شناسه خبر : 169017
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 فروردین ساعت 12:27
آیا اردوغان می تواند شکست در انتخابات را به فرصتی جدید تبدیل کند؟

نور نیوز نتایج و پیامدهای انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه را بررسی کرد؛

آیا اردوغان می تواند شکست در انتخابات را به فرصتی جدید تبدیل کند؟

دو عامل اصلی شامل جدا شدن بخش مهمی از بدنه حزب عدالت و توسعه در قالب حزب رفاه نوین به رهبری فاتح اربکان و همچنین وضعیت اقتصادی نامناسب در ترکیه که مهمترین شاخص آن تورم 70 درصدی است در ناکامی اردوغان برای دستیابی به اهدافش در انتخابات اخیر نقش تعیین کننده داشته است.

نور نیوز- گروه بین الملل: روز یکشنبه انتخابات شهرداری ها در ترکیه که ۶۱ میلیون نفر برای شرکت در آن واجد شرایط بودند برگزار شد. گزارش خبرگزاری‌های دولتی ترکیه نشان میدهد میزان مشارکت در این انتخابات ۷۸ درصد بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

صرف نظر از کاهش میزان مشارکت در انتخابات شهرداری ها ،نتایج تقریبا قطعی ناشی از شمارش آرا از ناکامی حزب حاکم عدالت و توسعه در دستیابی به اهدافش خبر می دهد که رخدادی مهم به شمار می رود و  توجه محافل سیاسی داخلی در ترکیه و ناظران منطقه ای و بین المللی را بدنبال داشته است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی دو ماه گذشته تلاش زیادی کرد تا با انجام تبلیغات برای نامزدهای شهرداری های حزب خود بخصوص در شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر، این شهرهای بسیار مهم را از دست سیطره حزب جمهوری خلق خارج کند اما نه تنها موفق نشد بلکه شهرهای دیگری را نیز از دست داد تا حزب جمهوری خلق برای اولین بار بعد از سال ۱۹۷۷و حدود ۵ دهه، با بدست گرفتن ۱۵ کلانشهر از ۳۲ کلانشهر، تبدیل به اولین حزب ترکیه شود.

اکنون می توان از احزاب "جمهوری خلق" و حزب "رفاه نوین" به رهبری فاتح اربکان فرزند نجم الدین اربکان به عنوان پیروز و از احزاب" عدالت و توسعه"، حزب "حرکت ملی" و "حزب خوب" که نسبت به دوره گذشته آرای کمتری آوردند به عنوان بازنده این رقابت نفس گیر یاد کرد.

حزب "رفاه نوین" حدود یک ماه قبل از انتخابات با اردوغان به توافق نرسید و از ائتلاف جمهور خارج شد و در موفقیتی غیر قابل پیش بینی توانست۶ درصد آرا را به دست آورد که یک کلانشهر و چندین شهر کوچک را شامل می شود. 
آرای این حزب اسلامگرا بطورقطع مربوط به گروه‌هایی است که در بدنه حزب حاکم حضور دارند و از وضعیت اقتصادی و سیاست های داخلی و خارجی اردوغان سرخورده شده و به دنبال تغییر در وضعیت کشورمبتنی بر تعالیم اسلامی هستند 

بر اساس نتایج گزارش شده توسط تلویزیون دولتی TRT،تاکنون حزب جمهوری‌خواه خلق در ۳۶ استان از ۸۱ استان ترکیه پیشتاز است

اردوغان رئیس جمهور ترکیه  امیدوار بود متحد او بتواند کنترل شهر استانبول را از مهمترین رقیبش یعنی اکرم امام اوغلو باز پس گیرد. اما وی تاکنون آرای نیمی از صندوقهای رای در استانبول را به دست آورده و مراد کوروم، وزیر سابق شهرسازی از حزب عدالت و توسعه موفق به کسب ۴۱ درصد آراء شده است .

در مجموع حزب جمهوری خلق که برای اولین بار سقف ۲۵ درصدی آرا خود را شکست و به رکورد ۳۷ درصد رای دست یافت در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به گذشته قرار گرفته و می تواند کنش جدیدی را در سپهر سیاسی ترکیه سازماندهی کند. نتایج بدست آمده در انتخابات اخیر برای این حزب به طور قطع اعتماد بنفس امام اوغلو رهبر این تشکل سیاسی را برای تبدیل شدن به یک کنشگر فعال در سطح ملی افزایش خواهد داد

حزب خوب به رهبری مرال آکشنر نیز دیگر بازنده انتخابات اخیر شهرداری ها در ترکیه است و در حالیکه معمولا حدود ۱۰ درصد آرای جامعه را داشت در این دوره حدود ۴ درصد آرا را کسب کرد که یک شکست سنگین برای آکشنر و حزبش است و انتظار می رود با توجه به ریزش های انجام گرفته در حزب، او از سمتش استعفا دهد.

حزب کردی DEM نیز با کسب ۶ درصد آرا نسبت به دوره گذشته کاهشی ۴ درصدی در کسب آرای شهروندان ترکیه داشته است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ساعاتی پس از پایان رای گیری، از استانبول راهی آنکارا و درجمع مردم سخنرانی کرد.

وی طی سخنانی گفت، پیام ملت را از طریق صندوق رای شنیده و روز ۳۱مارس را یک نقطه عطف تلقی می کند

اردوغان افزود:ما انتخابات محلی را به نحوی که شایسته دموکراسی خود بود به پایان رساندیم. متأسفانه به نتیجه‌ای که امیدوار بودیم نرسیدیم، اما ما به حمایت از همه نامزدهای پیروز به نفع کشور ادامه خواهیم داد. نتایج انتخابات شهرداری‌ها را تحلیل خواهیم کرد و به انتقاد سازنده توجه خواهیم کرد، اشتباهاتی را که مرتکب شدیم اصلاح می‌کنیم و برای انتخابات بعدی آماده می‌شویم.

دو عامل اصلی شامل جدا شدن بخش مهمی از بدنه حزب عدالت و توسعه در قالب حزب رفاه نوین به رهبری فاتح اربکان و همچنین وضعیت اقتصادی نامناسب در ترکیه که مهمترین شاخص آن تورم ۷۰ درصدی است در ناکامی اردوغان برای دستیابی به اهدافش در انتخابات اخیر نقش تعیین کننده داشته است.

ناظران سیاسی معتقدند تلاش برای جلب نظر متحدان سابق خود که به برخی سیاستهای او در عرصه داخلی و خارجی بویژه در عدم اتخاذ موضع و رفتار قاطع در برابر رژیم صهیونیستی انتقاد دارند و همچنین افزایش تمرکز دولت بر رفع مشکلات اقتصادی و در اولویت قرار دادن رفع نارسایی‌های معیشتی در داخل که می تواند رضایت هواداران سنتی حزب عدالت و توسعه در شهرهای کوچک و طبقات پایین جامعه را بدنبال داشته باشد،اصلی ترین اقداماتی است که باید برای جبران شکست اخیر در دستور کار اردوغان قرار گیرد
 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی