شناسه خبر : 75045
تاریخ انتشار : 1400/06/08 11:05
دو تریلیون و 300 میلیارد دلار، هزینه جنگ آمریکا در افغانستان

دو تریلیون و 300 میلیارد دلار، هزینه جنگ آمریکا در افغانستان

دانشگاه براون هزینه‌های آمریکا در جنگ افغانستان را دو تریلیون و 300 میلیارد دلار در فاصله سال مالی 2001 تا 2022 برآورد کرد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: اندیشکده موسسه امریکن انترپرایز در گزارشی نوشت: در حالیکه پرسنل دولتی و نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان خارج می‌شوند و یک تراژدی فاجعه بار و قابل اجتناب انسانی اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های متفاوتی برای مشخص کردن میزان هزینه‌ای که در بیست سال نبرد و عملیات صرف شده است استفاده می‌شود.
این اندیشکده آمریکایی در مقاله‌ای به قلم مکنزی ایگلن افزود افراد زیادی این پرسش را مطرح می‌کنند چه بازگشت سرمایه‌ای برای افغانستانی ها، آمریکا و متحدان ما وجود داشته است. جدا از ارزش حضور ما، هزینه ارقام جنگ بین ده‌ها میلیارد تا تریلیون‌ها دلار است. بیشتر ارقام «صحیح» یا «غلط» نیستند بلکه بیشتر یا کمتر، جامع هستند. درک عمیق‌تر برآورد‌ها، به سیاست گذاران برای ارزیابی هزینه‌های مالی و پیامد‌های نبرد کمک می‌کند.

 برآورد‌های وزارت دفاع (پنتاگون) درباره هزینه جنگ
وزارت دفاع می‌تواند به تفضیل اعلام کند از سپتامبر 2001 ، یک تریلیون و 700 میلیارد دلار صرف هزینه‌های مرتبط با جنگ در عراق افغانستان و کشور‌های دیگر کرده است. هزینه‌های «عملیات آزادی پایدار» در مجموع حدود 578 میلیارد دلار و هزینه‌های «عملیات آزادی سنتینل» اکنون حدود 256 میلیارد دلار است. بنابراین، پنتاگون برآورد می‌کند در مجموع 837 میلیارد دلار هزینه جنگ افغانستان بوده است.
دانشگاه براون یک محاسبه جامع‌تر دارد و هزینه‌های آمریکا در جنگ افغانستان را دو تریلیون و 300 میلیارد دلار در فاصله سال مالی 2001 تا 2022 برآورد می‌کند. دانشگاه براون، مواردی به غیر از هزینه‌های فوری درگیری را محاسبه می‌کند. این موارد عبارتند از: بودجه وزارت امور خارجه برای عملیات اضطراری، محافظت از کهنه سربازان جنگ افغانستان و پرداخت‌های سود فدرال در خصوص بدهی مرتبط با جنگ.
زمانی که طالبان پیشروی کرد موفق شد مقادیر نامشخصی از تجهیزات نظامی آمریکا از جمله خودروها، سلاح‌های سبک، مهمات، بالگرد‌ها و تجهیزات دیگری را به تصرف خود در آورد حتی اگر طالبان نتواند از همه این تجهیزات استفاده کند ارتش آمریکا نیز قادر به استفاده از آن‌ها نخواهد بود و این خود هزینه دیگری است.
علاوه بر این، اگر چه ۶ میلیارد دلار بودجه تصویب شده یا مورد درخواست برای آموزش ارتش افغانستان اکنون عمدتاً در اختیار کنگره قرار دارد، فرماندهان پیشتر گفته اند به تقویت تلاش‌های ضد تروریستی در منطقه نیاز است. به سرمایه‌گذاری جدیدی در کشور‌های متحد و شریک برای امکانات و تجهیزات جمع آوری اطلاعات مانند پهپاد‌ها با برد‌های بیشتر نیاز است تا تاثیر فقدان پایگاه‌های محلی کاهش یابد. هزینه‌های جنگ افغانستان از سی و یکم اوت پایان نمی‌یابد. محققان دانشگاه براون تاکید دارند دولت آمریکا موظف به تامین حمایت از کهنه سربازان جنگ تا پایان عمر است و نیز پرداخت‌های سود در خصوص بدهی با گذشت زمان ادامه می‌یابند.

 

خبرگزاری صدا و سیما


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی