شناسه خبر : 130318
تاریخ انتشار : 1401/12/01 12:20
نمایی از مطبوعات کشور

دوشنبه اول اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

ایران و آمریکا؛ درهای بسته یا باز (صفحه ۱، سعدالله زارعی)

چرا رابطه غرب با جمهوری اسلامی در وضعیت «تشدید خصومت» قرار دارد؟ همین چند روز پیش رئیس‌جمهور سابق ایران در جمع اعضای کابینه خود گفت:«بدون سیاست خارجی فعال و حل مسایل با دنیا، بهبود شرایط اقتصادی ممکن نیست» و اضافه کرد «می‌توانستیم با رفع تحریم‌ها در اسفند ۱۳۹۹ امید مردم را احیاء کنیم».این دیدگاه با این انگاره همراه است که به دلیل غلط بودن سیاست خارجی ایران، دنیا با ایران مشکل دارد. اگر مجموعه اظهارنظرهای صاحبان این دیدگاه را کنار هم قرار داده و از اجمال و کلی‌گویی خارج نمائیم، صورت‌بندی این دیدگاه این است که اشکال گرفتن به سیاست‌های غرب در مورد ایران مسئله را حل نمی‌کند و از این‌رو مطالبه تغییر سیاست غرب از سوی جمهوری اسلامی بلاوجه است.

هم‌میهن:

گزارش هم‌میهن از لایحه پرحاشیه اعطای سند مالکیت رودخانه‌ها به وزارت نیرو (صفحه ۲)

حقوق‌دانان حوزه محیط‌زیست و کارشناسان آب از واگذاری عرصه رودخانه‌ها به اشخاص و نهادهای خصوصی اعلام نگرانی می‌کنند. این لایحه با توجه به شدت، مدت و وسعت بارش‌های رخ‌داده در چند سال اخیر و بروز سیلاب‌های مهیب که خسارات سنگینی به همراه داشت، همچنین ضعف قوانین در نحوه واگذاری مسئولیت‌ها به دستگاه‌های متولی و اشخاص و نیز عدم‌ضمانت‌های اجرایی لازم در برخورد با متخلفان و به‌منظور تقویت پشتوانه‌های قانونی در مدیریت و مهار سیلاب‌ها، حفاظت از رودخانه‌ها و کاهش خطرات سیل تدوین شده است.

وطن امروز:

تراز مثبت تجاری پشتوانه ارزی (صفحه۱)

اگر تراز تجاری کشور منفی باشد پیش‌بینی روند افزایشی نرخ ارز بدیهی است اما زمانی که تراز تجاری مثبت باشد نشان‌دهنده ثبات دارایی‌های ارزی و قدرت عمل بانک مرکزی در بازار است. بر این اساس، مجموع مبادلات بازرگانی کشور از ابتدای امسال تا انتهای دی‌ماه افزایش صادرات و کاهش واردات کالاهای غیرنفتی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته را نشان می‌دهد. تراز تجاری ایران بدون در نظر گرفتن صادرات نفت حدود ۳ میلیارد دلار منفی است اما اگر درآمدهای نفتی را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت کشورمان از نظر منابع ارزی هیچ محدودیتی ندارد.

آرمان ملی:

مولدسازی به شهرداری رسید (صفحه ۱)

این روزها بحث مولدسازی زیاد به گوش می‌رسد. علیرضا زاکانی می‌گوید: «راه حل ما مولدسازی اموال شهرداری است.» او با این زمینه چینی که کار بزرگ، اعتبارات سنگین هم نیاز دارد و با طرح یک نمونه از نوسازی حمل و نقل عمومی که بارها و بارها از جمله پیش از اینکه رسماً شهردار شود، وعده آن را داده بود، بحث مولدسازی اموال شهرداری را پیش کشیده است. 

جام‌جم:

درخواست اقدام قانونی ساترا انحصارطلبی نیست (صفحه ۱)

به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست رئیس رسانه ملی از رئیس‌جمهور درباره توقف فعالیت یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی، شبهاتی در مورد این اقدام صدا و سیما در فضای مجازی منتشر شده که برای تبیین بیشتر موضوع سیدنظام‌الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس به جام‌جم گفت: اقدام صدا و سیما در برخورد با تخلف مشهود یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی، بر اساس تکالیف قانونی ساترا بوده و نشانی از انحصارطلبی در آن دیده نمی‌شود.

همشهری:

دهه هشتادی‌ها در جام آرمان (صفحه ۱)

نخستین جام بازی‌های الکترونیکی جایزه بزرگ شهر تهران با حضور ۶هزار نفر از گیمرهای نوجوان و جوان سراسر کشور به‌مدت ۷ روز در برج میلاد برگزار شد؛ جشنواره‌ای که به نام شهید آرمان‌ الله‌وردی مزین شده بود و الحق که حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در آن چشمگیر بود. در این جشنواره، از کودکان ۸ ساله تا میانسالان ۵۵ ساله عاشق گیم‌ شرکت کرده بودند. خیلی‌ها خانوادگی آمده بودند و تعداد زیادی هم در قالب تیم‌هایی از هم‌سن‌و‌سالان از گوشه و کنار کشور خود را به پایتخت رسانده بودند تا جایزه بزرگ این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

فرهیختگان:

در حد اخراجی‌ها (صفحه ۱)

همزمان با تلاش اروپا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران اعضای شبکه سعودی‌اینترنشنال از انگلستان خارج شدند. قریب‌به چهارماه کشور در آشوب و غوغا بود. ‌اینترنشنال در این ایام از هیچ پرده‌دری و عمل هتاکانه‌ای فرونگذاشت و نهایتا وقتی فضا آرام شد، زمزمه‌هایی پیچید که مأموریت این رسانه به‌ پایان رسیده است. روز جمعه ۲۸ بهمن‌ماه بود که ‌اینترنشنال اعلام کرد مقر پخش ۲۴ ساعته برنامه‌هایش را از لندن به واشنگتن انتقال می‌دهد. ورود به ایالات‌متحده و اقامت در آن به‌شدت دشوارتر از انگلستان است و کار برای ‌اینترنشنال از این به بعد تقریبا تمام است. تنها خاطره‌ای که از این رسانه زرد و از این دیوانه‌خانه رسانه‌ای باقی می‌ماند تروریسم، لمپنیسم، وطن‌فروشی و نهایتا عاقبتی شکست‌خورده و مغموم است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی