شناسه خبر : 75114
تاریخ انتشار : 1400/06/10 10:27
افغانستان در آستانه فاجعه انسانی است

افغانستان در آستانه فاجعه انسانی است

دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان برای ادامه زندگی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: دبیر کل سازمان ملل، روز سه شنبه نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داد و خواهان اختصاص منابع مالی به این کشور بعد از خروج آمریکا شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به تشدید بحران انسانی و اقتصادی و فروپاشی بخش خدمات پایه در افغانستان اعلام کرد: یک فاجعه انسانی در حال شکل گیری است.
آنتونیو گوترش از کشور‌های عضو سازمان ملل خواست به ملت افغانستان منابع مالی کافی و مناسب اختصاص دهند تا نیاز‌های حیاتی آن‌ها بر طرف شود.
وی افزود: از این کشور‌ها تقاضا دارم که منابع مالی کافی در اختیار کارکنان امور بشر دوستانه در افغانستان قرار دهند. آن‌ها همچنین برای انجام وظایف خود به تضمین‌های حقوقی هم نیاز دارند.
دبیر کل سازمان ملل یاد آوری کرد نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان برای ادامه زندگی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: از هر سه افغان یک نفر نگران تامین وعده غذایی بعدی خود است. بیش از نیمی از کودکان زیر ۵ سال در افغانستان در سال آینده از گرسنگی رنج خواهند بود.
دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت: بیش از هر زمان دیگری، کودکان، زنان و مردان در افغانستان به همبستگی جامعه بین المللی نیاز دارند.
گوترش بدون اشاره به طالبان، از همه طرف‌ها خواست دسترسی بشر دوستانه و بدون مانع به مایحتاج اولیه را برای مردم و کارکنان امور بشردوستانه تسهیل نمایند.
طالبان ۲۰ سال بعد از آنکه توسط آمریکا از قدرت در افغانستان کنار زده شد، بار دیگر کنترل بخش‌های زیادی از افغانستان را در دست گرفته است. آن‌ها روز سه شنبه به دنبال پرواز آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از کابل در شب قبل، پیروزی خود را جشن گرفتند.
در همین حال کارشناسان می‌گویند اگر افغانستانی‌ها با تجربه ۴۲ سال مبارزه با ارتش سرخ شوروی و رویارویی با آمریکایی‌ها بخواهند راه ثبات و استقلال خودشان را بروند، هیچ راهی جز تشکیل دولت ملی فراگیر ندارند و این در چارچوب خواست مردم افغانستان است.


اخبار مرتبط













نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی