شناسه خبر : 140542
تاریخ انتشار : 1402/03/09 11:10
نمایی از مطبوعات کشور

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

برگزاری اجتماع مطالبه‌گری لایحه عفاف و حجاب با حضور پر شور بانوان و خانواده‌های شهدا (ص۳)

در همایش مردمی «مطالبه‌گری لایحه عفاف و حجاب» که در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) واقع در محله بهارستان تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگان با پلاکارت‌های با مضامین «من حجاب را دوست دارم»، «تذکر لسانی به وسیله مردم و متولیان مساوی است با جامعه سالم»، «قانون حفظ حجاب، دستور دین اسلام، اجرا باید گردد»، «حفظ حیا و عفاف ضامن امنیت است»،«ما از نسل گوهر شادیم» و همچنین پلاکارت‌هایی حاوی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع عفاف حجاب از مسئولان در این رابطه مطالبه‌گری کردند.

اعتماد:

بیحجابی مدارا یا سخت‌گیری (ص۱)

بی‌حجابی به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ ناصحیح، وقتی به مساله اول کشور تبدیل می‌شود قابل حل نخواهد بود. برای هر اقدامی در این زمینه که عمدتا نسل جوان زیر ۳۰ سال را دربرمی‌گیرد، باید پژوهش‌های حرفه‌ای و کاملا علمی انجام گیرد و مبتنی بر آن با حضور همه سازمان‌ها و افراد ذی‌صلاح، تصمیمات قابل اجرا اتخاذ شود. بدون این کار، صد لایحه و طرح و بخشنامه و دستورالعمل هم تهیه شود، جز اتلاف وقت و بدتر شدن اوضاع نتیجه‌ای به دست نمی‌آید. طبیعتا تا زمانی که تصمیمی منطقی و فراگیر اتخاذ نشود، ظاهرا چاره‌ای نیست جز اینکه بنا را بر مدارا و آسان‌گیری بگذاریم.

جوان:

فرصت‌ها و چالش‌های روابط ایران و عمان (ص۱۵)

سفر اخیر سلطان عمان را به ایران مشخصاً می‌توان ذیل دو محور سیاسی امنیتی و تجاری اقتصادی تحلیل و ارزیابی کرد. در محور اول می‌توانیم از سه بعد به این سفر نگاه کنیم؛ اول روابط دو‌جانبه بین ایران و عمان، در حوزه منطقه‌ای، و مسائل ارزی بین ایران و کشور‌های دیگر. در مورد محور تجاری و اقتصادی هم باید به این نکته اشاره کرد که سهم ایران، بیشتر صادرات بوده و در نسبت با عمان تراز تجاری مثبت دارد. سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم در این زمینه و افزایش حجم مبادلات دو کشور مؤثر بوده است.

شرق:

داد‌و‌ستد با اعمال شاقه (ص۴)

چندی پیش معاون وزیر نفت در امور گاز، در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به توافق برای تمدید قرارداد صادرات گاز با عراق، اظهار کرد که مطالبات گازی ایران از عراق هشت میلیارد یورو است و تمهیدهای لازم برای پرداخت گازبهای عراق به ایران نیز در‌حال بررسی است و زمانی که این موضوع قطعی شد، قرارداد با این کشور تمدید می‌شود. برخی مسئولان داخلی تاکنون چندین بار خبر از تسویه بدهی عراق به ایران دادند؛ اخباری که کمی بعد یا از سوی مقام دیگری تکذیب شده یا سرنوشت آن ابهام‌آمیز باقی مانده است.

فرهیختگان:

حکمت گفت‌وگوهای سازنده (ص۲)

یکی از مواردی که در دیدار سلطان عمان با رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفت، موضوع سیاست منطقه‌ای دولت سیزدهم و تقویت روابط با همسایگان بود. رهبر انقلاب در این دیدار درخصوص اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: «این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.» بعد از گذشت حدود دوسال از دولت سیزدهم زمان مناسبی برای بررسی کارنامه سیاست خارجی این دولت و صحت‌سنجی ادعای محور بودن اصلاح روابط با همسایگان است. حضور در چندین اجلاس بین‌المللی، تلاش برای حذف دلار از مبادلات تجاری به‌ویژه با کشورهای منطقه، انعقاد چندین قرارداد برای توسعه شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی و افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای منطقه ازجمله دستاوردهای راهبرد منطقه‌محور سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

جام‎‌جم:

بار سنگین تورم احساسی (ص۳)

نرخ تورم یکی از شاخص‌هایی است که مصرف‌کنندگان همواره به آن حساس هستند اما در سال های اخیر که تورم بر درآمدها غلبه کرده، دیگر گوش مصرف‌کننده به نرخ تورم رسمی بدهکار نیست. در ایران، بانک مرکزی و مرکز آمار، تورم را به اشکال مختلف به گوش مصرف‌کننده می‌رسانند. با این وجود، پذیرش تورم رسمی برای خیلی‌ها پرسش‌برانگیز شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی