شناسه خبر : 169917
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 فروردین ساعت 09:09
جنگی با بازنده‌های بی‌شمار

«NBC» رژیم اسرائیل و نتانیاهو را بزرگ‌ترین بازنده‌های نبرد شش ماه گذشته معرفی کرد

جنگی با بازنده‌های بی‌شمار

وعده دوگانه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر [رژیم]اسرائیل برای نابودی حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی بلندپروازانه و غیرممکن بود. او حالا در حالی که شش ماه از جنگ می‌گذرد، با خشم معترضان داخلی روبه‌روست که معتقدند او جنگ را برای نجات سیاسی خود ادامه می‌دهد و در جامعه جهانی هر روز به سوی منفورتر‌شدن حرکت می‌کند. به نظر نمی‌رسد در حال حاضر کسی برنده شود، اما بازنده‌های زیادی وجود دارد.

رسانه‌های خارجی: اسرای اسرائیلی هنوز بازنگشته‌اند؛ خیابان‌های تل‌آویو مملو از معترضان به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر [رژیم] اسرائیل است؛ در غزه کشته‌ها روی هم انباشته شده‌اند و در قاهره، پایتخت مصر آخرین بارقه‌های آتش‌بس رو به خاموشی است و این وضعیت منطقه شش‌ ماه بعد از آغاز جنگ است.

وزارت بهداشت فلسطین گزارش داده در این مدت بیش از 33 هزار شهروند کشته شدند که اغلب آنها زن و کودک بودند. اسرائیل ابتدای حمله اعلام کرد دو هدف را دنبال می‌کند؛ آزادی اسرایی که در بازداشت حماس هستند و نابودی گروه مقاومت فلسطین. دو هدفی که به گفته منتقدان بلندپروازانه و البته غیرممکن است.  


 

[رژیم] اسرائیل به‌طرز فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی منزوی شده است؛ تا جایی که ایالات متحده امریکا، نزدیک‌ترین متحدش در تلاش است به غیرنظامیانی که در غزه گرفتار قحطی هستند، کمک بیشتری برساند. کشته‌شدن هفت امدادگر آشپزخانه جهانی، موج محکومیت جهانی علیه تل‌آویو را افزایش داده و حالا صداهایی که در اروپا و امریکا خواستار تعلیق فروش تسلیحات به [رژیم] اسرائیل هستند، از همیشه بلندتر است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر [رژیم] اسرائیل هدف اصلی اعتراض‌های خیابانی گسترده‌ای است که به‌دلیل مدیریت جنگ، خواستار برکناری او هستند. شمار زیادی از خانواده اسرای اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو، آینده سیاسی خود را در اولویت قرار داده و برای جلوگیری از اخراج سیاسی‌اش، جنگ را به قیمت جان اسرا ادامه می‌دهد. همین شنبه گذشته بود که ده‌ها هزار نفر در تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو حضور یافتند که پلیس به زور آنها را متفرق کرد. بیشترین نگرانی شهروندان اسرائیل اما تنش فزاینده با ایران است که بعد از حمله [رژیم] اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به اوج رسید.


«یوسی مکلبرگ»، یکی از تحلیلگران «چتم هاوس»، یک اندیشکده مستقر در لندن، در این باره گفت: «در این نوع جنگ هیچ پیروزی‌ای وجود ندارد. وضعیت غزه به تمام معنا فاجعه‌بار است... خدا می‌داند چند نفر از اسرا هنوز زنده هستند و اسرائیل به‌واقع خود را به سوی تبدیل‌شدن به یک کشور منفور هُل می‌دهد». نقض حقوق بشر در غزه به کابوسی بدل شده که خشم روزافزون جهان را در پی داشته است؛ چراکه بیش از 33 هزار نفر کشته شدند[به شهادت رسیدند]، 45 درصد ساختمان‌ها ویران شده، یک میلیون و 900 هزار نفر آواره شده‌اند و 300هزار نفر در شمال غزه گرفتار شده‌اند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی پرتنش به نتانیاهو گفت که ادامه حمایت واشنگتن به این بستگی دارد که [رژیم] اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان و امدادگران تلاش بیشتری کند.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر بریتانیا، گفت که از این  کشتارها «متحیر» شده است و «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان در شبکه ایکس(توئیتر سابق) نوشت که دیگر هیچ بهانه‌ای برای کمک‌نکردن به غزه وجود ندارد. تغییر لحن آلمان که ماه‌ها پیش به دلیل مسائل مرتبط با هولوکاست بدون هیچ قیدوشرطی از تل‌آویو حمایت می‌کرد، غیرقابل تصور بود.  فشار غرب درست در زمانی که [رژیم] اسرائیل با خطر فزاینده درگیری مستقیم با ایران روبه‌رو است، افزایش یافته است.


راهپیمایی هواداران فلسطین در لندن/آوریل

[رژیم]اسرائیل اخیرا حملاتی را به نیروهای ایرانی مستقر در سوریه انجام داده است؛ اگرچه مستقیماً به آن اعتراف نکرده است. یکی از این حملات هفته گذشته باعث کشته‌شدن [شهادت] دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد و مقامات دولت بایدن را به این هراس انداخت که ایران مجبور به تلافی این یورش با حمله به اسرائیل شود.

اکثر کارشناسان معتقدند نه اسرائیل و نه ایران خواهان درگیری نظامی مستقیم با یکدیگر نیستند، اما دامنه اشتباهات محاسباتی و تشدید تنش بسیار زیاد است. تخمین زده می‌شود حماس حدود 10هزار مبارز یعنی یک‌سوم نیروی نظامی  و تقریباً تمام زرادخانه موشکی خود را از دست داده است. با این حال اعتقاد بر این است که بسیاری از فرماندهان آن هنوز آزاد هستند و از حمایت قابل توجهی در غزه برخوردار است.

نویسنده: الکساندر اسمیت، گزارشگر ارشد NBC News Digital مستقر در لندن

 


ان بی سی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی