شناسه خبر : 73324
تاریخ انتشار : 1400/04/15 10:39
خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر خواستار شفاف شدن نقش عربستان شدند

خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر خواستار شفاف شدن نقش عربستان شدند

با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر، خانواده‌های قربانیان این حملات به مراجع قضایی فشار آورده‌اند تا ابهامات مربوط به دخالت حکومت عربستان در این حملات را روشن کند.

نورنیوزی-گروه بین‌الملل: دادرسی مربوط به یکی از این شکایات در سال جاری پیشرفت چشمگیری داشته و مقامات سابق عربستان در این دادرسی شهادت داده‌اند. ولی جزئیات شهادت‌ها هنوز محرمانه است و دولت آمریکا مجموعه وسیعی از مدارک ارائه شده در این دادرسی‌ها را به‌دلیل حساسیت موضوع هنوز علنی نکرده است.

علنی نکردن این اطلاعات باعث نارضایتی خانواده‌های قربانیان شده که هدف شکایات قضایی آن‌ها اثبات نقش حکومت عربستان در کمک به حملات تروریستی سال 2001 به شهرهای آمریکا است.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند چرا این اطلاعات که در اختیار پلیس فدرال و سایر نهادهای امنیتی است به خانواده‌ها داده نمی‌شود.

وکلای گروهی از خانواده‌ها قصد دارند از قاضی یکی از دادگاه‌ها بخواهند که این اطلاعات را به طور ویژه در اختیار خانواده‌ها قرار دهند. طبق مقررات دادرسی، وکلا حق ندارند اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دادگاه را علنی کنند ولی معتقدند که این اطلاعات تایید ادعای آن‌ها مبنی بر مشارکت عربستان سعودی در حملات است.

ریاض همواره مشارکت در حملات و یا تبانی با هواپیماربایان را تکذیب کرده ولی این موضوع به محور اصلی شکایت خانواده‌ها در مراجع قضایی نیویورک تبدیل شده است.

علاوه بر این‌که 15 نفر از مجموع 19 هواپیماربای مسئول اجرای این حملات و اسامه بن لادن، طراح آن، تبعه عربستان سعودی هستند شاکیان اعلام می‌کنند که عوامل حکومت عربستان شرایط لازم برای تردد این افراد در کشورهای غربی و خاک آمریکا را فراهم کرده‌اند.

در این میان اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، که تحقیقاتش در این گزارش ضمیمه شده است به این نتیجه رسیده که «عوامل امنیتی و دیپلماتیک حکومت عربستان سعودی کمک‌های لجستیکی در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند و بدون وجود یک شبکه حمایتی در آمریکا چنین حمله‌ای به احتمال فراوان به وقوع نمی‌پیوست».


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی