شناسه خبر : 42350
تاریخ انتشار : 1398/11/21 17:19
متن سخنان دکتر روحانی در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران

متن سخنان دکتر روحانی در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران

ایران از لحاظ اقتصادی دارای زمینه‌های بکر و تازه بوده و آمادگی داریم با سایر کشورها در راستای منافع مشترک همکاری و همفکری کنیم.

به گزارش نورنیوز- انعکاس واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران و زمینه‌سازی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر تهران با کشورهای خود فرا خواند و با اشاره به اینکه تمامی زمینه‌های همکاری در ایران را فرصت مغتنمی برای خود و سایر کشورها می‌دانیم، گفت: ایران از لحاظ اقتصادی دارای زمینه‌های بکر و تازه بوده و آمادگی داریم با سایر کشورها در راستای منافع مشترک همکاری و همفکری کنیم. متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین بسیار خرسندم که در این روز فرخنده و مبارک ملی در جمع شما سفرای محترم کشورهای دوست در جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئولین سازمان‌های بین‌المللی حضور دارم. به شما خیرمقدم و خوش‌آمد عرض می‌کنم. 38 سال پیش در چنین روزهایی، بزرگترین انقلاب در این منطقه و در سطح جهان با اتکاء صرفاً به مردم خودش و علیرغم حمایت بسیاری از کشورها از رژیم استبدادی گذشته، به پیروزی رسید. در آن شرایط جنگ سرد و نظام دو قطبی، جمهوری اسلامی ایران بدون تکیه به هیچ یک از دو اردوگاه و تنها با استقامت و مقاومت ملت یکپارچه نظام جدیدی را در تاریخ رقم زد. در آغاز پیروزی انقلاب ما می‌دانستیم که برای برخی از قدرت‌های بزرگ جهانی این انقلاب خوش‌آمد نیست و لذا توطئه‌هایی علیه مردم ، انقلاب و نظام ما طراحی خواهد شد. ما از همان روزهای اولیه انقلاب، با معضلی مواجه شدیم که امروز جهان با آن معضل مواجه است.

اولین معضل و مشکلی که در برابر انقلاب ما به دست بیگانگان پدید آمد ، موضوع تروریسم بود تروریست‌ها در این کشور از غرب ، شرق و تا مرکز کشور دست به ناامنی، و کشتار مردم زدند و بعد از آن توطئه دیگری که برای ما طراحی شد، مداخله قدرت نظامی آمریکا در ایران بود که در بیابان طبس با توفان شن به شکست مفتضحانه‌ای رسیدند و از کشور ما فرار کردند و خارج شدند. و سومین توطئه طراحی یک کودتا از طرف خارجی‌ها بود که آن کودتا هم توسط خود نظامی‌ها و پرسنل مؤمن نیروی هوایی ارتش به شکست انجامید و در نهایت تجاوز و مداخله خارجی توسط صدام در این کشور بود.

همه این توطئه‌ها در ظرف دو سال اول بعد از پیروزی انقلاب در این کشور رخ داد. شما سفرای محترم به خوبی می‌دانید که هر یک از این امور، می‌توانست یک نظام قوی و مستحکم را از پا درآورد، اما نظامی که به مردم خود متکی بود و مردم به آن نظام ایمان داشتند و آن را نظامی می‌دانستند که منعکس‌کننده خواست ملی است، در برابر همه آن توطئه‌ها ایستادگی کردند و نظام و ملت ما توانستند موفقیت‌های بسیار بزرگی را بیافرینند. ما از روز اول به جهانیان گفتیم که ایران‌هراسی که از روزهای اولیه انقلاب ندای آن توسط بوق‌هایی به گوش مردم جهان می‌رسید، نادرست و ناصحیح است، از همان روزهای اولیه انقلاب، اولین هراسی که در دل مردم منطقه افکنده بودند اینکه انسجام ملی ایران باقی نخواهد ماند، ایران به چند کشور کوچک تجزیه خواهد شد و ناامنی سراسر این منطقه را فرا خواهد گرفت. ایران‌هراسی هیچ پایه و اساسی نداشت و تاریخ اثبات کرد که این گونه توهمات، اساس و پایه‌ای نداشته و ندارد دومین موضوعی که به عنوان ایران‌هراسی در منطقه بر روی آن تبلیغ کردند، اینکه انقلاب اسلامی ایران، می‌خواهد در مرزهای خود باقی نماند،‌ ایرانی‌ها می‌خواهند این انقلاب را به کشورهای دیگر صادر کنند و رژیم‌های مستقر در کشورهای منطقه را متزلزل کنند.

این هم با گذشت زمان روشن شد که ایران نه قصد مداخله در امور داخلی دیگران را دارد، نه قصد تجاوز به هیچ کشوری را دارد. در سخت‌ترین روزهای منطقه، ایران همواره پناهگاه بوده است. آنگاه که صدام به کویت حمله کرد، ایران پناهگاهی هم برای عراقی‌ها و هم برای کویتی‌ها بود و ما در غرب و جنوب کشورمان میزبان میهمانانی از عراق و هم از کویت بودیم. و آن روز که در شمال ایران بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در بلندی‌های قره‌باغ درگیری آغاز شد، باز ایران همواره در میان این دو جبهه حضور فعال داشت تا جنگ را خاموش کند و صلح را در این منطقه برقرار نماید. ایران اولین کشوری بود که به همه کشورهای منطقه هشدار داد صدام یک فرد خطرناک برای صلح و امنیت منطقه است. ایران جزو اولین منادیانی بود که اعلام کرد طالبان می‌تواند برای افغانستان و پاکستان و برای منطقه خطرناک باشد و ایران بزرگترین منادی خطر تروریسم و مداخلات خارجی در سال‌های اخیر بود.

با حمله آمریکا به افغانستان مخالفت کردیم و آن را برای منطقه خطرناک می‌دانستیم، ما حمله آمریکا را به عراق محکوم کردیم و آن را خطرناک می‌دانستیم، ما حمله صدام به کویت را محکوم کردیم و به عنوان اولین کشوری بودیم که در این منطقه این حمله را محکوم کرد. امروز هم ما به همه کشورهای جهان اعلام می‌کنیم، تروریسم یک خطر بزرگ برای همه ما است، تروریسم از یک تفکری نشأت گرفته که برخی از کشورها متأسفانه دانسته یا ندانسته آن تفکر خشونت را در میان جوان‌های منطقه ترویج و تبلیغ می‌کنند. برای مبارزه با تروریسم ابزار نظامی کافی نیست، برای مبارزه با تروریسم باید اندیشه ترور در میان افکار نسل جوان امروز ما خشکانده شود و این نیاز به یک کار مشترک فرهنگی، اطلاعاتی، اقتصادی و نظامی دارد. امروز معتقدیم که صلح منطقه و جهان در چارچوب وحدت و اتحاد ملت‌ها و گفتگوی افکار و اندیشه‌های جهانی و نفی خشونت و افراطی‌گری در منطقه و جهان است.

جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و امنیت در این منطقه است، ما معتقدیم اگر بین دو کشوری اختلاف نظری وجود داشته باشد هیچ راهی بهتر از میز مذاکره و گفتگو وجود ندارد همانطور که در مذاکرات هسته‌ای با 6 قدرت جهانی با راهبرد برد – برد به اثبات رساندیم که مسایل پیچیده جهانی از طریق گفتگو قابل حل و فصل است و ما نه تنها از طریق گفتگو یک معضل بین‌المللی را حل و فصل کردیم، یک توهم ناصواب را از افکار جهانی زدودیم بلکه معتقدیم این مذاکره می‌تواند مدلی باشد برای حل بسیاری از مسایل و اختلافاتی که در منطقه یا در جهان وجود دارد. ما معتقدیم سلاح کشتار جمعی یک خطر بزرگ برای جهان است. با تحولاتی که در حکومت‌ها بوجود می‌آید، با شرایطی که در کشورهای صاحب سلاح کشتار جمعی در آینده ممکن است پدید آید، وجود سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی می‌تواند برای جامعه بشری خطرناک باشد، همه ما باید برای از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی در سطح جهان دست به دست هم دهیم. همانطور که معضل اقلیمی و مسایل زیست محیطی نیاز به اتحاد و وحدت و همکاری دارد برای از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی هم که خطرناک‌تر از مسایل زیست‌محیطی است، نیاز به وحدت و اتحاد جهانی برای از بین بردن آنها دارد.

در حوادث سوریه شاهد آن بودیم که چگونه تروریست‌ها از سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده کردند و این خطر را مضاعف می‌کند که اگر سلاح کشتار جمعی با تروریسم در کنار هم قرار گیرند ، به صورت یک معضل بزرگ بشری و جهانی پیش روی ما خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران همواره با سلاح کشتار جمعی مخالف بوده و مخالف است و آن را خلاف مصالح بشر و آینده جهان و نسل‌های پیش‌رو می‌داند و آن را با اصول اخلاقی و انسانی در مباینت می‌بیند. جمهوری اسلامی ایران هر کشور و هر ملتی را که با تروریسم در حال مبارزه و جنگ است، حمایت می کند و امروز در منطقه ما خطر بزرگ تروریسم، ثبات و امنیت و آرامش کشورهای منطقه را تهدید کرده و تهدید می‌کند. معتقدیم موضوع مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و امنیت در منطقه و جهان باید به عنوان موضوع اول در سیاست خارجی کشورها به عنوان یک نیاز جامعه بشری مطرح باشد و همه ما به دنبال آن باشیم که صلح و امنیت واقعی را که به دنبال آن پیشرفت و آسایش و رفاه عمومی خواهد بود، برای جهانیان به ارمغان بیاوریم.

خوشحالیم در سی و هشتمین سالگرد انقلاب در شرایطی این انقلاب را جشن می‌گیریم که شرایط و محیط سیاسی ایران برای روابط با دیگر کشورها از هر زمان دیگر مهیاتر است. خوشحالیم که سایه تحریم نادرست و ظالمانه از سر کشور ما برداشته شده، همه زمینه‌ها را آماده برای همکاری با ایران به عنوان یک فرصت بین‌المللی برای خود و برای همه کشورها می‌دانیم، ایران کشوری است که از لحاظ اقتصادی، دارای زمینه‌های بکر و تازه است و آماده است تا با سایر کشورها در زمینه منافع مشترک رایزنی، همفکری و همکاری کند. خوشبختانه در ماه‌های گذشته هیات های کشورهای مختلف با سفر به جمهوری اسلامی ایران و ارتباط بخش اقتصادی ما با بخش اقتصادی کشورهای دیگر، شاهد تعامل اقتصادی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف هستیم. شاهد همکاری ایران با برخی کشورها در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی، راه‌آهن، ناوگان هوایی، ساخت بنادر، توسعه راه‌آهن، خودروسازی، فولاد و در بسیاری از زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی در ایران هستیم. این فرصت می‌تواند فرصت مغتنمی برای همه ما، برای منافع مشترک ما باشد. جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که قصد مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نداشته، ندارد و نخواهد داشت و قدرت نظامی این کشور، صرفاً برای دفاع از کشورمان خواهد بود.

هیچگاه به کشوری تجاوز نکردیم، قصد تجاوز نداریم و سلاح ما صرفاً برای دفاع از کشور ما است و بس. بنابراین نباید در این شرایط اجازه دهیم که برخی با توهم‌افکنی شرایط منطقه و شرایط بین‌المللی را ناسالم سازند. معتقدیم ملت‌ها باید با هم رابطه داشته باشند، رابطه ملت‌ها را باید تسهیل کنیم. این وظیفه همه دولت‌هاست که بتوانند ملل جهان را بهم نزدیک‌تر کنند تا بتوانند از منافع مشترک استفاده کنند. دوران ایجاد فاصله میان ملت‌ها گذشته است امروز زمانی است که باید مردم را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم تا از دانش، تجربه و فرهنگ یکدیگر برای توسعه جهانی بتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند. امیدوارم شما که در این کشور نمایندگان کشورهای خودتان برای رابطه بهتر و بیشتر با جمهوری اسلامی ایران هستید، با انعکاس واقعیت‌های این کشور زمینه را برای ارتباط نزدیک‌تر بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خودتان فراهم کنید . این ارتباط نزدیک‌تر به نفع شما، ما، منطقه و جهان خواهد بود. یکبار دیگر از حضور شما در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اینجا تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی