شناسه خبر : 33130
تاریخ انتشار : 1398/06/05 20:45
تشدید شکاف سیاسی در کاخ سفید بر سر ایران

نورنیوز گزارش می دهد:

تشدید شکاف سیاسی در کاخ سفید بر سر ایران

«دونالد ترامپ» اخیرا تفاوت های راهبرد مذاکره هسته ای خودش با ایران و راهبرد «مایک پمپئو»، وزیر خارجه اش را تشریح کرده است، به این شکل که ترامپ برای هر توافق تازه ای با ایران 3 درخواست کلیدی دارد اما پمپئو 12 درخواست دارد!

نورنیوز ـ گروه بین الملل: به دنبال تشدید ناتوانی و آشکار شدن نشانه های شکست راهبردهای ایالات متحده در تقابل با جمهوری اسلامی ایران ، اختلافات عمده و شکاف سیاسی میان مسئولین تصمیم ساز در حوزه سیاست خارجی این کشور به وجود آمده است.


این اختلافات نه تنها در لایه های پنهان تصمیم گیری حوزه سیاست خارجی آمریکا، که در گفتار علنی سیاستمداران آمریکایی نیز هویدا شده است.


«واشنگتن اگزماینر» در این خصوص می نویسد: «دونالد ترامپ» اخیرا تفاوت های راهبرد مذاکره هسته ای خودش با ایران و راهبرد «مایک پمپئو»، وزیر خارجه اش را تشریح کرده است، به این شکل که ترامپ برای هر توافق تازه ای با ایران 3 درخواست کلیدی دارد اما پمپئو 12 درخواست دارد!


همچنین رئیس جمهور آمریکا به روشنی تاکید کرده که خواهان تغییر رژیم ایران نیست و با ابراز تمایل برای دیدار با حسن روحانی، به دنبال این است که ایران برای مدت زمان طولانی هیچ تسلیحات هسته ای و موشک بالستیکی نداشته باشد.


این نشریه در ادامه می نویسد: این چارچوب محدود با درخواست های 12 گانه پمپئو از ایران که می گوید باید برای توافق جدید وارد گفتگو شود، کاملا متقاوت است. درخواست های پمپئو حیطه وسیعی از مسائل ایران و آمریکا را شامل می شود. پمپئو با درخواست هایی مانند توقف حمایت ایران از گروه هایی نظیر حزب الله لبنان به دنبال ایجاد تغییر ساختاری در ایران و جداکردن آن از پروژه دین محوری آیت الله خمینی است. خلاصه آنکه پمپئو می خواهد «انقلاب اسلامی ایران»، انقلاب اسلامی ایران نباشد!


این نشریه آمریکایی معتقد است که رویکرد ترامپ هم در عمل و هم در سخن متفاوت است. ترامپ با فشار بر ایران از نوعی بازدارندگی نظامی متوازن همراه با پرهیز از جنگ واقعی استفاده می کند.
واشنگتن اگزماینر در پایان می نویسد: همچنین ارائه توافق هسته ای سه سویه شامل حذف تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیکی برای بلندمدت هوشمندانه است! این توافق تازه که مستلزم پروتکل های بازرسی سختگیرانه تر است می تواند توانایی بلندمدت ایران برای تهدید منافع آمریکا و موجودیت اسرائیل را محدود کند. این ویژگی در برجام وجود ندارد.


البته ایران پس از توافق خواهان محدودیت نظامی و اطلاعاتی آمریکا خواهد شد اما ملاحظات هسته ای مهم تر هستند. اختلاف بین پمپئو و ترامپ پیرامون گفتگو با ایران قابل چشم پوشی نیست. این اختلافات اکنون به روشنی پدیدار شده اند.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی