شناسه خبر : 139231
تاریخ انتشار : 1402/02/09 13:01
دور بعدی عرضه بزرگ خودرو، 16 اردیبهشت اعلام می‌شود

دور بعدی عرضه بزرگ خودرو، 16 اردیبهشت اعلام می‌شود

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: دور بعدی عرضه بزرگ خودرو بر مبنای اعلام زمان‌بندی تحویل به همه متقاضیان، در 16 اردیبهشت اعلام می‌شود.

نورنیوز - گروه اقتصاد: عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، پس از بازدید از روند تولید و تحویل خودرو در کارخانه دوخودروساز بزرگ کشور، گفت: در سال گذشته از یک بحران چهار ساله در صنعت خودروی کشور که تولید خودروی ناقص و افت تولید به زیر یک میلیون دستگاه در سال بود عبور کردیم و توانستیم با تولید یک میلیون و ۳۴۷ هزار خودرو، رشد ۳۹ درصدی تولید خودرو در کشور را ثبت کنیم که این میزان رشد تولید در مدت یک سال در صنعت خودرو کم نظیر است.

او افزود: در تداوم روندی که شکل گرفته، هدف گذاری تولید در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه انجام شده است که با توجه به عملکرد فروردین خودروسازان بزرگ کشور به نظر می‌رسد این هدف گذاری قابل دست‌یابی است.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت پس از بازدید از فرایند عرضه سنگین هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: با ادامه سیاست تولید کامل، تولید خودروی سواری و وانت در فروردین سال جاری در گروه سایپا به ترتیب با رشد ۴۴ و ۳۲ درصدی و در گروه ایران خودرو به ترتیب با رشد ۶۳ و ۳۲۲ درصدی و همچنین در بخش خصوصی به ترتیب با رشد ۷۲ و ۱۹۸ درصدی همراه بوده است.

او ادامه‌داد: در مجموع کل کشور، تولید خودرو‌های سواری و وانت در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷ درصد رشد داشته است و بر این اساس روند عرضه خودرو‌های داخلی برپایه رشد تولید در ماه‌های آتی نیز با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

توکلی لاهیجانی در ادامه یادآور شد: در مرحله نخست ثبت نام سامانه یکپارچه حدود ۹۳۰هزار نفر در طرح فروش خودروسازان مشارکت داشتند که تخصیص خودرو به همگی آنان انجام شده است. با توجه به برنامه افزایش تولید خودروسازان و همچنین عرضه محصولات جدید اعلامی از سوی خودروسازان، دور بعدی عرضه بزرگ خودرو بر مبنای اعلام زمان‌بندی تحویل به همه متقاضیان، در ۱۶ اردیبهشت اعلام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ، در این دوره نیز مطابق روال گذشته ضروری است تا متقاضیان در موعد اعلامی مقرر مبلغ مدنظر را در حساب شخصی وکالتی خود مسدود کنند تا امکان ثبت در طرح مذکور فراهم آید که زمانبندی و جزییات اجرای طرح نیز متعاقبا اعلام می‌شود.

افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان عامل تعدیل قیمت در بازار

او در ادامه با بیان اینکه با افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان، شاهد آرامش و تعدیل قیمت در بازار هستیم، تاکید کرد: برنامه‌ریزی شرکت ایران‌خودرو برای تحویل ۲۵ هزار دستگاه خودرو در یک هفته در کنترل هیجانات بازار دور از دسترس نیست. ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا چهارم اردیبهشت توانسته بیش از ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کند که سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بوده و نشان دهنده رشد بیش از ۷۰ درصدی است.

توکلی لاهیجانی با یادآوری چالش‌های صنعت خودرو در سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته در گام نخست، با اجرای برنامه تحولی وزارت صمت در حوزه خودرو، جریان تولید خودرو در ریل مناسبی قرار گرفت؛ به‌طوری که مشکلات متعددی مانند تحریم مانعی برای رسیدن به تولید یک میلیون دستگاه خودرو نشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه‌ داد: با توجه به برنامه‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای افزایش تولید، قادر به پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان هستیم و این امر در سایه همدلی و مشارکت شرکت‌های خودروساز و زنجیره تامین محقق می شود.

او با اشاره به فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، افزود: این سامانه به‌منظور تنظیم بازار و شفاف‌سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، به طوری که با اجرای آن شاهد حذف قرعه‌کشی و ثبت‌نام۹۰۰ هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.

توکلی لاهیجانی توضیح داد: برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان در این سامانه، فرآیند تحویل خودرو در زمان‌بندی مشخصی انجام خواهد شد و مشتریانی که به دلیل تقاضای بالا موعد تحویل خودرو آنان در سال آینده است، می‌توانند نسبت به تبدیل محصولاتی که دارای تقاضای کم‌تر بوده و قابل عرضه در سال جاری هستند، اقدام کنند.

روند عرضه در سامانه یکپارچه ادامه‌دار است

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه روند عرضه در سامانه یکپارچه ادامه‌دار خواهد بود، افزود: روند ثبت‌نام در این سامانه با توجه به شرایط تولید و در راستای عرضه بهتر ادامه خواهد داشت و در مراحل آینده فروش، شاهد عرضه محصولات جدیدی مانند «ری را» و دیگر محصولات جدید شرکت‌های خودروساز خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه‌ کرد: گام‌های دوم و سوم طرح تحول صنعت خودرو توسعه محصول و توجه به توان داخلی است و عدم توجه به ظرفیت‌های کشور، عارضه اصلی و شکننده در صنعت خودرو به شمار می‌رود.

او تاکید کرد: یکی از اهداف وزارت صمت، توسعه محصول برمبنای توان بومی و اتکا به عمق ساخت داخلی سازی است که این روند با تغییر ریل دنبال می‌شود و در سال جاری صنعت خودرو در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف عالیه برای تثبیت جریان تولید و کنترل بازار قرار خواهد گرفت.

برنامه‌ریزی برای تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو

توکلی لاهیجانی همچنین در بازدید از اداره تحویل خودرو سایپا با بیان اینکه سال گذشته تولید خودرو در کشور ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، تصریح کرد: عرضه خودرو در گروه خودروسازی سایپا نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهبود پیدا کرده و با سرعت خودرو‌ها تحویل متقاضیان می‌شود، به طور قطع این رویه تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد گذاشت و از رشد قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، روزانه هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌شد و امسال عدد روزانه تولید به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده که نوید بخش تثبیت تولید خودرو در کشور است.

معرفی ۹ محصول بومی خودروسازان به بازار

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به گام دوم تحول صنعت خودرو که در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده، افزود: گروه سایپا از سال گذشته به نحو مطلوبی در حوزه طراحی و توسعه خودرو ورود کرده است و حاصل این تلاش‌ها معرفی ۹ محصول بومی خودروسازان به بازار است و از این‌رو در سال جاری شاهد تنوع محصولات در بازار خواهیم بود.

او درباره عملکرد سایپا در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی، خاطرنشان کرد: گروه خودروسازی سایپا همه محصولات خود را با توجه به برنامه افزایش تولیدی که داشته، تحویل داده است. این بدان معنا است که همه متقاضیان گروه سایپا محصولات خود را به‌صورت سه ماهه تحویل گرفتند و در فهرست انتظار قرار نگرفتند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی