شناسه خبر : 75084
تاریخ انتشار : 1400/06/09 13:20
آخرین وضعیت کرونا در ایران

آخرین وضعیت کرونا در ایران

درحالی که ابتدای هفته برخی نشانه‌ها از بهبود بحران پیک پنجم مشهود بود؛ اما تغییر جهت شاخص‌های بیماری در جداول آماری نشانه‌ای از آغاز پیک ششم در آینده نزدیک شناخته شد.

نورنیوز-گروه جامعه: مقایسه آمارهای 48 ساعت گذشته که از طریق وزارت بهداشت منتشر شده نشان می‌دهد احتمال شکل‌گیری پیک ششم خیلی زودتر از آنچه پیش بینی شده قوت گرفته و ممکن است هفته آینده شاهد آغاز یک پیک تازه در دوران همه‌گیری کرونا کشورمان باشیم.

کارشناسان با اشاره به اینکه روند شاخص‌های منتشر شده در جداول آماری وزارت بهداشت دوباره میل به صعود دارند تاکید می‌کند: بررسی رفتار ویروس در پیک‌های مختلف نشان می‌دهد فراز و فرودهای روزانه امری طبیعی در این زمینه است اما وقتی نوسان‌های ثبت شده آماری را در یک بازه مشخص و استاندارد مقایسه می‌کنیم اطلاعات استخراج شده می‌تواند دقیقاً شرایط را به نمایش گذاشته و پرده از واقعیت همه‌گیری کنار بزند.

این گروه معتقدند بررسی آمارهای 48 ساعت گذشته در تمام شاخص‌ها نشان می‌دهد روند روبه‌رشد دوباره آغاز شده است به صورتی که ثبت 33780 مورد شناسایی بیمار جدید که نسبت به روز قبل رشد 7.18 درصدی داشته به نوعی آغاز گر ماجرا بوده است چون در ادامه رشد 36 درصدی موارد بستری مهر تاییدی بر میل به جهش آماری در روزهای بعد شناخته می شود.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند واقعیت مقایسه آمار 48 ساعت گذشته زمانی مشخص می‌شود که تغییر قابل توجهی در میزان بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه دیده نشده و ماندگاری بیماران در این بخش بیشتر شده است و نهایتاً ثبت 669 مورد فوتی روزانه که نسبت به روز قبل رشد 15.14 درصدی داشته شاهد مثالی غیرقابل انکار در احتمال آغاز یک روند جدید همه‌گیری در دوران همه‌گیری است و احتمالاً این آغاز پیک ششم خواهد بود.

این گروه با اشاره به اهمیت شناسایی بیماران و قرنطینه آنها برای شکست چرخه انتقال در شرایط فعلی تاکید می‌کنند  تعداد تست‌های انجام شده در این دوره زمانی یعنی 48 ساعت گذشته با رقمی معادل 112149 مورد به هیچ عنوان متناسب با شرایط نیست و این تعداد محدود تست در نهایت می‌تواند به صعودی شدن آمارهای نرخ ابتلا و موارد بستری به دلیل سرعت گرفتن چرخه انتقال منجر شود.

البته نباید فراموش کنیم که از ابتدای هفته با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و برخی مقامات مسئول انجام تست کرونا رایگان شده است و همه کارشناسان براین باور بودند که با این اتفاق باید شاهد جهشی قابل توجه در انجام تست‌های روزانه باشیم تا با شناسایی هوشمند بیماران بتوانیم با هزینه‌ای اندک چرخه انتقال را شکسته و نهایتاً روند همه‌گیری را کنترل کنیم؛ اما واقعیت آماری نشان می‌دهد که حتی رایگان شدن تست‌ کرونا تغییر محسوسی در تعداد تست‌ها نداشته است.

واقعیت همه‌گیری و آمارهای ثبت شده

از سوی دیگر اگرچه مقایسه آمارهای دو روز گذشته با یکدیگر حکایت از آغاز روند صعودی و احتمال جهش ناگهانی آمارها با آغاز یک پیک تازه می‌دهند اما برای رسیدن به واقعیت روند همه‌گیری اگر این اطلاعات را در یک بازه یک ماهه مقایسه کنیم کاملاً مشخص است که احتمالاً ویروس منحوس دوباره شرایط را برای جهش ناگهانی مناسب دیده است. چون علاوه بر کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمبودهای دارو، اکسیژن و کمبود واکسن در برخی مراکز تجمیعی تزریق ثبت شده است.

در این زمینه کارشناسان با استناد به نتایج مقایسه آمارهای ثبت شده در روز 8 مردادماه گذشته با 8 شهریور 1400 شرایط را اینگونه توصیف می‌کنند که فنر ویروس دلتا احتمالاً هفته آینده دوباره رها شده و آمارهای بیشتری را در شاخص‌های مختلف همه‌گیری تجربه می‌کنیم البته نه در پیک پنجم بلکه ششمین پیک.

از سوی دیگر رشد 36.6 درصدی تعداد موارد شناسایی شده و 72.19 درصدی موارد بستری در 31 روز گذشته دقیقاً تاکیدی براین مدعاست که هنوز خبری از روند نزولی نشده یکباره جهشی تند از راه خواهد رسید چون در بخش بستری بیماران در ICU نیز شاهد رشد 46.47 درصدی بوده و به دنبال آن تعداد موارد فوتی با جهشی 147.7 درصدی روبرو شده است.

در همین حال مقایسه آمار کلی فوت دو نقطه دوره مورد نظر تفاوتی 16807 نفر را نشان می‌دهد که دوباره به کارشناسان ثابت می‌کند در نرخ موارد مرگ و میر ناشی از کرونا تغییر قابل توجهی ایجاد نشده و آمارها همچنان در محدوده روزانه ثبت 500 مورد فوتی است.

البته کارشناسان و بهداشت درمان با اشاره به طولانی شدن پیک پنجم و ادامه روند افزایشی بیماری براین نکته تاکید دارند که شاید باید در دوره آغازین پیک ششم شاهد جهشی در نوع ویروس نیز باشیم و این نکته می‌تواند به نگرانی‌های موجود با توجه به کمبودهای دارویی، تجهیزات و واکسن بیافزاید.

کمبود واکسن، اکسیژن و دارو

این درحالی است که در اخبار منتشر شده روزهای اخیر کمبودهای مختلفی در برخی استان‌ها گزارش شده است که بررسی کلی در این زمینه نشان می‌دهد این کمبودها از واکسن، اکسیژن و دارو گرفته تا تجهیزات بیمارستانی بوده است.

به عنوان مثال هم‌اکنون حداقل 8 استان با مشکل تامین اکسیژن مواجه هستند؛ به‌طوری‌که در گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم کمبود اکسیژن به مرحله حاد رسیده و گاهی نیاز بیماران با کمک‌ خیران و برخی نهادها  تامین می‌شود و شهر اصفهان نیز امروز و فردا با توجه به کمبود واکسن در مراکز تجمیعی هیچ تزریقی انجام نمی‌شود.

اما شرایط پایتخت هم از نظر ذخیره واکسن برای ادامه روند واکسیناسیون زیاد مطلوب نیست به صورتی که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران در این زمینه به ایلنا گفت: با توجه به کاهش ذخیره واکسن در تهران در صورتی که واکسن مورد نیاز تامین نشود در روزهای آینده برخی از مراکز برای انجام فرآیند واکسیناسیون با مشکل مواجه می‌شوند.


اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی