شناسه خبر : 130151
تاریخ انتشار : 1401/11/27 11:02
توافقات بسیار مفیدی در عرصه‌های مختلف با چین حاصل شد

رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر به چین:

توافقات بسیار مفیدی در عرصه‌های مختلف با چین حاصل شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران باید بتواند در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی موثری در منطقه و جهان داشته باشد، اظهار داشت: سفر به چین در راستای ایفای نقش موثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم بود.

نورنیوز - گروه سیاست: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی به چین، در گفتگویی درباره نتایج و دستاورد‌های این سفر، ضمن تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) و نیز تبریک فرارسیدن مبعث رسول خدا (ص) گفت: این سفر به دعوت رسمی آقای «شی جین پینگ» انجام شد و در جریان آن دیدار‌ها و مذاکرات متعدد و در سطوح مختلف با رئیس جمهور محترم چین داشتیم.

رئیس جمهور افزود: سطح راهبردی ارتباطات دو کشور، وضعیت مذاکرات را هم راهبردی کرده بود تا بتوانیم مباحث مورد علاقه دو طرف، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی در حوزه همسایگان و همگرایی اقتصادی در آسیا است، اظهار داشت: این سفر از این جهت بسیار اهمیت داشت که بتواند توافقات مصداقی را در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی بین دو کشور اجرایی کند، لذا ۲۰ تفاهمنامه در حضور دو رئیس جمهور به امضای مقامات طرفین رسید.

رئیس جمهور اضافه کرد: در جلسه‌ای که بعد از انعقاد این قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌ها برگزار شد نیز بر اراده جدی دو طرف برای ادامه و توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، علم و فناوری تاکید شد و در همه مباحث توانستیم تصمیمات خوبی بگیریم.

رئیسی تصریح کرد: وزرای حاضر در این سفر نیز مذاکرات خیلی خوبی داشتند و تصمیمات و توافقات بسیار خوبی حاصل شد مبنی بر اینکه همه همکاری‌های دو کشور همراه با انتقال تکنولوژی باشد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه موضوع دیگر مذاکرات این سفر مربوط به همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی بود، خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مهم و برجسته چین در سازمان‌هایی نظیر شانگ‌های و بریکس، شاهد اعلام تمایل چین برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس بودیم که این موضوع به شکل جدی از سوی وزیر امور خارجه دنبال خواهد شد تا کشور از ظرفیت عضویت موثر و مفید در این سازمان فرامنطقه‌ای بهره‌مند شود.

رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت در سطح منطقه و عرصه بین‌المللی نقش موثری دارد و باید بتواند در عرصه اقتصادی نیز نقش‌آفرینی موثری داشته باشد، گفت: این سفر در راستای ایفای نقش موثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری بسیار مهم بود، چرا که چین به عنوان یکی از اقتصاد‌های بزرگ جهان، در زمینه اقتصاد و تجارت در آسیا و جهان نقش مهمی دارد و ارتباطات اقتصادی دو کشور در سطح آسیا و عرصه بین‌المللی می‌تواند بسیار موثر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های متنوع کشورمان افزود: باید از این ظرفیت‌ها در قالب ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای تقویت اقتصادی کشور بهره بگیریم. بسیاری از این ظرفیت‌ها همچنان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و وقتی جایی درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، برخی‌ها می‌گویند مگر شما چنین ظرفیت‌هایی نیز دارید؟

رئیسی به نشست خود با فعالان اقتصادی چینی اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی در این نشست به برخی از ظرفیت‌های کشورمان اشاره کرد برای آن‌ها خیلی قابل توجه بود. در این نشست ارتباطات خوبی برقرار شد که امیدوارم پیگیری موثر آن‌ها بتواند در زندگی مردم و اقتصاد کشور آثار خود را نشان دهد.

رئیس جمهور همچنین به نشست خود با چهره‌های موثر و فرهیختگان و دانشگاهیان چینی اشاره و تصریح کرد: این نشست در راستای تبیین موضع جمهوری اسلامی برای این شخصیت‌ها بسیار موثر بود.

رئیسی با بیان اینکه در مجموع برداشت دو طرف این بود که این سفر بسیار موفق و پرثمر بود، خاطرنشان کرد: چنانچه فعالان اقتصادی و همکاران بنده در دولت مصوبات و تصمیمات این سفر را به شکلی موثر پیگیری کنند، حتما بدانید که گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در ارتباط با کشور چین ایجاد خواهد شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی