شناسه خبر : 45298
تاریخ انتشار : 1398/12/26 14:01
کاهش 20.6 درصدی درآمد آرامکو؛ رویاهای بن سلمان تعبیر نمی شود

کاهش 20.6 درصدی درآمد آرامکو؛ رویاهای بن سلمان تعبیر نمی شود

اولین نتایج سالیانه منتشر شده عملکرد شرکت نفت سعودی (آرامکو) در وب سایت «بازار مالی» که در دسامبر گذشته به عنوان بخشی از بزرگترین عملیات پذیره نویسی سهام را در طول تاریخ رقم زد، حاکی است که درآمد این شرکت سعودی در سال 2019 میلادی 20.6 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرامکو دیروز(یکشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که درآمد خالص آن در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸۸.۱۹ میلیارد دلار رسیده در حالیکه در آمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است.

یکی از مهمترین دلایل کاهش سود و درآمد بزرگترین شرکت نفتی جهان در سال ۲۰۱۹ «پایین آمدن قیمت نفت خام» ذکر شده است.

کاهش درآمد مالی سال ۲۰۱۹  ثروتمندترین شرکت نفتی جهان تحت تأثیر ویروس کرونا یا از هم پاشیدن ائتلاف اوپک پلاس نبوده که باعث سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ شده است.

از این رو به نظر می رسد رویاها و بلندپروازی های «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودی در چارچوب «چشم انداز ۲۰۳۰» که اکنون با عنوان ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران، وزیر دفاع و رئیس چندین شورای اقتصادی و کلیدی همه امور سعودی را در اختیار گرفته، در حال فروپاشی است.

در پایان سال گذشته میلادی، این غول نفتی با فروش ۱.۷۵ درصد از سهام خود در یک عرضه عمومی اولیه در بازار محلی، رکورد کسب درآمد بیش از ۲۵ میلیارد دلار را ثبت کرد تا به بزرگترین شرکت در فهرست بازار مالی تبدیل شود.

در آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی، آرامکو برای اولین بار دفاترآژانس های رتبه بندی خود را افتتاح کرد تا نشان دهد که این شرکت سودآورترین شرکت جهان است اما نتایج درآمدی دیروز اولین نتیجه ای است که آرامکو به طور مستقیم برای سرمایه گذاران و عموم مردم منتشر می کند.

آرامکو در بیانیه خود آورده است: درآمد خالص برای کل سال ۲۰۱۹  میلادی به ۳۳۰.۷ میلیارد ریال سعودی (۸۸.۲ میلیارد دلار) رسیده درحالیکه درآمد آن در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۱۶.۵ میلیارد ریال سعودی (۱۱۱.۱ میلیارد دلار) بوده است.

در این بیانیه اضافه شده است:این کاهش در درجه اول به کاهش قیمت نفت خام و مقادیر تولید وعلاوه بر این به کاهش سود بخش های پالایش و مواد شیمیایی و کاهش ارزش مثبته شرکت شیمیایی «صداره» مرتبط است.

«امین الناصر» رئیس و مدیر ارشد اجرایی آرامکو برای توجیه این ناکامی غول نفتی سعودی، سال ۲۰۱۹ میلادی را برای آرامکو «استثنائی» خواند و گفت که سلسله تحولات بزرگ جهان بطور بی سابقه ای بر قدرت و انعطاف پذیری آرامکو تاثیر داشته است.

وی افزود: آرامکو در سال ۲۰۲۰ به دنبال انطباق خود با پیامدهای تاثیر شیوع ویروس کرونا بر قیمت نفت است.

الناصر تاکید کرد: شکی نیست که شیوع و گسترش سریع ویروس کوید ۱۹ بر قدرت و توان همه طرف ها و اقدامات در جهان همواره در حال تغییر تاثیر می گذارد و اما تمرکز راهبرد اساسی آرامکو محافظت از عملکرد و قدرت مالی خود است.

مدیر اجرایی آرمکو اضافه کرد: آرامکو بسته ای از اقدامات لازم و پیشگیرانه را اتخاذ کرده تا هزینه های برنامه ریزی شده سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ میلادی تقویت شود.

الناصرهمچنین تاکید کرد: آرامکو راهبرد خود را بر چالش دوگانه پاسخگویی به درخواست فزاینده جهانی در خصوص نفت و پاسخگویی به تمایل رو به افزایش جوامع برای دریافت انرژی پاک متمرکز کرده است.


خبرگزاری ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی