شناسه خبر : 130207
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 فروردین ساعت 18:00
بهمن ماه 1402/ دل بستن سرخوردگان به نسخه‌های نخ‌نما شده!

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ دل بستن سرخوردگان به نسخه‌های نخ‌نما شده!

هوچی‌گری‌های اخیر غرب در مورد سایر کشورها خصوصاً ایران، روسیه و چین را می‌توان به عنوان راهبرد کلان نظام سلطه برای مقابله با نظم نوین جهانی ارزیابی کرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: وزارت دفاع انگلیس دوشنبه در بیانیه‌ای با متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به «قاچاق سامانه‌های تسلیحاتی» و نقض قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که سلاح‌های توقیف شده توسط نیروی دریایی این کشور را به سازمان ملل تحویل داده است.

انگلیس همچنین در این بیانیه مدعی شده که نیروی دریایی سلطنتی در اوایل سال ۲۰۲۲ دو بار اقدام به توقیف سلاح‌های ایرانی از قایق‌های تندرو در آب‌های بین‌المللی در جنوب ایران کرده است!

ادعاهای مقامات و رسانه‌های انگلیسی در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً 60 نماینده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن» خواستار مقابله با برنامه پهپادی ایران شده‌اند.

روشن است که موضع‌گیری‌های اخیر مقامات غربی مجموعه‌ای از طرح‌های برنامه‌ریزی شده بوده که از چند منظر قابل تأمل است:

نخست آنکه؛ غربی‌ها که روی فضای اغتشاش و ناامنی در ایران حساب باز کرده بودند، نهایتاً در حالی با شکست مواجه شدند که در روزهای اخیر بر شدت اقدامات خود افزوده‌اند.

از سویی؛ نمایش مضحک جریان ضدانقلاب در دانشگاه جورج تاون واشینگتن 48 ساعت بیشتر دوام نیاورد و ژست‌های وحدت‌گرایانه آنها با رسوایی‌های بزرگی مثل تجمع اعضای بخشی از این مثلاً ائتلاف مواجه شد.

از سوی دیگر؛ حضور میلیونی مردم در جشن 44 سالگی انقلاب اسلامی با وجود تلاش گسترده رسانه‌های معاند برای ایجاد شکاف در اتحاد ملی، ماهیت فضاسازی دروغین غرب علیه جمهوری اسلامی و شرایط داخلی کشور را بیش از پیش روشن ساخت.

تقلای غرب برای بر هم زدن هم‌گرایی ایران با کشورهای منطقه خصوصاً روسیه و چین نیز تاکنون با شکست مواجه شده است. خشم غرب از این تعامل و هم‌گرایی به قدری غیر قابل انکار است که سفر اخیر رئیس جمهور به چین با واکنش مقامات غربی به خصوص کاخ سفید روبه‌رو شد.

دوم آنکه؛ نمایش تبلیغاتی پارلمان اروپا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، عملاً در شورای اروپا نادیده گرفته شد و بسیاری از مقامات اروپایی از جمله «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را مواجه با موانع حقوقی و قانونی دانستند.

لندن نیز که قرار دادن سپاه در لیست تروریسم را از اهدافش عنوان کرده بود در نهایت از این اقدام عقب‌نشینی کرد.

با توجه به اینکه عقب‌نشینی آشکار غرب به رسوایی جدیدی برای پروژه ایران‌هراسی مبدل شده، ادعاهای اخیر را می‌توان اقدامی برای سرپوش نهادن بر آن و البته بذرپاشی برای جوسازی‌های جدید در سازمان‌ملل دانست.

سوم آنکه؛ هوچی‌گری‌های اخیر غرب در مورد سایر کشورها خصوصاً ایران، روسیه و چین را می‌توان به عنوان راهبرد کلان نظام سلطه برای مقابله با نظم نوین جهانی در نظر گرفت.

تحریک تایوان، ادعاهای مطرح شده در خصوص انهدام بالن‌های جاسوسی چین، تسلیح کی‌یف برای ادامه جنگ اوکراین، ادعای آمادگی مسکو برای انجام حملات گسترده در اوکراین، زنجیره ملاقات‌های زلنسکی با مقامات اروپایی، صهیونیستی و آمریکایی، ادعای مشارکت پهپادی ایران در جنگ اوکراین، فضاسازی و ایجاد فضای ناامنی و آشوب در ایران و... از جمله دیگر اقدامات غرب در این راستا است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت؛ نظام سلطه در چارچوب مقابله با نظم نوین جهانی، تحرکاتی هم‌زمان و هم‌سو را در پیش گرفته‌ که هر چند در ظاهر ابعاد متفاوتی دارند اما محوریت آنها به ویژه در قبال ایران، روسیه و چین بیانگر هدف‌گذاری راهبردی علیه مقابله در برابر یک‌جانبه‌گرایی است.

نکته پایانی آنکه؛ کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه همراه با آمریکا، در حالی بحران‌سازی بیرونی را مولفه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی خود در میان موج اعتراضات و اعتصابات مردمی می‌دانند که در صحنه جهانی هم با چالش‌های بسیاری مواجه‌اند.

رژیم صهیونیستی که غربی‌ها خود را متعهد به حمایت از بقای آن می‌دانند چنان با بحران داخلی روبه‌روست که حتی تدابیر امنیتی شدید و دیدارهای پی در پی مقامات این رژیم با سران غربی هم نتوانسته از این بحران بکاهد.

در این شرایط؛ غرب با راهکار تکراری ایران‌هراسی برای انحراف افکار عمومی، به دنبال اجبار کشورهای عربی به سازش با تل‌آویو است تا شاید با این حربه از سرعت فروپاشی این رژیم بکاهد.

در همین حال رویکرد غیر انسانی غرب در قبال زلزله زدگان سوریه، پرده از دروغ‌پردازی‌های حقوق بشری غرب برداشته است. لذا اکنون با هوچی‌گری‌های حاشیه‌ای نظیر آنچه علیه ایران، روسیه و چین به دنبال توجیه و اهمیت زدایی از جنایتی است که به اذعان «آلنا دوهان»، نماینده ویژه سازمان ملل علیه مردم سوریه انجام داده است.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی