شناسه خبر : 162548
تاریخ انتشار : 1402/11/09 09:35
3 نظامی کشته و حال 8 نفر وخیم است/ بایدن: پاسخ می‌دهیم / ایران: از ابتدای بحران جاری غزه هشدار داده بودیم

حمله به پایگاه آمریکایی در مرز اردن توسط مقاومت اسلامی عراق؛ این خبر به روزرسانی می‌شود ...

3 نظامی کشته و حال 8 نفر وخیم است/ بایدن: پاسخ می‌دهیم / ایران: از ابتدای بحران جاری غزه هشدار داده بودیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : ایران از ابتدای بحران جاری غزه، مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه‌ی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه ی آمریکا از نسل‌کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داد.

نورنیوز-گروه بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : ایران از ابتدای بحران جاری غزه، مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه‌ی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه ی آمریکا از نسل‌کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داد.

وی افزود:  جنگ در غزه راه حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش‌بس فوری، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به منطقه گردد.

 به گفته وی،گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند و در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت عواقب اتهامات تحریک آمیز علیه ایران، بر عاملان طرح چنین ادعاهای بی اساسی است.

در حالی که گزارش‌ها از کشته شدن 3 نفر و وخیم بودن حال 8 نفر از نظامیان آمریکایی بر اثر حمله پهپادی نیروهای مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن حکایت دارد، حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با متهم‌سازی گروه‌های نزدیک به ایران ،اعلام کرده که پاسخ این حملات را خواهد داد. در همین حال نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده که ایران ارتباطی به این حملات ندارد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا(سنتکام) اعلام کرد که ۳سرباز  این کشور در حمله پهپادی به پایگاهی در شمال شرق اردن کشته شدند. 

جوبایدن رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای به این رخداد واکنش نشان داد. در بیانیه بایدن آمده است : در حمله پهپادی به نیروهای ما در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه، ۳ نظامی آمریکایی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

این بیانیه می‌افزاید: همه مسببین این حمله را در زمان مناسب و به شیوه ای که ما انتخاب می کنیم، پاسخگو خواهیم کرد. 

رییس جمهور امریکا در بیانیه خود تاکید کرده: در حال جمع‌ آوری اطلاعات درباره این حمله هستیم و می‌‌دانیم که این حمله توسط گروه‌‌های افراطی مورد حمایت ایران صورت گرفته است!

بیانیه بایدن می‌افزاید: قلب آمریکا با کشته شدن ۳ نظامی -در حمله به نیروهای ما- در شمال شرق اردن سنگین و آکنده از غم شده است.ما تعهد خود را نسبت به خانواده‌‌های قربانیان و مبارزه با تروریسم حفظ خواهیم کرد.

واکنش ایران به اتهامات اخیر آمریکا

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که  ایران هیچ ارتباطی با حملات مورد بحث ندارد. 

درگیری توسط ارتش ایالات متحده علیه گروه های مقاومت در عراق و سوریه آغاز شده و چنین عملیاتی بین آنها متقابل است.


تکذیب روایت واشنگتن درباره کشته شدن نظامیان آمریکایی از سوی اردن 

برخلاف روایتی که آمریکایی‌ها از حمله به نیروهای خود داشتند، سخنگوی دولت اردن رسما خبر داد که هیچ حمله‌ای به نظامیان آمریکایی در خاک اردن صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت اردن همچنین  گفت که در این حمله، پایگاه التنف هدف قرار گرفته است. این پایگاه در داخل خاک سوریه قرار دارد و مقر نظامیان آمریکاست.
 

برخی مجروحین حمله اخیر به پایگاه آمریکا به خارج از اردن منتقل شدند

سنتکام اعلام کرد؛ ۸ نفر از ۳۴ نظامی مجروح آمریکایی به‌‌دلیل نیاز به مراقبت‌های سطح بالاتر از اردن خارج شده‌اند.

 

حمله پهپادی به یکی دیگر از پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در منطقه

پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکایی در کنار سد «حیاک» در روستای «خربه عدنان» واقع در حومه مالکیه واقع در شمال شرق حسکه هدف گرفته شده است.

بنا بر اخبار واصله حمله به پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکایی در کنار سد «حیاک» در روستای «خربه عدنان» با استفاده از پهپاد به انجام رسیده است.


واکنش سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس:

سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس: کشته شدن سه نظامی آمریکایی حاوی این پیام است که اگر کشتار بی گناهان در غزه متوقف نشود، آمریکا باید با همه امت اسلامی روبرو شود.

تداوم تجاوزگری آمریکایی - صهیونیستی علیه غزه باعث انفجار تمام اوضاع منطقه می شود.

 

معاون جو بایدن هم ایران را متهم کرد

معاون رئیس جمهور امریکا: حمله علیه نیروهای ما در شمال شرق اردن، از سوی گروه های مسلح مورد حمایت ایران انجام شد.

در این حمله پهپادی  3 نظامی امریکایی کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.


یک مقام آمریکایی: نمی‌توان گفت ایران در حمله به پایگاه ما در اردن دخالتی داشته است

یک مقام آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران در واکنش به حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه گفت که این حمله لزوما از سوی ایران صورت نگرفته است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس» این مقام آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در این‌باره اظهار داشت: «حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنای حمله از سوی ایران نیست.»

 

واکنش لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه

 سیاست بایدن در قبال ایران شکست خورده و باعث شده بیش از ۱۰۰ حمله علیه نیروهای ما در منطقه انجام شود.

من از دولت بایدن می‌خواهم به انتقام از کشته‌شدن سربازان ما و همچنین به منظور تامین بازدارندگی، به اهدافی در داخل ایران حمله کند.

 

واکنش «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده

آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست؛ چنانچه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد. می‌دانم که دشمنانی وجود دارند و فقط می‌توانم بگویم ایران حداقل می‌داند که خواهان درگیری گسترده‌تر با آمریکا نیست. اطمینان داریم که در صورت وقوع درگیری گسترده‌تر، توان پاسخ داریم. در صورتی که مجبورشدیم وارد یک درگیری گسترده‌تر شویم، باید با احتیاط عمل کنیم. هدف ما بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیروهای آمریکایی است نه ورود به یک درگیری گسترده و جنگ تمام‌عیار.

 

جزئیات منتشر شده در رسانه های بین‌المللی

واشنگتن پست به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی: انتظار می رود تعداد تلفات حمله پهپادی به نیروهیا آمریکایی افزایش یابد.

المیادین: پهپادها توانستند به یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته نفوذ کرده و به پایگاه غیرقانونی آمریکایی ها برسند.

الجزیره از قول یک مقام امریکایی: احتمال دارد تعداد کشته و زخمی های حمله به پایگاه ایالات متحده در اردن از ۲۵ نفر فراتر برود.

رویترز: یک مقام آمریکایی گفت: احتمال افزایش تلفات حمله به سربازان آمریکایی در اردن وجود دارد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه گفت که «تنها پاسخ» به این حملات «باید واکنش نظامی ویرانگر به نیروهای ایران، هم در داخل ایران و در سراسر خاورمیانه باشد.»

سی‌بی‌اس به نقل از منابع آگاه: حمایت ایران از شبه‌نظامیانی که به پایگاه امریکا حمله کردند، لزوماً به این معنا نیست که حمله از سوی تهران انجام شده است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی: «تعداد تلفات حمله به سربازان آمریکایی در اردن در حال افزایش است.» وی تعداد سربازان زخمی شده آمریکا را 34 نفر اعلام کرد.

آسوشیتدپرس، به نقل از یک مقام آمریکایی: پایگاه هدف قرار گرفته شامل نیروهای مهندسی، هوانوردی، تدارکات و امنیتی آمریکایی است.

 

جلسه فوری فرماندهی سنتکام

در جلسه فوری فرماندهی سنتکام، شکست سیستم های دفاع موشکی در دست بررسی است.

پایگاه برج ۲۴ امریکا در حالی آماج حملات موشکی قرار گرفت که هیچ گزارشی از فعالیت سامانه دفاع هوایی منتشر نشده است.

 

مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به پایگاه آمریکا را بر عهده گرفت

مقاومت اسلامی عراق: مسئولیت حمله امشب به پایگاه امریکایی ها را می‌پذیریم. چنانچه حمایت امریکا از اسرائیل ادامه یابد حملات افزایش می‌یابد. تمام منافع و پایگاه نیروهای امریکایی هدف مشروع ما هستند.


کاخ سفید جلسه فوری تشکیل داد

در واکنش به حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در مرز اردن، کاخ سفید اعلام کرد که جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی و به همراه وزیران امور خارجه و دفاع، مدیر سیا و رئیس ستاد ارتش در حضور جو بایدن برگزار شده است.

کاخ سفید گفته است که در این جلسه مدیر اطلاعات ملی آمریکا، معاون مشاور امنیت ملی، رئیس کارکنان کاخ سفید و سفیر واشنگتن در سازمان ملل نیز حضور داشتند.

این خبر به روز می‌شود...


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی