شناسه خبر : 50691
تاریخ انتشار : 1399/03/08 14:02
سهم  ما در قتل رومینا  چقدر است؟/ آیا رومینا قربانی سیاست بازی های دیگران شد؟

سهم ما در قتل رومینا چقدر است؟/ آیا رومینا قربانی سیاست بازی های دیگران شد؟

ماجرای قتل دختر نوجوان تالشی توسط پدرش در شبکه های اجتماعی با بازتاب های گسترده ای مواجه شده خبر این است: رومینا دختر 14 ساله تالشی به دلیل فرار با دوست پسرش به شکل فجیعی با داس توسط پدرش در خواب به قتل رسید. قاتل پس از ارتکاب جرم توسط پلیس دستگیر شد.

نورنیوزـ گروه جامعه: توران ولی مراد فعال حقوق زنان در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری نور نیوز در مورد این اتفاق گفت: آن چیزی که قابل توجه است دختری که در این شرایط آمادگی آن را دارد تا عاشق شود و  با فردی که خود تصور می کند عشقش است فرار کند چرا باید جلوی ازدواج او گرفته شود وقتی که چنین راهی باز است؟ ازدواج چنین فردی را کودک همسری تلقی می کنند اما مشکلی با فرار او ندارند .مگر راهی که در جلوی پای او است غیر از فرار است؟  فضای مجازی ولنگار و تولیدات فرهنگی ولنگاری که گاهی اوقات حتی بچه‌ها با خانواده آن را نگاه می کنند و همچنین فیلم‌هایی که  ساخته می شود مسیر را اینگونه می‌کند.

وقتی بلوغ جنسی برای این دختر حاصل می شود و می تواند عاشق شود باید راه ازدواج او هم باز باشد .اگر راه ازدواج باز نباشد همان چیزی می‌شود که اتفاق افتاده است، یعنی رابطه آزاد دختر و پسر. آن کسانی که این نوع ازدواج‌ها را تقبیح می‌کنند و به اسم کودک همسری فضای ذهنی جامعه را  به سمتی که این ازدواج نمی‌تواند صورت گیرد می برند همه این افراد در این قتل شریک هستند.

وی گفت: وقتی که جامعه در ذهن خود این را دارد که هر دختری با سن کم نمی‌تواند ازدواج کند حاصلش جز این فجایع نیست. دولت باید به جای تعیین سن ازدواج کار فرهنگی انجام دهد و آموزشی را ایجاد کند که جوانان برای ازدواج لازم دارند. وقتی این آموزش‌ها داده نمی‌شود و از طرفی نیز در جامعه روی موضوع کودک همسری کار می شود شرایط این اتفاقات فراهم می شود. معاون رئیس جمهور در ارتباط با این قتل گفته‌اند که لایحه کودک و نوجوان را پیش می‌بریم یعنی او هم این دختر را کودک می‌بیند. این دختر با فرار با پسر و عاشق شدنش اعلام می‌کند که من از لحاظ جنسی کودک نیستم و می خواهد  با آن پسر باشد. چاره این کار این نیست که جلوی ازدواجشان گرفته شود. تمام کسانی که فضای جامعه را ملتهب و آلوده کردند دستشان در این قتل و قربانی شدن این دختر آلوده است.

رئیس سایت ایران زنان گفت: از طرف دیگر جامعه و سیستم باید به سمتی رود که ازدواج جوانان را تسهیل کند و موانع ازدواج را از جلوی پایشان بردارد .این موانع، موانع  فکری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند. اگر دختر و پسر به سن بلوغ رسیدند ولی به هر دلیلی  نخواستند ازدواج کنند (درس خواندن و کار) اگر خود جلوی این نوع تحریکات و تحرکات را گرفتند که گرفتند ولی اگر تصمیم به ازدواج گرفتند در صورت فراهم شدن زمینه آن ازدواج می‌کنند. اگر اشکالاتی در تسهیلات ازدواج جوانان وجود دارد باید برداشته شود وظیفه آموزش به جوانان و خانواده ها بر عهده  دولت و سیستم است.

  وقتی بلوغ جسمی حاصل می شود و بعد از آن بلوغ عاطفی و اجتماعی و اقتصادی اگر بخواهیم بگوییم که باید جوان به بلوغ اقتصادی هم برسد بعد ازدواج کند سنگ در این راه انداخته ایم.

 خانواده ها در ازدواج فرزندان حتی برای بلوغ اجتماعی هم کمک می کنند چرا باید درگیر سن تقویمی شویم ؟.مثلا وقتی دختری نمی خواهد درس بخواند و می خواهد ازدواج کند باید به او آموزش دهیم و راه او را باز کنیم .

ولی مراد ادامه داد: ما آن راه را نرفتیم و نمی رویم . همه آنهایی که این راه را بستند و فقط اسم مسئول بخش زنان و دختران را دریافت کرده اند ولی به وظایف خود عمل نکرده و در این راه محدودیت ایجاد کردند مقصرند. چرا که در آمادگی برای ازدواج  همه با هم یکسان نیستند و شرایط آب و هوا، اقتصادی، فرهنگی و اقلیم‌ها با هم متفاوت هستند و نمی توان تمام مردم شهرها را مجبور کرد تا مثل هم رفتار کنند و همه کسانی که راه ازدواج را می بندند در این اتفاق مقصرند.

توران ولی مراد در پایان گفت: امروز افتتاحیه مجلس یازدهم است من از مجلس می خواهم دولت را موظف به تصویب  طرحی نماید که مشکلات ازدواج جوانان رفع شود و بقیه دستگاه‌ها نیز برای فرهنگ سازی دست به کار شوند ائمه جماعات، سازمان تبلیغات و صدا و سیما طرحی را مصوب کنند تا همه دستگاه‌ها موظف شوند  در جهت رفع موانع فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوانان کار کنند تا سدی جلوی راه جوانان نباشد این موضوع کمک می‌کند که در جامعه شاهد رخ دادن چنین فجایعی نباشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی