شناسه خبر : 44919
تاریخ انتشار : 1398/12/22 10:10
اقتصاد جهانی زیر تیغ مرگبار ویروس کرونا

نورنیوز بررسی کرد؛

اقتصاد جهانی زیر تیغ مرگبار ویروس کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در بیش از 77 کشور دنیا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و رئیس بانک جهانی اعلام کردند که اقتصاد جهانی در سال 2020 با کاهش چشمگیر روند رشد، روبرو خواهد شد

نورنیوز- گروه اقتصادی-کشور چین به عنوان مرکز اصلی شیوع ویروس کرونا، با توجه به این‌که بزرگترین اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، در بحبوحه بحران کرونا، تأثیر بسزایی بر کاهش روند رشد اقتصادی در سراسر دنیا داشته است.

کارخانجات و شرکت‌های بسیاری در اروپا و آسیا و آمریکا به دلیل اتکای زیاد بر واردات چینی فعالیت‌های خود را بسیار محدود و یا حتی تعطیل کرده‌اند.

 برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد تنها در دو ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۱۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد چین خسارت وارد شده است.

کمپانی عظیم سوئدی لوازم خانگی‌"ایکیا" تمامی فروشگاه‌های خود در سرزمین چین را بسته و شرکت‌های غذایی "کی‌اف‌سی"، "هات پیتزا" و "استار‌باکس" هزاران شعبه خود در چین را تعطیل کرده‌اند.

همچنین بسته شدن کارخانه ها در مرکز شیوع ویروس کرونا برای بزرگترین خودروسازان جهان از جمله هوندا، نیسان، جنرال موتورز و رنو حدود 5.69 میلیون دلار در روز خسارت داشته است.

 کمپانی‌های اپل، سامسونگ، مایکروسافت، تسلا و گوگل همه کارخانه‌های تولیدی و همچنین فروشگاه‌های خود را در چین تعطیل کرده اند.
از برندهای چینی که تولید محصولات آنها به تعویق افتاده هم می‌توان به کمپانی‌های اوپو، شیائومی، لنوو و هوآوی اشاره کرد.

صنعت خودروسازی نیز در هفته‌های اخیر بیشترین زیان را متحمل شده است. از جمله شرکت «هیوندای» به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی جهان در کره جنوبی، که در روزهای اخیر تمام کارخانه های خود را به دلیل ابتلای یکی از کارگرانش به کرونا، در این کشور تعطیل کرد و به سرعت سهام آن ۵ درصد افت کرد.

همچنین با تعطیلی کارخانه فالچتی به عنوان یکی از تولید‌کنندگان حیاتی در اروپا که برای شرکت های رنو، بی ام دبلیو، پژو و جگوآر لندرور قطعه تولید می کند، تمامی این خودروسازی ها در معرض تهدید قرار گرفته اند.

در سایه‌ی تهدید ویروس کرونا بورس‌بازان جهان نیز بی‌ضرر نمانده‌اند. در هفته گذشته ترس از ویروس کرونا 5 تریلیون دلار از ارزش بازار سهام دنیا کم کرد که از زمان بحران مالی 2008 بی‌سابقه است.

بر این اساس در اثر بی ثباتی ایجاد شده در اقتصاد جهانی شاخص بورس در بسیاری از کشورها سقوط کرده است. فقط در آمریکا شاخص بورس حدود 10 درصد کاهش یافته و همین موضوع بر قیمت جهانی طلا نیز اثر گذاشته است. 

سطح تاثیر کرونا روی اقتصاد جهانی به حدی بوده که با افزایش بی ثباتی، ابتدا قیمت جهانی انس رشد کرده و به بیش از 1600 دلار رسید. اما سقوط شاخص بورس به خصوص در آمریکا و زیان بسیاری از شرکتها باعث سقوط ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد و همین موضوع باعث تزریق گسترده طلا با هدف کسب نقدینگی گردید.

اندیشمندان اقتصادی جهان بر این باورند که، این ویروس می‌تواند منبع بی‌ثباتی اقتصاد جهان باشد و دور‌نمای آن را در معرض خطر قرار خواهد داد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی