شناسه خبر : 75110
تاریخ انتشار : 1400/06/10 10:08
کاریکاتورسازی از مسائل زنان و خانواده در سریال «گاندو»

کاریکاتورسازی از مسائل زنان و خانواده در سریال «گاندو»

نگاه سطحی رسانه ملی به مسئله زنان و پیوند زدن همه چیز با سرویس‌های جاسوسی بیشتر حاکی از عدم شناخت دقیق مسائل اجتماعی ایران امروز است.

نورنیوز-گروه فرهنگی: در سریال گاندو انگلیسی‌ها اینگونه فرهنگ یک کشور را تغییر می دهند: یک جاسوس بیست سی نفر زن را سازماندهی می کند، برایشان ورکشاپ می گذارد و آن‌ها ایده‌هایش را پیاده می‌کنند و فرهنگ 80 میلیون نفر عوض می‌شود.

به همین سادگی می‌بینید که چگونه برای ذهن ایرانیان خوراک فرهنگی تهیه می‌شود و در سریالی که ادعای بررسی پرونده های امنیتی در سال‌های اخیر را دارد با ساده‌سازی اموری مهم مسائل بزرگ فرهنگی به ابتذال کشیده می‌شود.

مسئله زنان و خانواده در ایران به واسطه برخورد فرهنگی و تبادل اندیشه‌ها و تاثیرپذیری‌های طبیعی در طول زمان و از دوران مشروطه به یکی از چالشی‌ترین مباحث جامعه و سیاست تبدیل شده است. پیرامون چرایی و چگونگی و ماهیت این چالش خوب است به صاحب نظران این عرصه رجوع کنیم که به واکاوی این مسائل فارغ از جدال‌های سیاسی و خام اندیشی‌های سریالی پرداخته‌اند. اما این نگاه کاریکاتوری رسانه ملی به این مسئله و پیوند زدن همه چیز با سرویس‌های جاسوسی بیشتر حاکی از عدم شناخت دقیق مسائل اجتماعی ایران امروز است.

در آنسوی ماجرای این ساده‌سازی نیز به لطف پول نفت، عده ای وصل به رانت برای مقابله با این اقدامات  ده‌ها موسسه و اندیشکده درست می‌کنند تا طرح غربی‌ها را خنثی کنند. و هیچکس از ایشان سوال نمی‌کند چرا پس از هزینه کردن میلیاردها تومان در سال‌های اخیر برای مقابله با رویکرد نفوذ فرهنگی در ایران خصوصا در حوزه مسائل زنان و خانواده تقریبا هیچ نتیجه قابل ذکری مشاهده نمی‌شود؟  

باور کنیم تا نگاه به فرهنگ در کشور و ریشه های تغییرات فرهنگ همینقدر ساده انگارانه و مبتذل باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و روز به روز شاهد تغییرات فرهنگی عمیق‌تر و ریشه‌ای تری خواهیم بود.


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی