شناسه خبر : 130066
تاریخ انتشار : 1401/11/25 19:59
خطر تبدیل شدن انگلیس به سرزمین زامبی‌ها

خطر تبدیل شدن انگلیس به سرزمین زامبی‌ها

کارشناسان هشدار می‌دهند در پی شیوع ماده مخدر فنتانیل (Fentanyl)، ممکن است انگلیس به زودی به سرزمین زامبی‌ها تبدیل شود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: روزنامه دیلی میل نوشت شیوع ماده مخدر فنتانیل در آمریکا، اثر ویرانگری داشته و اکنون این ماده که ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین است، در انگلیس همه گیر می‌شود.
به نوشته دیلی میل، مقامات سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر در اتحادیه اروپا معتقدند باند‌های قاچاق مواد مخدر در مکزیک، اکنون به بازار‌های اروپا چشم دوخته اند و به همین علت، نگرانی درباره مصروف این ماده مخدر در انگلیس، رو به افزایش است. فنتانیل Fentanyl یک شبهه مرفین بسیار قوی است و برای بی‌هوشی استفاده می‌شود.

زامبی (zombie) یک مردهٔ از گور برخاسته و از لحاظ جسمانی متحرک و افسانه‌ای است که از طریق زنده کردن یک جنازه به وجود آمده‌ است. زامبی‌ها بیش‌تر در آثاری با ژانر ترسناک و فانتزی یافت می‌شوند، اما با مشاهده مصرف کنندگان شماری از مواد مخدر بسیار خطرناک همچون فنتانیل، این اصطلاح به معتادان نیز اطلاق می‌شود. تصاویر رسانه‌های فعلی از زنده شدن مردگان اغلب شامل جادو نیست، بلکه روش‌های علمی- تخیلی مانند حامل بیماری، تشعشعات، بیماری‌های روانی، ناقل‌ها، بیماری‌زا‌ها، انگل‌ها، حوادث علمی، معتادان به مواد مخدر قوی و ... را شامل می‌شود.
روزنامه دیلی میل نوشت باند‌های تولید مواد مخدر در چین و هند، ماده خام تولید دارو‌های مسکن را به باند‌های مکزیکی می‌فروشند که در آزمایشگاه‌های غیرقانونی، به فنتانیل مبدل و به آمریکا و اکنون اروپا، قاچاق می‌شوند. این ماده برخلاف مخدر‌های طبیعی مانند تریاک، مرفین و هروئین ریشه گیاهی و طبیعی ندارد و تنها در آزمایشگاه تولید می‌شود. فنتانیل با قدرت اثر ضد درد چند برابر هروئین، در دهه ۱۹۶۰ میلادی به عنوان هوشبر با تزریق به سیاهرگ معرفی شد. کاربرد اصلی آن به عنوان پیش‌دارو و آرام‌بخش پیش از بیهوشی در اتاق عمل است. امروزه، فنتانیل‌ها به‌طور گسترده‌ای برای بیهوشی و تسکین درد استفاده می‌شوند. به نوشته دیلی میل، مرگ ناشی از سوء مصرف فنتانیل در جهان، از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی رو به افزایش است.

روزنامه دیلی میل نوشت میلیون‌ها انگلیسی کوکائین مصرف می‌کنند و براورد می‌شود سالانه ۱۱۷ تن کوکائین در این کشور، استفاده شود. کارشناسان می‌گویند اکنون فنتانیل با کوکائین در انگلیس ترکیب و مصرف می‌شود. دکتر ویلیام شاناهان (William Shanahan)، مدیر بخش پزشکی بیمارستان پرایوری (Priory Hospital)، بهترین مرکز درمان افراد مشهور می‌گوید چرخه جدید، بسیار نگران کننده است.

فنتانیل با سرعتی بیش‌تر از مرفین و هروئین از پوسته محافظ مغز و طناب نخاعی عبور می‌کند و با قدرتی اعجاب‌آور بر گیرنده‌های مرفینی مغز اثر می‌گذارد. اثربخشی فنتانیل ۱۰۰ برابر مرفین (۸۰ برابر هروئین دارویی) است و کاهش فشار خون، کاهش اشباع اکسیژن خون، تهوع، استفراغ و مرگ از عوارض سوء استفاده از این داروست. این دارو تأثیراتی مشابه هروئین و حتی مخرب‌تر از آن ایجاد می‌کند و به سرعت بر دستگاه تنفس و کارکرد قلب اثر می‌گذارد. گاهی حتی پیش از سرخوشی با از کار افتادن دستگاه تنفسی، مصرف‌کننده دچار بیهوشی می‌شود و در آستانه مرگ قرار می‌گیرد.


صداوسیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی