شناسه خبر : 42007
تاریخ انتشار : 1398/11/17 11:20
آیا تروریسم سعودی صبر هم پیمانان را لبریز کرده است؟!

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا تروریسم سعودی صبر هم پیمانان را لبریز کرده است؟!

بازداشت 3 عنصر گروهک تروریستی «الأحوازیه» در دانمارک به اتهام جاسوسی برای ریاض و نیز دستگیری یک تروریست-جاسوس دیگر در هلند، نشانه های جدیدی از چالش سعودی با همپیمانان اروپایی است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: هفته جاری سازمان اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که ۳ عضو ارشد گروهک تروریستی موسوم به «الاحوازیه» را به اتهام جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان سعودی بازداشت کرده است.

«چپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک پس از این بازداشت در پیامی توئیتری از احضار سفیر عربستان خبر داد و با غیرقابل قبول دانستن جاسوسی عربستان در کشورش این اقدام را خطرناک برشمرد.
بازداشت عناصر گروهک تروریستی الاحوازیه در دانمارک و هلند به اتهام جاسوسی برای رژیم سعودی، رسوایی بزرگی برای این رژیم محسوب می‌شود، چرا که برخلاف تکذیب‌های پی‌درپی سعودی‌ها مبنی بر عدم ارتباط با این گروهک، عملا این ارتباط تشکیلاتی را اثبات می‌کند.

گروه تروریستی الاحوازیه در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ با حمله به مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در خوزستان، شماری را شهید و زخمی کرد. این درحالی است که همان موقع، عربستان سعودی هرگونه ارتباط خود با این گروهک تروریستی را تکذیب کرد ولی در عین حال شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» بلافاصله با سرکرده این گروهک مصاحبه کرد و البته شکایت ایران از این شبکه به آنفکام نیز به جایی نرسید.

این گروهک البته در حوادث آبان ماه امسال نیز به‌ویژه در بندر ماهشهر بسیار فعال بود و با اقدامات مسلحانه سازماندهی شده ضمن به آشوب کشیدن اعتراضات مردمی تعدادی از مردم را نیز به قتل رساند، که اکنون با روشن شدن ارتباط آنها با رژیم سعودی، موج سواری و اقدامات خبیثانه آل‌سعود در حوادث آبان ماه کشورمان نیز روشن شده است.

کارنامه سراسر جنایت این گروهک تروریستی البته محدود به این موارد نیست و مواردی چون بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان مسکن و شهرسازی، شرکت طرح توسعه نیشکر خوزستان، چاه شماره ۱۷۹ نفت، دو محل از خطوط لوله ورودی و خروجی منتهی به چاه ۱۷۹، خطوط لوله نفت آبادان به ترتیب در دهم شهریور ۱۳۸۴ و ۷ آبان ۱۳۸۴، اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان، بانک سامان منطقه کیان پارس، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان، فرمانداری‌های آبادان و دزفول نیز در آن مشاهده می‌شود.

حتی بعد از حمله ناتو به عراق و حضور ارتش انگلیس در بصره، نقش این گروهک در جنوب ایران پررنگ‌تر شد و سازماندهی آن‌ها توسط انگلیس بنابر مستندات موجود، کاملاً مشهود است.
بر این اساس؛ افشاگری مقامات ارشد هلند و دانمارک در خصوص سازماندهی و پشتیبانی تروریست‌های الاحوازیه از سوی عربستان سعودی بار دیگر نقش مستقیم این رژیم در مجموعه حوادث تروریستی به‌ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران را به روشنی آشکار ساخته است.

این رسوایی نشان می‌دهد که رژیم سعودی علاوه بر اقدامات تروریستی، در حوزه جاسوسی نیز سابقه زیادی دارد که همین مسئله باعث شده تا موارد دیگری که عمدتا سعودی‌ها آنها را تکذیب می‌کردند نیز بر ملا شود.

رسوایی جاسوسی «بن‌سلمان» از شرکت آمازون که دوهفته قبل فاش شد از جمله مواردی است که موج رسانه ای گسترده ای در جهان ایجاد کرد.
روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی در این خصوص اعلام کرد که ماه‌ها پیش از قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، ارسال یک فیلم ویدئویی آلوده به ویروس از حساب کاربری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از واتس آپ به حساب کاربری «جف بزوس» مالک سایت آمازون و همچنین روزنامه واشنگتن پست، باعث شد که تلفن همراه بزوس برای چندین ماه هک شود.

در کنار همه این رفتارهای تنش‌زا و خصمانه رژیم سعودی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، این رژیم طی بیش از دو سال گذشته با راه‌اندازی مرکز سایبری موسوم به مرکز «اعتدال»، تلاش گسترده‌ای در جهت تفرقه‌افکنی و عملیات روانی علیه ثبات و آرامش افکار عمومی و ایجاد اغتشاشات خشونت‌بار در منطقه داشته که عملا از مصادیق روشن «تروریسم» محسوب می‌شود. 

این حجم از خباثت رژیم آل‌سعود در حالی است که زمامداران سعودی در راستای بر هم زدن توازن منطقه و در تکمیل پازل «فشار حداکثری» و «جنگ هیبریدی» آمریکا علیه ایران و محور مقاومت، دائما صحبت از رفتار غیرعادی و دخالت جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها می‌کنند.رخدادهایی که طی هفته های اخیر از سوی هم پیمانان سعودی که منافع سرشاری نیز از ارتباطات اقتصادی با ریاض دارند نشان می دهد که مداخلات شیطانی آنها در کشورهای منطقه ضمن آن که مهمترین منشأ فساد و گسترش ناامنی و خشونت طی سالهای گذشته بوده است بدلیل بسط و گسترش در سطح کشورهای اروپایی موجب نگرانی جدی انها نیز شده است.

رخدادهای آینده روشن خواهد ساخت که واکنش دولتهای اروپایی به اقدامات تروریستی و ایجاد شبکه جاسوسی در اروپا از سوی سعودی زمینه ساز برخورد و مواجهه جدی با رفتارهای بی ثبات ساز این کشور می شود و یا به عنوان فرصتی برای دوشیدن بیشتر حکام بی خرد و ماجراجوی عربستان مورد استفاده قرار می گیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی