شناسه خبر : 132930
تاریخ انتشار : 1401/12/14 12:58
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۱۴ اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

دنیای اقتصاد:

دردسر تازه بانک‌های مرکزی (صفحه ۱)

در حالی‌که پیش‌تر نهادها و موسسات جهانی از رشد پایین خبر می‌دادند رصد آمارها نشان می‌دهد که در آغاز سال ۲۰۲۳، اقتصاد با یک رشد سریع روبه‌رو خواهد شد‌. اما در شرایطی که بانک‌های مرکزی هنوز دغدغه مهار تورم دارند، از این خبر خوشحال نشده‌اند. برای بانک‌های مرکزی هنوز مهار تورم یک اولویت اصلی محسوب می‌شود، هرچند شاید با سیاست انقباضی شدیدتر، سرعت‌گیر جدید در مسیر رشد اقتصادی ایجاد کنند. این موضوع می‌تواند یک درس سیاستی برای کشورهایی باشد که به دنبال ایجاد رونق اقتصادی همراه با تورم بالا هستند.

جوان:

بی‌شرف‌های «زن‌زندگی‌آزادی» سراغ مسمومیت دختران رفتند (صفحه ۱)

شرافت‌نداشتن مدعیان «زن زندگی‌آزادی» آن‌قدر غلیظ شده که عطاء‌الله مهاجرانی باکی ندارد آن‌ها را در نوشته‌ای به‌خاطر مسمومیت دختران مدرسه‌ای خطاب قرار دهد و بگوید این خرابکاری چیزی از جنس شرافت خودتان است. یعنی بی‌شرف‌هایی که ندای زن و زندگی سرمی‌دهند، اما کارشان خرابکاری و مسموم‌سازی مدارس دخترانه است. مهاجرانی نوشت «بسیار خوب! شما که می‌فرمودید: زن، زندگی، آزادی! چرا برای خرابکاری شرافتمندانه! از جنس شرافت‌خودتان به‌سراغ مدارس دخترانه رفتید و دانش‌آموزان معصوم را در معرض مسمومیت قرار دادید؟!»

کیهان:

سانسور رویدادهای امیدآفرین مأموریت کاسبان یأس و ترس (صفحه ۱)

آنچه بیشتر مایه تاسف است، سیاست برخی رسانه‌های داخلی است که علی‌رغم فعالیت در چهارچوب رسمی جمهوری اسلامی و با ارتزاق از منابع بیت‌المال‌، به پمپاژ یاس و ناامیدی ‌و خاموش کردن شعله امید در جامعه می‌پردازند. بخشی از اجرای این راهبرد، در قالب انتشارو برجسته‌‌سازی اخبار نومیدکننده و یاس‌آور است  و قسمتی دیگر از پروژه ناامید‌سازی جامعه، از طریق پنهان‌‌سازی اخبار مثبت و واقعیت‌های امیدآفرین انجام می‌شود. باید از دستگاه‌های مسئول و ناظر بر مطبوعات سؤال کرد که تا کی قرار است این رسانه‌ها با سوءاستفاده از آزادی قلم و بیان، یأس و نومیدی را در جامعه پمپاژ کنند؟

جام‌جم:

اراده ایران، آزمون آژانس (صفحه ۱)

با وجود اراده بسیار جدی ایران برای همکاری با آژانس به‌دلیل وابستگی جدی گروسی به آمریکا روشن نیست که او در گزارش‌دهی اجلاس ماه مارس شورای حکام چگونه عمل خواهد کرد.بی‌تردید، باید منتظر آزمون بزرگ صداقت آژانس در مواجهه با  ایران بود.

آرمان‌ملی:

مذاکره در تهران، مصاحبه در وین (صفحه ۱)

برخی رسانه‌های بعضا غربی معتقدند سفر گروسی به تهران بیش از آنکه ابعاد و زوایای فنی داشته باشد و به بررسی این مسائل بپردازد ابعاد سیاسی دارد. نکته اینجاست که تا پیش از سفر گروسی به تهران مسائلی همچون ابهامات درمورد غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران یا سه سوال مدنظر آژانس مطرح بود که به نظر می‌رسد با حضور مدیرکل آژانس  و ملاقات و مذاکره با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه این مسائل نیز حل و فصل شود. مساله مهم این است که گروسی در بازگشت به وین چگونه گزارشی از مذاکرات خود در تهران به آژانس و شورای حکام بدهد.

خراسان:

حذف جنگل برای کاشت سیر و پیاز! (صفحه ۱)

ازبین رفتن سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل کم بود که حالا در شرایط نبود نظارت و حفاظت، پوشش های جنگلی را برای کاشت سیر و پیاز از بین می برند. دکتر آخانی به خراسان می گوید، قانون برخورد با مخربان به قدر کافی داریم اما بخش های حفاظت و حقوقی سازمان جنگل ها ضعف عملکرد دارند.

رسالت:

حال ناخوش گیشه (صفحه ۱)

آخرین ماه سال، از هر نظر زیباست. ماهی است که هم خنکای زمستان را با خود دارد و هم گرمای بهار را. ماهی است که نوید نوروز را می‌دهد؛ نوید تعطیلات و سالی نو را. اما در روزگار تورمی، این ماه بستر حرف‌هایی منفی است ناظر بر افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات مختلف در سال آینده. یکی از این گفت و سخن‌ها، افزایش قیمت بلیت سینماست.بلیت سینما در سال آینده حدود هفتاد تا هشتاد هزار تومان تخمین زده می‌شود. با شنیدن این خبر، بسیاری با در نظر گرفتن شرایط سخت اقتصادی به این نتیجه می‌رسند که سینما به کل از سبد تفریحی و فرهنگی مردم خارج می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی