شناسه خبر : 53635
تاریخ انتشار : 1399/06/17 13:21
آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا/ تخریب طرفین و دخالت خارجی دو موضوع اصلی

نورنیوز بررسی کرد؛

آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا/ تخریب طرفین و دخالت خارجی دو موضوع اصلی

لید: پیش‌بینی شبکه «سی‌بی‌اس» از توزیع آرای «الکترال کالج» در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا حکایت از پیشتازی «جو بایدن» با 279 رای نسبت به دونالد ترامپ با 163 رای دارد. در این پیش‌بینی 96 رای هم نامعلوم عنوان شده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: کمتر از شصت روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در نوامبر 2020 باقی مانده و این در حالی است که در کنار فراگیری «اعتراضات ضدنژادپرستی»، «موج روزافزون و غیر قابل کنترل همه‌گیری کرونا» و «تعمیق بحران مالی و شکاف طبقاتی» موج اتهام‌زنی دو نامزد انتخابات به یکدیگر به اوج خود رسیده است.

بررسی فضای سیاسی ـ اجتماعی جامعه آمریکا نشان می‌دهد که گرچه به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان مقصر وضع کنونی شخص «دونالد ترامپ» است اما نقش دموکرات‌ها در این وضعیت نیز به دلیل سوءاستفاده از شرایط برای تسویه حساب‌های سیاسی و نه حل ریشه‌ای مسائل، کاملا روشن است.

آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا طی چند روز گذشته به درستی این فضا را نشان می‌دهد که کمپین دموکرات‌ها به دلیل نداشتن برنامه‌ای روشن برای آینده، تنها به نفی ترامپ بسنده کرده و ایده‌ای برای اثبات خود ندارند.

از سویی؛ پیش‌بینی شبکه «سی‌بی‌اس» از توزیع آرای «الکترال کالج» در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا حکایت از پیشتازی «جو بایدن» با 279 رای نسبت به دونالد ترامپ با 163 رای دارد. در این پیش‌بینی 96 رای هم نامعلوم عنوان شده است.

در همین حال دونالد ترامپ که سعی می‌کند از لاک دفاعی خارج شود، امروز در توئیتر نوشت: یک کارزار بزرگ اطلاعات غلط از سوی دموکرات‌ها و شرکایشان شامل رسانه‌های جعلی و کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی به راه افتاده است. آنان داستان‌های دروغ می‌سازند و آنها را منتشر می کنند، به گونه‌ای که حتی در دوران رقابت‌های انتخابات 2016 نیز وجود نداشت. این مسئله کشور ما را به خطر می‌اندازد و باید همین الان متوقف شود.

جو بایدن نیز امروز در توییتر خطاب به ترامپ پاسخ او را داد و نوشت: آقای رئیس جمهور، سفرهای گلف در تعطیلات آخر هفته و توییت‌های بی‌هدف بس است، هم اکنون زمان کار کردن و کنترل شیوع ویروس کرونا است.

از سوی دیگر؛ در ادامه موج اعتراضات به سخنان ترامپ درباره کهنه‌سربازان آمریکایی که نشریه آتلانتیک در روز پنج‌شنبه طی گزارشی آن را افشا کرد، «چاک هیگل» وزیر دفاع پیشین جمهوری‌خواه آمریکا نیز در مصاحبه با «ای‌بی‌سی» اظهارات ترامپ درباره نظامیان و کهنه‌سربازان را برخلاف شأن فرمانده کل نیروهای نظامی یک کشور دانست.

«ایلهان عمر» عضو مسلمان و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تشریح دلایل اعتراضات مردم اظهار داشت: همه آنچه که هم اکنون تحت حاکمیت و ریاست جمهوری ترامپ تجربه می‌کنیم، سبب تشویق شدن ما برای مقابله با نفرت‌انگیزی او و آسیبی که او به کشور ما وارد می‌کند، می‌شود.

او افزود: اعتراضاتی که ما در خیابان‌ها می‌بینیم، ده‌ها سال است که در زندگی مردم وجود داشته و حالا این موضوع همراه با همه‌گیری کرونا، بحران مالی و نژادپرستی سیستماتیک، خود را عیان کرده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم با انتقاد شدید از نابسامانی در موضوع کرونا، گفته است: هم اکنون خانواده‌های کارگر آمریکایی نگران فرستادن فرزندان خود به مدرسه هستند. اگر ما بخواهیم دانش آموزان را به روشی ایمن به مدرسه بفرستیم یا اقتصاد کشورمان را به روشی ایمن بازگشایی کنیم، باید ویروس کرونا را از بین ببریم اما به دلایلی از جمله این که رئیس جمهور اعتقادی به علم ندارد و نمی‌خواهد بر اساس آن اقدام کند،  ما در وضعیت فعلی به سر می‌بریم.

در این میان اما؛ موضوع دخالت‌های خارجی در روند انتخابات نیز به یکی از موضوعات اصلی دو طرف تبدیل شده و هر دو جبهه سعی در متهم کردن دیگری دارند.

در همین راستا پس از اظهارات چند روز پیش برخی مقامات کاخ سفید در خصوص تلاش روسیه، چین و ایران برای دخالت در انتخابات، معاون بایدن نیز روسیه را مقصر شکست احتمالی دموکراتها در انتخابات نوامبر دانست!

«کاملا هریس» نامزد سمت معاونت ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات در انتخابات 2020 گفته اگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر شکست بخورد، مقصر روسیه خواهد بود.

این در حالی است که همچنان پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 باز است و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی