شناسه خبر : 43872
تاریخ انتشار : 1398/12/09 14:40
بحران درهند: تلفات خشونت ها به 42 نفر رسید

بحران درهند: تلفات خشونت ها به 42 نفر رسید

مقامات بیمارستانی دهلی نو روز جمعه اعلام کردند که تلفات درگیری های چند روز گذشته در پایتخت هند به 42 نفر رسیده است.

شبکه خبری " ایندیا تودی" روز جمعه نوشت:  بر اساس گزارش مقامات هند در خشونت های چهار روز گذشته در دهلی بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شده اند.

با افزایش تلفات این درگیری ها، وزارت کشور هند روز پنجشنبه اعلام کرد که رییس پلیس دهلی نو از کار خود برکنار و فردی جدیدی به جای او معرفی خواهد شد.

روز جمعه دادگاه عالی دهلی همچنین از دولت هند درخواست کرد تا به دادخواست ها برای ثبت شکایت علیه رهبران سیاسی هند از جمله رهبران حزب کنگره برای انتشار اظهارات خشونت آمیز پاسخ دهد.

نامه احزاب سیاسی مخالف هند به رییس جمهوری این کشور

احزاب سیاسی مخالف هند در نامه ای به رام نات کویند رییس جمهوری هند خواستار دخالت او برای برقراری صلح و آرامش در دهلی نو شدند.

مقامات هندی اعلام کردند که از روز دوشنبه تا کنون بیش از ۷ هزار نیروی نظامی و پلیس در شمال شرق دهلی مستقر شده اند تا از بزور خشونت های بیشتر جلوگیری کنند.

مساجد شمال شرق دهلی خواهان حفظ صلح و آرامش شدند

مساجد شامل شرق دهلی روز جمعه خواهان حفظ صلح و آرامش  در مناطق خشونت زده شدند. آنها از مردم خواستند تا قربانی شایعه نشده و حضور افراد مشکوک را سریعا  به مقامات گزارش دهند.

مسجاد همچنین از مردم خواستند تا نهایت همکاری را با پلیس دهلی نو داشته باشند.

پلیس یک عضو حزب "عام آدمی" ( ای ای پی) را به اتهام قتل بازداشت کرده است. به گفته پلیس این سیاست مدار  در هدایت خشونت ها و قتل یک عضو سازمان اطلاعات هند نقش داشته است.

تخریب ۴ مسجد، ۷۹ خانه، ۵۲ مغازه و ۲ مدرسه حاصل خشونت های دهلی

 سازمان آتش نشانی هند  روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که در جریان شورش ها در شمال شرق دهلی نو، ۴ مسجد، ۷۹ خانه مسکونی، ۵۲ مغازه، ۲ مدرسه و ۴ کارخانه به آتش کشیده شده است.

در این خشونت ها همچنین بیش از ۵۰۰  خودرو و اتوبوس به آتش کشیده شده اند.

سو استفاده گروه تروریستی داعش  از خشونت های دهلی

نشریه "هندوستان تایمز" نوشت: گروه تروریستی داعش با انتشار تصویری از حمله چندین نفر به یک فرد مسلمان در دهلی از مسلمانان هند درخواست کرد تا به این گروه بپیوندند.

"گروه اطلاعاتی آمریکایی " سایت" که فعالیت  سازمان های تروریستی در فضای مجازی را دنبال می کند اخطار داد بروز خشونت ها در دهلی می تواند زمینه را برای نفوذ افکار افراطی در میان مسلمانان هند فراهم کند.

این اولین بار نیست که گروه تروریستی داعش سعی کرده است در میان مسلمانان هند نفوذ کرده و از اختلافات اجتماعی جامعه هند به نفع خود استفاده کند. پیش از این نیز این گروه، تصاویری مربوط به خشونت علیه مسلمانان در هند را منتشر کرده تا مسلمانان این کشور را با خود همراه کند.

مقامات هندی اعلام کرده اند که مسلمانان هند تاکنون تحت تاثیر گروه تروریستی داعش قرار نگرفته اند و افکار افراطی این گروه را رد کرده اند.

اتحاد هندو ها و مسلمانان در دهلی برای محافظت از یکدیگر

 در میان انتشار تصاویر نگران کننده از خشونت های چند روز گذشته هند، گروهی از خانواده های هندو از همسایه های مسلمان خود در مناطق خشونت زده محافظت کرده و از آسیب رساندن به املاک مسلمانان جلوگیری کرده اند.

گزارش های منتشر شده در رسانه های هند نشان می دهد که مسلمانان و هندو ها در مناطق خشونت زده  با یکدیگر متحد شده و از خانواده های خود در مقابل آشوب گران محافظت کرده اند.

درگیری ها چگونه در دهلی نو آغاز شد؟

خشونت ها در دهلی نو از روز یکشنبه پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفر آباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند آغاز شد.

کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) از طرفداران این حزب خواست تا در حمایت از این اصلاحات قانون شهروندی در این منطقه حضور یابند.

اما پس از اجتماع گروه زیادی از مردم که اکثر آنها چهره خود را پوشانده بودند، حامیان اصلاحات قانون شهروندی با چوب، سنگ، چاقو و اسلحه به سوی مخالفان اصلاحات قانون شهروندی هند هجوم بردند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این اعتراضات به سرعت به یک درگیری میان گروه های هندو و مسلمان تبدیل شده و در مواردی  پلیس دهلی نیز همراه با گروه های هندو، به جمع کردن سنگ جهت حمله به گروه های مسلمان کمک کرده اند.

اگرچه پلیس دهلی اتهامات علیه خود را رد کرده است.

پلیس برای متفرق کردن افراد از گاز اشک آور استفاده کرده است اما این روش نتوانسته از حجم خشونت ها بکاهد.

چرا اعتراض به اصلاح قانون شهورندی؟

اصلاح قانون  شهروندی هند  در تاریخ  ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند در باره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.

اما گروه های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو می باشد.

اگرچه  مقامات دولتی هند برای کاهش نگرانی از اصلاحات جنجالی قانون شهروندی و همچنین طرح ثبت نام شهروندی در این کشور تلاش های زیادی کرده اند، نارندرا مودی نخست وزیر هند معترضان را به خراب کاری و تخریب اموال در طول اعتراضات در سرتاسر این کشور  متهم کرده است.  وی درحالی خواستار پاسخگویی معترضان به تخریب اموال عمومی در این کشور شده که به اتهامات علیه پلیس این کشور مبنی بر اعمال خشونت و زور بیش از حد علیه معترضان و همچنین تخریب اموال و ساختمان های مردم توسط این نیرو اشاره ای نکرده است.

نخست وزیر هند همچنین اعلام کرد است که مردم هند می توانند "هویت اصلی خرابکاران را از لباس های آنها تشخیص دهند". این اظهارات به اشاره غیر مستقیم مودی به پوشش اسلامی تعبیر شده است.

حزب مخالف کنگره دولت هند را متهم به انتخاب سیاست های تفرقه انداز در جامعه هند متهم کرده است. اما آمیت شاه وزیر کشور هند  ضمن رد این اتهامه اعلام کرده که هیچ فردی در هند حقوق شهروندی خود را از دست نخواهد داد و حزب کنگره در حال انتشار شایعه است.


خبرگزاری ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی