شناسه خبر : 48079
تاریخ انتشار : 1399/01/28 19:53
هشدار دانشمندان درباره مصرف بی رویه شوینده ها

هشدار دانشمندان درباره مصرف بی رویه شوینده ها

در حالی که مردم برای فرار از ویروس به استفاده از شوینده ها روی آوردند، دانشمندان درباره مضرات استفاده بی رویه از برخی از این مواد هشدار داده اند.

نورنیوز، گروه جامعه: این روزها با شیوع کرونا در جهان ، بازار شوینده ها داغ شده و مردم برای فرار از ویروس مدام از این مواد استفاده میکنند. با این وجود دانشمندان درباره مضرات استفاده زیاد از برخی از آن ها هشدار داده اند. در حالی که توصیه شده است استفاده از وایتکس ، برای ضد عفونی سطوح و دست ها مناسب است، استفاده بی رویه از این ماده موجب بالا رفتن امار مسمومیت با وایتکس شده است. متخصصان میگویند آثار استفاده از وایتکس در ریه های انسان ماندگار است و از این رو در استفاده از این شوینده باید دقت زیادی به خرج داد

. غلظت محلول آب و وایتکس حتما باید مطابق دستور العمل باشد و نباید در استفاده از این محلول ها زیاده روی کرد. همچنین از ترکیب وایتکس با آب داغ باید اکیدا اجتناب شود. شوینده دیگری که در این روزها زیاد استفاده میشود، "ژل ضدعفونی کننده دست " است. متخصصان هشدار داده اند این ژل ها میتوانند تهدید برای سلامت انسان باشند چراکه استفاده از آنها "باکتری های خوب" بدن را از بین میبرد. پژوهش های یک دهه گذشته در جهان نشان داده است در بدن انسان باکتری هایی وجود دارد که در تنظیم عملکرد سیستم گوارشی و همچنین بهبود سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است.

این باکتری ها با باکتری های منشا عفونت در بدن متفاوت هستند و وجود آنها بدن انسانها مفید است. از آنجا که محصولات آنتی باکتریال مانند ژل ضد عفونی کننده دست در هنگام عملکرد ضد باکتری خود تفاوتی میان این باکتری ها تفاوت قائل نمیشوند ، دانشمندان توصیه میکنند استفاده از این ژل ها را به حداقل برسانیم . یک میکروبیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا، جاناتان آیزن ،معتقد است علاوه بر این مساله این ضدعفونی کننده ها موجب ایجاد ارگانیسم های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک میشوند و بهتر است استفاده از این مواد به محیط های عفونی محدود شود.

به گفته وی هر ساله در ایالات متحده ۲.۸ میلیون نفر مبتلا به عفونت مقاوم در برابر آنتی بیوتیک شده و سی و پنج هزار نفر در اثر این عفونت جان خود را از دست میدهند. متخصصان توصیه میکنند استفاده از این شوینده ها را به حداقل برسانیم و تا جای امکان از آب و صابون برای شستن دست هایمان استفاده کنیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی