شناسه خبر : 42825
تاریخ انتشار : 1398/11/28 10:24
پیشرفت‌های علمی و نوآوری از افتخارات ملت ایران است

روحانی در سی وسومین جشنواره بین المللی خوارزمی

پیشرفت‌های علمی و نوآوری از افتخارات ملت ایران است

رئیس جمهور به پیشرفت‌های علمی و نوآوری‌های مهم کشور بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و آن را از افتخارات ملت ایران برشمرد.

آقای روحانی رئیس جمهور  در مراسم تکریم برگزیدگان جشنواره خوارزمی در سالن اجلاس سران با اشاره به اینکه یکی از افتخارات پیشرفت جامعه ما علم و دانش است، ادامه داد: اگر مقایسه کنیم با چهل و یک سال پیش، می‌بینیم که پیشرفت جامعه ما از لحاظ تعداد دانش آموز، دانشجو، مراکز پژوهشی، مراکز علمی، مراکز فناوری، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری مداوم در حال سرعت گرفتن است.
وی گفت: ما در طول این مدت مشاهده می‌کنیم که ایران در مسیر رشد، علم و دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است و همه آمار و ارقام نشان می‌دهد وضع ما امسال از دو سال پیش و از چهار سال پیش بهتر است.
رئیس جمهور با اشاره به آمار اخیر که وزیر علوم در اوایل بهمن امسال در نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرده بود، افزود: در این گزارش در آمار و ارقام، واقعیتِ حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است.
آقای روحانی گفت: در این آمار اشاره شده است که شاخص جهانی پیشرفت و نوآوری از آغاز دولت یازدهم یعنی سال ۹۲ از رتبه ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیدیم.
وی افزود: در این گزارش آمده است که این روند تداوم دارد به گونه‌ای که در سال ۹۸ به رتبه ۶۱ ارتقاء پیدا کردیم و این یعنی ارتقاء ۵۹ پله‌ای که آمار افتخار آفرینی برای ما است.
رئیس جمهور گفت: اگر شرایط تحریم نبود ما بی تردید وضع بهتری داشتیم، اما در عین حال در شرایط فشار و تحریم هم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیمودیم.
آقای روحانی افزود: اینکه توانسته ایم در طول این ۶ سال در نوآوری ۵۹ پله ارتقاء پیدا کنیم، بدان معناست که مسیر انقلاب، مردم و دانش پژوهان مسیر درست و صحیحی بوده است.
وی همچنین تصریح کرد: تعداد پارک‌های علم و فناوری در این مدت از ۳۶ پارک در سال ۹۳ به ۴۳ در سال ۹۸ رسیده است و همچنین تعداد واحد‌های فناوری مستقر در مراکز فوق از سه هزار در سال ۹۲ به هفت هزار و ۸۶۴ مرکز در سال ۹۷ رسید و بیش از هزار و ۶۲۵ واحد فناور آور به کسب رتبه دانش بنیان نائل شدند.
رئیس جمهور افزود: این آمار نشان می‌دهد مسیر، ​ مسیر پیشرفت است و مسیری است که در همین سال‌هایی که ما تحت فشار و تحریم هستیم به جلو می‌رویم.
آقای روحانی همچنین در ابتدای این بحث به جایگاه مساجد در زمینه نشر علم و دانش در صدر اسلام از سوی پیامبر (ص) و همچنین در دوران امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) پرداخت.

لزوم ایجاد فضای مناسب برای اشتیاق جوانان به پژوهش
رئیس جمهور بر لزوم ایجاد فضای مناسب و زیست بوم لازم، برای مشتاق کردن جوانان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم جشنواره خوارزمی گفت: خوشحالم که در ایام بسیار فرخنده سالگرد پیروزی انقلاب و فضای آمادگیِ مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی، شاهد این جشنواره مهم علمی هستیم.

ئیس جمهور افزود: برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز، عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان، مسیر علم و دانش را به پیش می‌برند و همه ارزش انسان به این است که در نقطه‌ای قرار گرفته است و تلاش می‌کند که شرایط نو را به نسل بعد واگذار می‌کند، لذا آنچه گذشتگان انجام داده اند حاصل تلاش قرن‌ها در طول تاریخ جامعه بشری بوده است.
آقای روحانی گفت: آن چه که امروز به عنوان علم و دانش، علوم پایه و علوم مختلف در حوزه‌های مختلف شاهدیم، حاصل تلاش قرون متمادی از جانب اندیشمندان و دانشمندان است و در واقع هر نسلی چند آجر بر بنای رفیع گذشتگانِ خود می‌گذارند و نسل‌های بعد دوباره اقدامات جدید در پیش می‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: برای ما و برندگان جایزه خوارزمی، افتخارآفرین است که دانشمندان در ایران و جامعه بشری در تلاشند و اینکه این برگزیدگان توانستند در رقابت علمی و دانش، گامی فراتر بگذارند.
آقای روحانی گفت: برای این که در جامعه بتوانیم در مسیر رشد علمی قرار گیریم، شاید بتوانیم تعبیر کنیم که اگر اخلاق و معنویت را به حوزه علم و دانش وارد کنیم، می‌توان گفت همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد.
رئیس جمهور افزود: این علم و دانش است که رفاه می‌آفریند، زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند و اگر هنر را داخل علم و دانش بدانیم و فناوری را مادرِ پژوهش تلقی کنیم؛ لذا بزرگترین امتیاز انسان آن است که می‌فهمد، عالِم می‌شود و می‌تواند عالمی را تربیت کند؛ یعنی تعلم می‌گیرد و تعلیم می‌دهد.
آقای روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد زیست بوم لازم برای اشتیاق جوانان به کسب علم و پژوهش گفت: پیامبر اسلام (ص) همین کار را کرد، چرا که پیش از زمان مبعوث شدن به رسالت، اساساً علم، خواندن و نوشتن امتیاز نبود و هیچ کس را با علم تکریم نمی‌کردند.
رئیس جمهور افزود: در آن دوره افتخار افراد به قبیله، خون و نژاد، شمشیرزنی و فتوحات جنگی بود و اساساً مدرسه و مکتب خانه‌ای وجود نداشت و علم و دانش را جزو خدمات رده پایین می‌دانستند.
آقای روحانی گفت: در آن دوره رئیس یک طایفه برای آن که متنی بنویسد، فردی را می‌آورد که برای او کتابت کند و کار نوشتن را برای خودش ننگ و عار می‌دانست و عجیب است که در چنان فضایی، قرآن مجید با آیاتی درباره خواندن و نوشتن نازل می‌شود.
رئیس جمهور افزود: در جامعه پیامبر (ص) در داخل مسجد، یاد دادن و یاد گرفتن برتر از نماز بود، گرچه مسجد را برای سجده و اقامه نماز درست می‌کنند، اما طبق روایات؛ تعلیم و تعلم گاهی از عبادت بالاتر است.


خبرگزاری صداوسیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی