شناسه خبر : 127828
تاریخ انتشار : جمعه 24 فروردین ساعت 08:54
بهمن ماه 1402/ رمزگشایی از سفر رئیس جمهور اوکراین به لندن؛ زلنسکی از سوناک چه خواست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ رمزگشایی از سفر رئیس جمهور اوکراین به لندن؛ زلنسکی از سوناک چه خواست؟

زلنسکی می‌خواهد نسبت به مواضع واقعی لندن و واشینگتن نسبت به طرح کیسینجر درباره پذیرش استقلال کریمه در ازای پایان جنگ و دیگر طرح‌های مشابهی که وجه اشتراک آنها تعهد دائمی اوکراین مبنی بر عضویت در ناتو است، درک شفاف‌تری پیدا کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: رئیس جمهور اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده، وارد لندن شد تا با مقامات انگلیسی از جمله «ریشی سوناک» نخست‌وزیر این کشور در خصوص آخرین وضعیت جنگ اوکراین مستقیماً وارد مذاکره شود.

این دومین سفر خارجی «ولودیمیر زلنسکی» از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین محسوب می‌شد. او پیش از این در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و درست ۳۰۰ روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، رهسپار ایالات متحده شده و با «جو بایدن» و مقامات کاخ سفید دیدار کرده بود.

رئیس جمهور اوکراین در مقابل دوربین‌ها و حتی در سخنرانی خود در مجلس عوام (پارلمان انگلیس)، از عزم راسخ خود برای نبرد با روسیه سخن گفت و صمیمانه از حمایت‌های تسلیحاتی اعضای ناتو و اروپایی‌ها از کشورش قدردانی کرد!

شاید برای افرادی که تحولات جهانی را صرفاً از روی مواضع ظاهری سیاست‌مداران قضاوت و تحلیل کرده و میان وجوه پنهان و آشکار عالم سیاست تفاوتی قائل نیستند، سفر زلنسکی به لندن مصداق نوعی مانور قدرت و همبستگی به سود منافع کی‌یف محسوب شود اما داده‌ها و اطلاعات پشت پرده چنین فرضیه و نگاهی را تأیید نمی‌کند.

اصل ماجرای سفر زلنسکی به لندن معطوف به دو دغدغه و نگرانی اصلیِ پیشِ روی کی‌یف است که اتفاقا هیچ یک از آنها نشان از اقتدار اوکراین و ناتو در میدان نبرد ندارد:

نخستین دغدغه زلنسکی، معطوف به نگاه فرامتنی واشینگتن و لندن نسبت به جنگ اوکراین و سرنوشت آن است.

رئیس جمهور اوکراین در سفر خود به آمریکا تلاش کرد نسبت به مواضع پنهان و غیراعلامی کاخ سفید نسبت به جنگ و سرنوشت آن آگاه شود اما بایدن و همراهانش از ابراز این مواضع اجتناب کردند!

زلنسکی می‌خواهد نسبت به مواضع واقعی لندن و واشینگتن نسبت به طرح کیسینجر درباره پذیرش استقلال کریمه در ازای پایان جنگ و دیگر طرح‌های مشابهی که وجه اشتراک آنها تعهد دائمی اوکراین مبنی بر عضویت در ناتو است، درک شفاف‌تری پیدا کند، اما قطعا مقامات انگلیسی نیز پاسخ دغدغه‌های زلنسکی را به او نداده و در آینده نیز نخواهند داد!

دومین دغدغه رئیس جمهور اوکراین، مربوط به تحولات جاری در انگلیس است، چه، او دولت ریشی سوناک را یکی از اصلی‌ترین حامیان جنگ اوکراین می‌داند.

برخی از سران حزب کارگر (حزب رقیب سوناک) معتقدند که دولت کنونی انگلیس در ارسال تسلیحات به اوکراین دچار ریخت و پاش و اسراف شده و باید هزینه‌های مداخله‌گرایی تسلیحاتی لندن در این معادله خونین کاهش پیدا کند.

حتی برخی اعضای حزب کارگر که همچنان طرفدار «جرمی کوربین» رهبر سابق این حزب هستند معتقدند لندن باید در عین حمایت از اوکراین، به سوی چینش میز مذاکرات صلح بین کی‌یف و مسکو پیش برود و از جایگاه کنونی خود در معادلات نبرد فاصله بگیرد.

زلنسکی در جریان سفر اخیر خود به انگلیس، با بسیاری از نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام و دولت سوناک دیدار کرد تا از آنها تضمین بگیرد که در صورت سقوط دولت کنونی، دولت کارگری در لندن نسبت به استمرار رویکرد کنونی در جنگ اوکراین متعهد خواهد بود.

نکته اینکه؛ هر چند این تضمین ظاهری به زلنسکی داده شده، اما او به خوبی می‌داند که بر روی حرف مقامات انگلیسی اساسا نمی‌توان حساب ویژه‌ای باز کرد!

بدون شک سفرهای اخیر زلنسکی به کشورهای اروپایی، بیش از آنکه مجالی برای تقویت قدرت نظامی ارتش اوکراین محسوب شود، محلی برای طرح پنهانی ابهامات و چندگانگی‌های ایجاد شده در ارتش و دولت اوکراین از زمان آغاز جنگ تاکنون است.

این ابهامات، محصول شرایط ذاتی یا اکتسابی میدان نبرد نبوده، بلکه محصول نگاه ابزاری و خطرناک مقامات ناتو نسبت به تحولات جنگ اوکراین است.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی