شناسه خبر : 33520
تاریخ انتشار : 1398/06/27 09:07
ماجرای آرامکو: بهانه تازه ترامپ برای دوشیدن گاو شیرده

نورنیوز بررسی می کند:

ماجرای آرامکو: بهانه تازه ترامپ برای دوشیدن گاو شیرده

اگرچه مقامات کاخ سفید برای به دست آوردن دل متحدان خاورمیانه‌ای خود و به طور خاص عربستان، در استفاده از کلمات بذل و بخششی فراوان دارند و تندترین جملات را از مقامات آمریکایی شاهدیم اما در عالم واقع اتفاقات دیگری در جریان است.

نورنیوز - گروه بین الملل: خاورمیانه امروز اهمیت سابق را برای آمریکایی ها ندارد و نظامیان ارشد آمریکایی آنگونه که واشنگتن پست نوشته تلاش زیادی می‌کنند تا بحث ایران و آمریکا از فضای توییتر جلوتر نرود.


در گزارش واشنگتن پست به نقل از افراد مطلع از وزارتدفاع آمریکا آمده است: «مقام‌های پنتاگون روز دوشنبهیک پاسخ خویشتندارانه درباره حملات اخیر به تاسیساتنفتی سعودی را به مقامات کاخ سفید توصیه و همچنینعلیه یک درگیری پر هزینه با ایران استدلال کردند».


تا پیش از روی کارآمدن ترامپ نظامیان آمریکایی در مقایسه با اوباما یا حتی بوش مواضع تندتری داشتند اما حالا بی‌خردی در کاخ سفید به جایی رسیده که تندروهای وزارت دفاع آمریکا در مقایسه با آنها عاقل محسوب می شوند.


حالا به نوشته واشنگتن پست، «مقام‌های ارتش آمریکا درمحافل خصوصی بر لزوم در پیش گرفتن احتیاط تاکیدکرده و به دنبال کاستن از تنش‌ها هستند؛ تنش‌هایی که بهباور آنها ممکن است آمریکا را به یک درگیری خونیناحتمالی با ایران بکشاند، آن هم در برهه‌ای که پنتاگوندرصدد کاستن حضور خود در جنگ‌های  خاورمیانه وتغییر جهت خود برای رقابت با چین است».


کوچ امنیتی آمریکا مهمترین راهبرد آنها در خلیج فارس است. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند خاورمیانه مانند گذشته اولویت آنها نیست.


مقام‌های پنتاگون که نخواستند نامشان فاش شود، درگفت‌و‌گو با این روزنامه تاکید کرده اند که هیچ نیرو یاتاسیسات آمریکایی در حمله اخیر به عربستان سعودیهدف قرار گرفته نشده است و در نتیجه، پاسخ نظامیآمریکا «لازم نیست».


این مقام‌های وزارت دفاع آمریکا همچنین هشدار دادنددر صورتی که تنش‌ها با ایران از کنترل خارج شود،حداقل ?? هزار نظامی آمریکایی مستقر در منطقه ازمصر گرفته تا پاکستان، دچار خطر می‌شوند.


گفتنی است در ماجرای هدف قرارگرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط ایران، یکی از مهمترین موانع پیش روی آمریکا برای واکنش به این اقدام توان بالای موشکی ایران برای هدف قراردادن همه پایگاههای آمریکا در منطقه بود.


شاید همین توصیه ها بود که ترامپ از مواضع اولیه خود در قبال تحولات اخیر عربستان عقب نشینی کرد و گفت بهعربستان قول نداده‌ایم که از آن‌ها حفاظت کنیم. بایدبنشینیم و با آن‌ها (سعودی‌ها) به راه حلی برسیم.


رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که به عربستان کمکخواهیم کرد و سعودی‌ها باید مسئولیت بیشتری را درتضمین امنیت خود متحمل شوند و این موضوع شاملپرداخت پول خواهد بود.


ترامپ قبل از ریاست جمهوری عربستان را گاو شیردهی خوانده بود که باید تا روزی که شیر دارد آن را دوشید و بعد دور انداخت.


ترامپ علاقه زیادی به این تحولات دارد. هر تنشی در منطقه برای وی به منزله باج‌گیری جدید از اعراب پولدار منطقه است. پولی که رهبران عربستان حاضر نیستند برای آسایش و رفاه مردم خود خرج کنند به ناچار برای تامین امنیت خود به دولت آمریکا می دهند.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی