  تاکید داشته اند که چنانچه  مسئولین استان های کردنشین عراق به حضور ضد انقلاب وبعضی جریانات تجزیه طلب و فعالیت این گروهک ها علیه ایران توجهی نکنند جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که  اقداماتی را مستقیما علیه این گروهک ها انجام دهد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطر نشان کرد: دولت مرکزی عراق با دولت جمهوری اسلامی ایران برای کنترل این منطقه توافقاتی را منعقد کرده و از طرفی اختیاراتی به مسئولین استان های کردنشین خود داده که در حقیقت از خود سلب اختیار کرده است. مسئولین استان های کردنشین عراق هم در بسیاری از موارد به دلیل ناتوانی از برخورد قاطع با این جریان ها و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که کوهستان های این منطقه دارد و با توجه به توافقی که جمهوری اسلامی ایران با دولت مرکزی عراق در این زمینه منعقد کرده مسئولین منطقه ای در استان های کردنشین تابع این توافق هستند و در این ارتباط هیچگونه نظر منفی نمیتوانند داشته باشند.

 


اخبار مرتبط






















نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی