شناسه خبر : 44727
تاریخ انتشار : 1398/12/19 17:53
گروسی: نگرانی آژانس درباره ایران ارتباطی به ادعای اسرائیل ندارد

گروسی: نگرانی آژانس درباره ایران ارتباطی به ادعای اسرائیل ندارد

مدیرکل آژانس پس از پایان نشست شورای حکام در وین با تکرار درخواست برای دسترسی به سه مکان اعلام نشده در ایران مدعی شد که نگرانی‌های آژانس ارتباطی به ادعای رژیم صهیونیستی ندارد

«رافائل گروسی» در نشست خبری در وین مدعی شد که اطلاعات می‌تواند از منابع مختلفی به آژانس برسد اما طی فرایندهای دقیق علمی ارزیابی می‌شود. وی با بیان این ادعا که آژانس هیچ‌گونه اطلاعاتی را به‌صورت ظاهری نمی‌پذیرد افزود: زمانی که سووالی را از یکی از کشورهای عضو مطرح می‌کنم – که در این مورد ایران است – این سووالات از سوی آژانس است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه گذشته (۱۳ اسفند) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

مدیر کل‌آژانس گفت این مساله به معنای بازگشایی پرونده ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست. وی افزود: ما اطلاعاتی را جمع آوری کردیم که معتبرند و نسبت به آن‌ها نگران هستیم. در این رابطه سووالانی را مطرح کردیم و انتظار دارم که خیلی زود با ایران وارد تعامل شوم و مسائل را حل و فصل کنیم. گروسی در سخنرانی امروز شورای حکام مدعی شد که آژانس در حالی تلاش کرده تا به دو مکان دسترسی پیدا کند که ایران این دسترسی را فراهم نکرده و در گفت وگوهای اساسی برای شفاف‌سازی سووالات مشارکت نکرده است. او در نشست خبری در این باره گفت: شرایط تغییری نکرده اما به ایران اصرار کردیم که به ما دسترسی بدهد و بتوانیم این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. وی در پاسخ به سووالی درباره اعلام آمادگی ایران برای گفت وگو در جهت حل و فصل نگرانی‌های آژانس هم گفت: ما نیازمند دسترسی و مذاکرات فنی هستیم.

البته من در کسوت مدیرکل در هر سطحی آماده گفت وگو هستم اما مطالبه ما از ایران در چارچوب وظایف آژانس وفق پروتکل الحاقی است. امیدوارم ایران به زودی این دسترسی را برای ما فراهم کند. گروسی درپاسخ به این سووال که انتظار او از شورای حکام در قبال ایران چیست گفت: نقش من این نیست که به اعضا پیشنهاد و یا وادار به کاری کنم. وظیفه من این است وضعیت را تشریح کنم و از ایران بخواهم که با ما همکاری کند. من بازی خاصی را دنبال نمی‌کنم و صرفا نیازمند دسترسی هستم.

او همچنین عنوان کرد که شیوع ویروس کرونا در ایران، تاثیری بر روند بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداشته است. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیشتر هشدار داده بود که موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود. وی در یادداشتی متذکر شد که در این برهه، آژانس و دولت های عضو مسوولیت دارند تا تدبیر و خردمندی خود را در رسیدگی به چنین موضوعاتی در یک رویه معقولانه و با هدف پرهیز از تخریب تصویر بزرگتر در خصوص همکاری میان ایران و آژانس، نشان دهند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی