شناسه خبر : 136467
تاریخ انتشار : 1401/12/25 13:02
یک بام و دو هوای فرانسه و آلمان در جنگ اوکراین

نورنیوز بررسی کرد؛

یک بام و دو هوای فرانسه و آلمان در جنگ اوکراین

فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها گرچه در حوزه دیپلماسی آشکار، سخت‌ترین مواضع را در قبال روسیه اتخاذ کرده‌اند اما هم‌زمان در حوزه دیپلماسی پنهان، سیگنال‌های دیپلماسی را مستقیماً یا از طریق بازیگران واسط به طرف مقابل مخابره می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: رویکرد دوگانه مقامات فرانسوی و آلمانی در قبال جنگ اوکراین، تبدیل به یک معضل پیچیده در سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است.

این معضل با فرسایشی شدن جنگ اوکراین و تأکید پاریس و برلین بر سیاست «هم جنگ هم صلح» تقویت شده است.

فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها گرچه در حوزه دیپلماسی آشکار، سخت‌ترین مواضع را در قبال روسیه اتخاذ کرده‌اند اما هم‌زمان در حوزه دیپلماسی پنهان، سیگنال‌های دیپلماسی را مستقیماً یا از طریق بازیگران واسط به طرف مقابل مخابره می‌کنند.

در همین راستا؛ «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اخیراً در پاریس میزبان «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان بود و با او دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات طیف وسیعی از مسائل در پس‌زمینه جنگ اوکراین از سوی دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این دیدار در حالی انجام شد که دولت اوربان به دلیل برخی مواضع اختلاف‌برانگیز و در پیش گرفتن رویکردهای مغایر با دستورات اتحادیه اروپا، در تقابل با بروکسل قرار گرفته است.

مکرون در جریان این دیدار، لزوم «اتحاد کشورهای اروپایی» با توجه به جنگ جاری در اوکراین و نیز اهمیت ارزش‌های اروپایی و حاکمیت قانون را مورد تأکید قرار داده است.

این در حالی است که ویکتور اوربان برخلاف بسیاری از رهبران اروپایی، پیش‌تر آشکارا از موضع اتحادیه اروپا در قبال مناقشه نظامی جاری در اوکراین انتقاد کرده بود و همان انتقادات را بار دیگر در این دیدار نیز طرح کرد.

نخست‌وزیر مجارستان و برخی سیاست‌مداران اروپایی معتقدند که اروپای واحد در حال ورود به منازعه‌ای بی‌پایان در کی‌یف است و پیچیده‌سازی معادلات جنگ، قطعا بسیاری از محاسبات آینده‌پژوهانه اروپایی‌ها در خصوص تامین امنیت جمعی قاره سبز را به چالش خواهد کشید.

برخی منابع می‌گویند در این دیدار، مکرون از اوربان خواسته تا سریعاً زمینه را برای موافقت پارلمان مجارستان با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مهیا سازد.

با این حال، اوربان می‌گوید نمی‌توان در خصوص «گسترش ناتو به شمال» بی‌گدار به آب زد، چنانچه واکنش روسیه نسبت به اصرار آتلانتیکی‌ها به گسترش ناتو به شرق نیز منجر به وقوع جنگ پرهزینه در اوکراین شد.

گفتنی است؛ از میان ۳۰ عضو سازمان پیمان آتللانتیک شمالی، تنها ترکیه و مجارستان هنوز با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موافقت نکرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه؛ مواضع دولت مجارستان در قبال منازعات امنیتی اروپا و روسیه، حتی پس از دیدار اوربان با مکرون تغییر نکرده و مجارها کماکان معتقدند تکیه بر اصول حل منازعه نسبت به تشدید مناقشه و پیچیده‌سازی آن به مراتب مفیدتر خواهد بود.

بوداپست که به شدت به واردات هیدروکربن روسیه وابسته است از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بر مواضع غیرشفاف و دو پهلوی خود پایبند بوده و از رئیس جمهوری روسیه انتقاد نکرده است.

ویکتور اوربان که قبل از جنگ روابط نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» داشت از ارسال سلاح به کی‌یف امتناع می‌ورزد و تحریم‌های اروپا علیه روسیه را نیز در موارد بسیاری غیر قابل اجرا می‌داند.

اتحادیه اروپا در واکنش به این رویکرد مجارستان، در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد یورو از بودجه‌ی در نظر گرفته شده برای این کشور را مسدود کرده است.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی