شناسه خبر : 43913
تاریخ انتشار : 1398/12/09 19:45
انگلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت در خصوص حوادث سوریه شد

انگلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت در خصوص حوادث سوریه شد

وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حوادث اخیر در شمال غرب سوریه شد.

دومینیک راب در این بیانیه، عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در ادلب را که به کشته شدن ۳۳ نظامی ترکیه در این منطقه منجر شد محکوم کرد و افزود: مراتب تسلیت عمیق خود را به دولت و مردم ترکیه اعلام می کنم. وی افزود:‌ما از تلاش های ترکیه به عنوان متحدمان در ناتو برای مذاکره در راستای آتش بس فوری و پایدار در ادلب حمایت می‌کنیم و برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک تقاضا خواهیم کرد. وزیر امور خارجه عملیات روز گذشته ارتش سوریه و روسیه در ادلب را وحشیانه و بی‌مسئولانه خواند و مدعی شد که این تحولات باعث بروز بدترین بحران انسانی در تمام طول جنگ شده است.

راب ادعا کرد که هیچ توجیهی برای نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و حقوق اولیه انسان وجود ندارد. وی با اشاره تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه شخصیت‌های سوری مدعی شد: به همکاری با هم‌پیمانان بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا این جنایت‌ها متوقف شود. استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه برای آزادسازی آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها در سوریه است. این استان ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد و نیروهای سوری در ماه‌های اخیر بخش های زیادی از آن را آزاد کرده اند.

وزارت امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای در خصوص این تحولات اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامدهای منطقه‌ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد. وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند آستانه مبنی بر برگزاری این نشست در کشورمان، بر تداوم تلاش های خود جهت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تاکید دارد و معتقد است این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هر گونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات گام موثری بردارد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با محکوم سازی اقدامات طرفهای ثالث برای خدشه دار کردن این روند خصوصا ایالات متحده آمریکا که بصورت غیر مسئولانه‌ای همواره به دنبال بروز تنش در منطقه بوده و هدف از حضور خود در سوریه را نیز غارت منابع نفتی این کشور اعلام کرده است، با شرکای خود در روند آستانه کماکان در تماس نزدیک بوده و تلاش خود برای پایان دادن شرایط ملتهب موجود را ادامه خواهد داد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی