شناسه خبر : 44187
تاریخ انتشار : 1398/12/13 11:36
کارشناس عراقی: کاخ سفید از طریق متحدانش، تشکیل کابینه «علاوی» را ناکام گذاشت

کارشناس عراقی: کاخ سفید از طریق متحدانش، تشکیل کابینه «علاوی» را ناکام گذاشت

یک تحلیلگر سیاسی عراق از نقش کاخ سفید و همپیمانان «سُنی» و «کُرد» آن در عراق در ناکام گذاشتن تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری «محمد توفیق علاوی» خبر داد.

 «صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق گفت، کاخ سفید پس از آنکه در لغو مصوبه پارلمان درباره لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ناکام ماند، با دخالت در روند سیاسی از طریق همپیمانانش، تشکیل دولت جدید را ناکام گذاشت.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: خواست طرف خارجی بر داخلی پیروز شد. بازیگر اصلی در ناکام گذاشتن پروسه تشکیل دولت محمد علاوی، کُردها و اهل سنت بودند که روابط بسیار خوبی با طرف آمریکایی دارند. بویژه که آنها به صراحت نیز اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را رد کردند.

العکیلی توضیح داد: حمایت آمریکا از کردها و اهل سنت، بیانگر وجود منافع مشترک میان طرفین است. واشنگتن از دیدگاه خود و منافعش، بر روی انتخاب شخصیت‌هایی در دولت جدید بر اساس توافقهایی که ضامن منافع آمریکا و ابقای نیروهای آن در عراق باشد، سرمایه‌گذاری می‌کند. دولت آمریکا از طریق کردها و سنی‌ها، پس از یک توطئه بزرگ، پیروز شد. به ویژه که ارتباطات «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و کاخ سفید به صورت مستمر ادامه داشت و کردها نیز که همپیمان آمریکا محسوب می‌شوند.

وی افزود: کسانی که در ناکام گذاشتن طرح اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان، شکست خوردند، در ناکام گذاشتن تشکیل دولت جدید موفق شدند. آمریکا پس از آنکه از علاوی، تضمین لازم برای باقی ماندن نیروهایش در عراق را دریافت نکرد، برای ناکام گذاشتن تشکیل کابینه جدید، تلاش کرد.

علاوی شامگاه یکشنبه (۱ مارس) در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد. از میان ۳۲۸ نماینده پارلمان فقط ۱۰۸ نفر در صحن حاضر شدند و این رخداد موجب عدم حد نصاب برای رأی‌گیری شد و شب هنگام نیز علاوی در نامه‌ای به «برهم صالح» گفت که از تشکیل دولت کنار می‌کشد.

رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون او در پی رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود.

ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت الصدر قرار دارد، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست پارلمان تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد. 

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز در پی این انصراف علاوی، در بیانیه‌ای از اینکه احزاب کرد در یک اقدام دسته‌جمعی به کابینه «محمد توفیق علاوی» رأی ندادند، تشکر کرد.


خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی