شناسه خبر : 45888
تاریخ انتشار : 1399/01/04 21:34
بلومبرگ: سقوط امپراطوری های نفتی خلیج فارس نزدیک است

بلومبرگ: سقوط امپراطوری های نفتی خلیج فارس نزدیک است

نفت برای کشورهای حاشیه خلیج فارس یک نعمت بوده است. اکتشاف های نفتی در نیمه قرن بیستم، این منطقه پرآشوب و فقیر را به یکی از ثروتمند ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است.

دوره ای که کشورهای حاشیه خلیج فارس و صندوق های ثروت آنها ماشینهای پولسازی بودند که می توانستند بهای هر گونه سرمایه ای را در هر قاره ای پرداخت کنند رو به پایان است و ذخایر ثروت ملی این کشورها با این قیمت پایین نفت به سرعت تمام میشود. به گزارش اکوفارس به نقل از بلومبرگ، نفت برای کشورهای حاشیه خلیج فارس یک نعمت بوده است. اکتشاف های نفتی در نیمه قرن بیستم، این منطقه پرآشوب و فقیر را به یکی از ثروتمند ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است. قطر، کویت و امارات متحده عربی از سوئیس هم ثروتمندترند. حتی عربستان سعودی، بحرین و عمان همتای ژاپن و انگلیس هستند.

ولی جنگ فعلی قیمت در بازارهای نفت تمام محاسبات این کشورهای حاشیه خلیج فارس را بر هم می زند. در حال حاضر این 6 رژیم سلطنتی به همراه روسیه شیرهای نفت خود را باز کرده اند تا بازار را پر از نفت کرده و تولید کنندگان گران قیمت تر را از صحنه بیرون کنند. در حالی که 2.5 میلیون بشکه در روزی که عربستان تصمیم دارد به تولید نفت خود اضافه کند، بزرگترین موج این سونامی است، همسایگان آن هم عقب ننشسته اند. امارات متحده عربی 200 هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش داده است. کویت تولید خود را 110 هزار بشکه بالا می برد و روسیه هم روزانه 200 هزار بشکه بیشتر نفت تولید می کند.

افزایش تولید ربطی به مسائل ژئوپلیتیکی ندارد، در عوض نتیجه کاهش قیمت نفت است. کشورهای حاشیه خلیج فارس از هر بشکه نفت پول کمتری به دست می آورند بنابراین باید نفت بیشتری تولید کنند تا درآمدشان حفظ شود. حتی در بدترین شرایط که قیمت نفت به 10 دلار در هر بشکه برسد و کل صنعت نفت جهان ضرر کند، تولیدکنندگان خلیج فارس همچنان سوددهی خود را خواهند داشت. مشکل مربوط به اقتصاد آنها می شود. این کشورها به قیمت بالاتری از نفت برای متعادل کردن بودجه خود و حمایت از ارزهای مرتبط با دلار دارند. بانک های مرکزی این کشورها و صندوق های ثروت حکومتی آنها ذخایر بالایی برای رد کردن چنین ...


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی