شناسه خبر : 46902
تاریخ انتشار : 1399/01/16 19:06
صلیب سرخ جهانی هشدار داد: امنیت جانی مردم لیبی در کمین گلوله و مین

صلیب سرخ جهانی هشدار داد: امنیت جانی مردم لیبی در کمین گلوله و مین

کمیته بین‌المللی صلح درباره خطرمین و گلوله‌های منفجره نشده در جنگ داخلی لیبی هشدار داد و اعلام کرد: این مواد منفجره امنیت جانی شهروندان لیبیایی را به شدت در معرض خطر قرار داده‌است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مناسبت فرارسیدن سالروز خطرات مین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: خطرات ناشی از مین های زمینی و گلوله‌های منفجر نشده در جنگ داخلی لیبی همچنان شهروندان این کشور را تهدید می‌کند و امنیت جانی آنان را در معرض خطر قرار داده‌ است. در این بیانیه با تاکید بر ضرورت حفظ شهروندان از خطر انفجار مین‌ها آمده است: مین و گلوله‌های منفجر نشده در جنگ‌ها، امنیت جانی میلیو ن‌ها‌ انسان را در سراسر جهان به خطر انداخته‌اند. صلیب سرخ جهانی با اشاره به مین های نظامی و بومی تصریح کرد: مین‌های دست ساز و بومی خطرناک تراز مین‌های نظامی است، لذا شهروندان لیبیایی نباید به مین یا هرشی ناشناسی دست بزنند یا به آنها نزدیک شوند.

چند ماه قبل مسئول اداره ویژه مبارزه با مین وابسته به سازمان ملل گفت: لیبی یکی از بزرگ‌ترین انبارهای تسلیحاتی جهان است که هیچ نظارتی برآن نیست. باب سدون اظهار داشت: این سلاح‌ها و مهمات 150 تا 200 هزار تن وزن دارند و در سراسر لیبی پخش هستند و من در طول 40 سال فعالیت کاری‌ام، چنین حجم سلاح و مهماتی را در هیچ کشوری ندیده‌ام. اداره ویژه مبارزه با مین سازمان ملل در ارتباط به ادامه یافتن جنگ داخلی در لیبی هشدار داد و اعلام کرد: این جنگ بر مشکلات ناشی از مین و سلاح‌های منفجره نشده در لیبی می‌افزاید و امنیت جانی شهروندان این کشور را با خطر روبرو می‌کند.

در همین حال، سخنگوی اتاق عملیات " آتش فشان خشم " وابسته به دولت وفاق ملی با انتشار بیانیه ای در فضای مجازی " فیسبوک " اعلام کرد: جنگنده ‌های وابسته به دولت طرابلس با بمباران مواضع نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در منطقه عملیاتی سرت – جفره توانستند یک فرمانده نظامی همراه با تعدادی از نیروهایش را به هلاکت برساند. از سوی دیگر، یک مقام آگاه در نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با اشاره به عملیات اخیر این نیروها در محور العزیزیه واقع در حومه طرابلس گفت: در جریان این عملیات 14 نفر از نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی که در بین آنان 11 مزدور بیگانه به چشم می خورد، اسیر شدند.

با شیوع ویروس کرونا در لیبی، کشورها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای از طرف‌های متخاصم در جنگ داخلی لیبی خواستند، غرش سلاح‎های خود را خاموش کنند تا گروه‌های پزشکی بتواند به بیماران کرونایی و سایر مردم این کشور خدمات بهداشتی و درمانی ارائنه کنند. دولت وفاق ملی و نیروهای وابسته به حفتر با برقراری آتش بس انسانی موافقت کردند، اما در عمل به این آتش بس چندان پایبند نیستند و هریک طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کند


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی