شناسه خبر : 130371
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 فروردین ساعت 09:54
اسفند ماه 1402/ پیام‌های روشن اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از اجلاس اتحادیه آفریقا

نورنیوز بررسی کرد؛

اسفند ماه 1402/ پیام‌های روشن اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از اجلاس اتحادیه آفریقا

اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از اجلاسیه اتحادیه آفریفا نشان داد که نه تنها ملت‌ها بلکه دولت‌های عربی- آفریقایی نیز حاضر نیستند اعتبار خود را برای رژیمی غاصب که دستش به خون هزاران نفر از مردم بی پناه فلسطین آغشته است، هزینه کنند.

نورنیوز – گروه بین‌الملل: هیئت رژیم صهیونیستی که مخفیانه در نشست روز شنبه (۲۹ بهمن ماه) اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا حاضر شده بود، پس از موافقت با درخواست آفریقای جنوبی و الجزایر از این نشست اخراج شد.

پس از این اتفاق و ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر دعوت از نماینده این رژیم برای حضور در نشست، سخنگوی کمیسیون اتحادیه آفریقا تأکید کرد که از نماینده تل‌آویو برای حضور در این نسشت دعوتی صورت نگرفته بود.

«لایر هیر»، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر این فضاحت سیاسی، مطابق روال معمول دیگر دولتمردان این رژیم به اتهام زنی علیه ایران روی آورده و گفت: «دیدن اتحادیه آفریقایی که اسیر چند کشور افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی شده، ناراحت کننده است؛ کشورهایی که ایران آنها را کنترل می‌کند.»

این رخداد را می‌توان پس از واکنش تند مردمی نسبت به خبرنگاران رژیم صهیونیستی در مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر نشانه روشنی از ادعاهای کاملاً تبلیغاتی این رژیم در خصوص سرعت گرفتن روند سازش کشورهای اسلامی-عربی و آفریقایی با تل‌آویو  ارزیابی کرد که این بار به جای مردم توسط یک نهاد معتبر بین المللی رقم خورد.

عدم مصاحبه ورزشکاران با رسانه‌های صهیونیستی، حضور تماشاگران با پرچم فلسطین، حمایت آرمانی تیم ملی مراکش از فلسطینیان و... از جمله وقایع جام‌جهانی قطر بود که واهی بودن ادعای سازش با رژیم صهیونیستی را آشکارتر ساخت.

تل‌آویو پس از برخورد گسترده گروه‌های مردمی از کشورهای مختلف با نمایندگان این رژیم در قطر و همچنین ناکامی در برگزاری مسابقات جودوی تیم پناه‌جویان با حضور ورزشکاران بدون هویت و بدون ملیت سعی داشت با سوء استفاده از اجلاس اتحادیه آفریقا، تبلیغات جدیدی را برای تحت الشعاع قرار دادن رخدادهای جام جهانی قطر که اعتبار ادعایی این رژیم را کاملاً زیر سوال برد، سامان دهد اما با اخراج نماینده این رژیم از اجلاسیه اتحادیه آفریقا آن هم در برابر دوربین‌های صدها رسانه بین‌المللی شرایط ایجاد شده در قطر با ابعاد بسیار وسیع‌تری مجدداً تکرار شد.

این رخداد بسیار تلخ برای سردمداران رژیم صهیونیستی نشان داد که نه تنها ملت‌ها بلکه دولت‌های عربی- آفریقایی نیز حاضر نیستند اعتبار خود را برای رژیمی غاصب که دستش به خون هزاران نفر از مردم بی پناه فلسطین آغشته است هزینه کنند. پیش‌تر نیز در سال۲۰۲۱ اقدام رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به صورت یک‌جانبه برای معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر این اتحادیه، با مخالفت شدید کشورهای آفریقایی از جمله الجزایر روبه‌رو شد که در نتیجه آن تصمیم عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا در فوریه سال گذشته میلادی به تعویق افتاد.

روند مخالفت با سیاست‌های رژیم صهیونیستی که به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت افراطی مذهبی در سرزمین‌های اشغالی به صورت قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته، منحصر به حوزه جغرافیایی خاصی نبوده و فراگیری کم سابقه‌ای را تجربه می‌کند. جمعه شب گذشته ۴ کشور بزرگ حوزه آمریکای لاتین (آرژانتین، برزیل، شیلی و مکزیک)نیز در بیانیه‌ای مشترک نسبت به گسترش شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری ابراز نگرانی و مخالف خود را با آن اعلام کردند. پیش از این نیز کشورهای آمریکای لاتین اقداماتی در راستای ابزار مخالفت با اقدامات تل‌آویو و حمایت از فلسطین انجام داده‌اند که از جمله آن می‌توان به تغییر سفیر برزیل در این رژیم پس از روی کار آمدن داسیلوا و خودداری رئیس جمهور شیلی از دریافت استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت علیه فلسطینی‌ها، اشاره کرد. 

نتانیاهو در حالی مدعی احیای جایگاه از دست رفته رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی است که چنانچه پیش‌بینی می‌شد، او و کابینه‌ افراطی‌اش با رویکردهای رادیکالی که در پیش گرفته‌اند بحران‌های داخلی و خارجی این رژیم را به‌شدت افزایش داده‌اند.

وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی به قدری بحرانی است که حتی حامیان این رژیم را مجبور به واکنش کرده به طوری که وزیران خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از طرح تل‌آویو برای پیشبرد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی، خواستار لغو آن شدند‌که البته موجب عقب نشینی نتانیاهو از مواضع قبلی اش شد.

دامنه تنش میان سران افراطی این رژیم با متحدان سنتی تا آویو چنان گسترش یافته که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را نیز از آینده این رژیم به هراس واداشته به طوری که او با اعلام مواضعی صریح خواستار به‌اصطلاح کشیدن ترمز نتانیاهو شده است.

به اعتقاد کارشناسان علی‌رغم حمایت‌های بی چون و چرای غرب، شکست‌های بین‌المللی و تنش‌های داخلی رژیم صهیونیستی ضمن آن که موجب افزایش ناامنی و بی ثباتی در داخل سرزمین‌های اشغالی خواهد شده، می‌تواند حتی به سرنگونی نتانیاهو و چند پارگی سیاسی و اجتماعی این رژیم منجر شود.

«اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی اخیراً با اظهار نگرانی شدید از افزایش تنش‌های شکننده سیاسی و اجتماعی، نسبت به احتمال شکل‌گیری جنگ داخلی و فروپاشی این رژیم هشدار داد.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی