شناسه خبر : 44541
تاریخ انتشار : 1398/12/17 12:34
شانس غلبه ایران بر ویروس کرونا چقدر است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

شانس غلبه ایران بر ویروس کرونا چقدر است؟

نمی‌توان مدعی شد که اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف بی‌نقص و فاقد اشکال بوده، اما روند مقابله با این بیماری که در حال رسیدن به نقطه اوج است با تلاش و فداکاری کادر بهداشت و درمان کشور و سایر حوزه‌های پشتیبانی کننده (چنانچه سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد) قابل قبول بوده است.

نورنیوز ـ گروه جامعه: شیوع ویروس کرونا در جهان امروز به موضوع اصلی افکار عمومی داخل و خارج از کشور مبدل شده است.

مهمترین سوالاتی که همه مردم به دنبال یافتن پاسخ‌هایی دقیق برای آن هستند این است که:  

ــ چگونه به این بیماری مبتلا نشوند؟

ــ اگر بیمار شدند چگونه باید بر بیماری غلبه پیدا کنند؟

ــ آیا فروکش کردن این بحران و عادی شدن شرایط امکان‌پذیر است؟

مهمترین گزاره‌هایی که برای پاسخگویی به این سوالات باید مورد توجه قرار بگیرد بررسی روند حفاظت از بهداشت جسمی و بهداشت روانی جامعه است.

جامعه در حال حاضر درگیر فراگیری (اپیدمی) ویروس کرونا است، بنابراین مهمترین اولویت کشور در کنار درمان افراد مبتلا، جلوگیری از شیوع ویروس به مناطق و افراد بیشتر است.

نمی‌توان مدعی شد که اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف بی‌نقص و فاقد اشکال بوده، اما روند مقابله با این بیماری که در حال رسیدن به نقطه اوج است با تلاش و فداکاری کادر بهداشت و درمان کشور و سایر حوزه‌های پشتیبانی کننده (چنانچه سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد) قابل قبول بوده است.

کشور در حال حاضر در میانه این بحران قرار دارد و برای عبور از آن و ارائه پاسخ به سوالات سه گانه افکار عمومی باید چند موضوع بسیار مهم و حیاتی مورد توجه دستگاه‌های حاکمیتی و عموم مردم قرار بگیرد.

ــ افزایش انسجام ساختاری در ستاد ملی مبارزه با کرونا که قرارگاه مرکزی فرماندهی مبارزه با این بیماری به حساب می‌آید از الزامات غیرقابل اجتنابی است که برخی از نارسایی‌های حال حاضر نیز ریشه در آن دارد.

ــ مبارزه با این بیماری نیازمند مدیریتی فرادستگاهی با فرماندهی رییس جمهور و یا معاون اول ایشان است.

ــ پشتیبانی موثر از این ستاد از سوی سایر نهادهای حاکمیتی به‌ ویژه نیروهای مسلح که ماهیتا برای شرایط بحران سازماندهی و آموزش دیده‌اند ضرورتی حیاتی است.

ــ اولویت اصلی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا باید جلوگیری از فراگیری ویروس باشد که طبیعتا همکاری نزدیک دستگاه‌های مجری و عموم مردم را می‌طلبد.

ــ در صورت تحقق این مهم می‌توان امیدوار بود که با مهار روند فراگیری ویروس امکان تمرکز بیشتر بر پیشگیری از ابتلا و درمان مبتلایان فراهم شود.

ــ اولویت بعدی، حفاظت از بهداشت روانی جامعه و جلوگیری از شیوع ویروس خطرناک شایعه، اخبار کذب و گزارش‌های نگران کننده است، چرا که به طور قطع جامعه نگران با ضریب بالاتری در معرض ابتلا به ویروس قرار گرفته و آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت. تحقق این مهم نیز نیازمند تعامل و ارتباط نزدیک و مستمر نهادهای مسئول اطلاع رسانی در این حوزه با افکار عمومی است.

متاسفانه در این بخش، نارسایی‌ها جدی‌تر بوده و به‌دلیل برنامه‌ریزی گسترده و ناجوانمردانه رسانه‌های معاند برای وارونه جلوه دادن حقایق با هدف ضربه زدن به بهداشت روانی مردم، اقدامات انجام شده تاکنون با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.

امروز همه جهان درگیر این بحران شده و حتی اگر قصد و اراده‌ای برای کمک سایر کشورها به ما برای مقابله با این بیماری وجود داشته باشد عملا امکان زیادی برای مساعدت وجود ندارد.

باید شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن را که تهدیدی فراگیر برای سلامت جامعه است، جدی بگیریم. افزایش شانس ما برای عبور کم هزینه از این بحران به صورت مستقیم وابسته به اراده ملی برای جلوگیری همه جانبه از فراگیری ویروس لطمه زننده به جان و روان جامعه است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی