شناسه خبر : 168240
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین ساعت 18:38
قطعنامه «نجات اسرائیل» رای نیاورد

«نورنیوز» از وتوی پیشنهاد امریکا از سوی چین و روسیه در شورای امنیت گزارش می‌دهد

قطعنامه «نجات اسرائیل» رای نیاورد

چین و روسیه قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره آتش‌بس موقت در غزه موسوم به «نجات اسرائیل» را وتو کرده و خواستار تصویب قطعنامه‌ای شدند که آتش‌بس پایدار در غزه را تضمین کند و یک‌طرفه نباشد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: چین، روسیه و الجزایر با رأی منفی به پیشنهاد امریکا، مانع تصویب قطعنامه‌ای شدند که به نام «آتش‌بس»، مترصد فرصتی چندهفته‌ای برای احیای نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بود. امریکا در قطعنامه پیشنهادی خود که رونوشتی مکتوب از شروط تل‌آویو به شمار می رفت، پیشنهاد داده بود اسرای اسرائیلی در ازای یک وقفه کوتاه و شش هفته‌ای در روند جنگ آزاد شوند.

چرا روسیه و چین رأی منفی دادند؟

پیشنهاد وقفه‌ای کوتاه در جریان جنگ غزه در شرایطی مجدداً مطرح شد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌روشنی اعلام کرده که بعد ازیک تنفس کوتاه به رفح، واپسین پناهگاه یک‌میلیون و 200هزار جنگ‌زده غزه که در محاصره گرسنگی هستند، حمله خواهد کرد. به این ترتیب با تصویب این قطعنامه، هم با آزادی اسرا فشار افکارعمومی شهروندان اراضی اشغالی از تل‌آویو برداشته می‌شد، هم رژیم صهیونیستی فرصت تجدیدقوا برای حمله به رفح می‌یافت و از همه مهم‌تر جلوی طرح قطعنامه‌هایی که حقوق فلسطینی‌ها را تضمین کند، از دست می‌رفت. ترمیم وجهه رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی و مهار آرای اعتراضی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دو دستاورد دیگری بودند که ایالات متحده از این قطعنامه انتظار داشت.

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه و در سخنرانی خود پیش از رأی‌گیری گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درها را به‌روی آتش‌بس می‌بندد، دستان (رژیم) اسرائیل را باز می‌گذارد و باعث کوچ اجباری مردم غزه می‌شود. نماینده روسیه در شورای امنیت با بیان اینکه «غزه پس از ۶ ماه ویران شده و نماینده آمریکایی اکنون به ضرورت آتش‌بس پی برده است»، اظهار داشت: «پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مورد غزه خواستار آتش‌بس نیست. مذاکراتی که آمریکایی‌ها در مورد غزه در آن شرکت کردند، تنها هدفش به تعویق‌انداختن امور بود.»

انتقاد روسیه از دورویی امریکا در جنگ غزه

واسیلی نبنزیا با بیان اینکه«اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کرده‌اند»، ادامه داد: «روسیه از این پیش‌نویس به دلیل عدم درخواست آشکار برای آتش‌بس در غزه انتقاد کرد. این سند حاوی تمام تحریفات گذشته و محکومیت‌های یک‌طرفه غیر قابل‌قبول است که نشان‌دهنده دورویی آمریکایها است. ما قبلا اعلام کرده‌ایم که دیگر قطعنامه‌های بیهوده‌ای را که حاوی درخواست برای آتش‌بس نیست و ما را به جایی نمی‌برد، تحمل نخواهیم کرد». او خطاب به حاضران گفت: «تنها هدف این پیش‌نویس جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی است... اینکه ژست دروغین برای آتش‌بس، خوشایند آنها باشد. اگر این قطعنامه را تایید کنید، رسوایی شما را در بر می‌گیرد».

اعتراض چین به وقت‌کشی شش‌ماهه امریکا در غزه

نماینده چین در شورای امنیت نیز در سخنانی گفت: «شورای امنیت در حال وقت‌کشی است و هیچ اقدامی برای توقف آتش در غزه انجام نداده است». او با بیان اینکه «پیش‌نویس قطعنامه دیگری وجود دارد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است» ادامه داد:«پیش‌نویس قطعنامه آمریکا همواره از محوری‌ترین موضوع یعنی آتش‌بس طفره رفته است. متن نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا مبهم بود و خواستار آتش‌بس فوری نشد. آنچه اکنون اهمیت دارد اقدام برای دستیابی به آتش‌بس و پیشبرد راه‌حل دائمی برای مسئله فلسطین است». نماینده الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: «شورا باید اختیارات لازم برای برقراری آتش‌بس در غزه را داشته باشد».

پس از این سخنان، قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و کشورهای روسیه ، چین و الجزایر به آن رای منفی دادند. از آنجا که یک قطعنامه برای تصویب به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم نیاز دارد، قطعنامه آمریکا نتوانست به تصویب برسد و با رای منفی چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت وتو شد. الجزایر به عنوان یک عضو غیر دائم شورای امنیت به این قطعنامه رای منفی و کشور  گویان از اعضای غیر دائم شورای امنیت نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد.

آمریکا پیش از این سه‌ مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند، وتو کرده است.

در پی مخالفت روسیه و چین، «لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل با بیان اینکه «یک بار دیگر، روسیه سیاست را بر پیشرفت ترجیح داد»، ناخرسندی خود از رأی‌نیاوردن قطعنامه پیشنهادی علنی ساخت.

امروز جمعه در حالی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت به تصویب نرسید که نتانیاهو در اعلام موضعی آشکار بار دیگر اعلام کرد که حتی بدون حمایت امریکا وارد رفح خواهیم شد

وی که تلاش داشت با اظهارات تهدید آمیز خود جامعه جهانی را نسبت به ادامه کشتار در غزه تحت فشار قرار دهد در ملاقات با بلین‌ن وزیر خارجه آمریکا  اظهار داشت: برای شکست دادن حماس راهی جز ورود به رفح و پایان دادن به دیگر گروه‌های مسلح در آن شهر وجود ندارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  تأکید کرد که تل آویو امیدوار است که با حمایت امریکا وارد رفح شود اما اگر لازم باشد به تنهایی این کار را خواهد کرد.

     


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی