شناسه خبر : 74954
تاریخ انتشار : 1400/06/03 15:03
تلاش رسانه‌های غربی برای فراموشی فاجعه فرودگاه کابل

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش رسانه‌های غربی برای فراموشی فاجعه فرودگاه کابل

نکته قابل‌توجه در خصوص این عملیات رسانه‌ای غربی‌ها برای پاک‌کردن دامن آمریکا از خون شهروندان افغانستان این است که در بیشتر موارد با تاکید بر سوژه کودک و مادر سعی در سوء استفاده رسانه‌ای از احساسات مخاطبان دارند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: پس از فجایع رقت‌باری که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان رقم زد و موجب قربانی شدن جان تعدادی از شهروندان افغانستانی شد، رسانه‌های غربی طی روزهای بعدی تلاش کردند تا با برجسته‌سازی حواشی این خروج بر اخبار مربوط به کشته‌شدگان بر اقدامات خود سرپوش بگذارد.

دقایقی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه کابل دستِ‌کم سه نفر از بدنه و چرخ‌های هواپیما سقوط کردند و جان باختند. 

در تصاویری که لحظاتی پس از برخاستن هواپیما به ثبت رسیده است سقوط آنها دیده می‌شود. یک روز بعد نیز بقایای جنازه دو نفر که در وارد بخش چرخ هواپیما شده بود پیدا شد و انتشار خبر آن یک آبروریزی دیگر برای خروج آمریکایی‌ها به‌حساب می‌آمد.

در همین حال چند روز بعد خبری منتشر شد که از اخاذی 2000 دلاری سربازان آمریکایی حاضر در گیت سوم حفاظتی فرودگاه کابل از اتباع افغانستانی که قصد خروج از کشورشان را داشتند حکایت داشت.  

کشته‌شدگان پرواز هواپیمای  c17 ارتش ایالات متحده آمریکا تنها بخش از فاجعه‌ای است که با خروج از افغانستان ایجاد کرده‌اند. برخی اعضای طالبان که اکنون کنترل پروازها را در دست دارند گفته‌اند از روز یکشنبه هفته پیش حداقل ۱۲ نفر در تنها باند فرودگاه یا اطراف آن کشته شده‌اند. 

یک مقام ناتو نیز گفته است دستِ کم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته در فرودگاه کابل و محوطه اطراف آن کشته شده‌اند. شاهدان می‌گویند از این تعداد شماری در تیراندازی و بقیه حین فرار و ازدحام جمعیت کشته شده‌اند. با این‌حال احتمال دارد اعداد واقعی بیش از این اعداد باشد.

پس از این فجایع رسانه‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که این تصاویر باید از ذهن افکار عمومی پاک شود. این رسانه‌ها به طور واضح تلاش می‌کنند با انتشار اخبار حاشیه‌ای و درجه دوم در سرچ کلید واژه‌های گوگل برای عبارات «فرودگاه کابل» و «هواپیما افغانستان» در زبان‌های فارسی و انگلیسی تغییر ایجاد کنند و خبر اصلی را به لایه‌های بعدی بفرستند و با این ترفند قصد دارند آنچه در رسانه‌ها به‌عنوان یک رسوایی بزرگ تلقی شده بود را از ذهن مخاطبان پاک کنند.

شیوه انحراف افکار عمومی از اتفاق اصلی توسط رسانه‌های انگلیسی‌زبان و پس از آن در رسانه‌های فارسی خارج از کشور بدین صورت بود که نخست با برجسته‌سازی حاشیه‌هایی مانند چاپ تیشرت‌هایی با طرح سقوط انسان از هواپیما مردم را به واکنش به تجاری‌سازی این اتفاق و نه اصل اتفاق سوق دادند. 

از سوی دیگر با حرکاتی اقدام به برانگیختن احساسات عمومی نسبت به نظامیان آمریکایی کردند. از جمله انتشار دو خبر و عکس مبنی بر تولد یک کودک افغانستانی در پرواز آمریکایی و دیگر انتشار تصویر کودک در آغوش یک زن نظامی آمریکایی. 

نکته قابل‌توجه در خصوص این عملیات رسانه‌ای غربی‌ها برای پاک‌کردن دامن آمریکا از خون شهروندان افغانستان این است که در بیشتر موارد با تاکید بر سوژه کودک و مادر سعی در سوء استفاده رسانه‌ای از احساسات مخاطبان دارند.

البته ابعاد این عملیات به اینجا ختم نشده است. از زمان انتشار تصاویر فجایع فرودگاه کابل، درگاه‌های طرف‌دار نظامیان آمریکا اقدام به انتشار گسترده تصاویری از این هواپیما در نقاط مختلف دنیا کرده‌اند، به‌طوری‌که بارگذاری تصاویر این نوع هواپیما در روزهای اخیر بیش از ماه‌های گذشته بوده است. 

بی‌بی‌سی و «ایرفورس‌مگ» از جمله پایگاه‌هایی بودند که با انتشار تصاویری از این نوع هواپیما تلاش می‌کنند تا در جست‌وجوهای اینترنتی تصاویر مربوط به رفتارهای غیر انسانی نظامیان آمریکا با مردم افغانستان در صفحات و ردیف‌های اول منتشر نشود.

با این‌حال و با وجود تلاش زیاد این رسانه‌ها، مردم در خود کشورهای غربی با انتشار تصاویر این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی موجب شدند این اتفاق تا چند روز در صدر اخبار باقی بماند.


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی