شناسه خبر : 127777
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 فروردین ساعت 11:45
بهمن ماه 1402/ چرا ماجرای بالن چینی جنجالی شد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ چرا ماجرای بالن چینی جنجالی شد؟

در واقع ماجرای بالن چینی نقطه آشکارساز جنگ امنیتی آمریکا در فضایی واقعی و نه فضای مجازی و سایبری است به ویژه اینکه چنانچه منابع موثق در آمریکا می‌گویند؛ این نخستین بار نیست که چنین اقدامی از سوی چین صورت می‌گیرد!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: پس از سرنگونی بالن چینی توسط ارتش ایالات متحده بر فراز سواحل کارولینا، سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا از اقدام دولت در انهدام این بالن قدردانی کرد و گفت حالا می‌توان اجزای این بالن را بررسی کرد.

در مقابل؛ «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان یک جلسه توجیهی روزانه در مورد این حادثه گفت: ما امیدواریم که ایالات متحده با چین همکاری کند تا اختلافات ما به درستی مدیریت شود.

از آنجا که این بالن چینی پس از عبور از سرتاسر سواحل شمالی آمریکا و بر فراز سایت‌های هسته‌ای حساس ایالات متحده، نهایتا در سواحل کارولینا سرنگون شده، بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی و نظامی آمریکا معتقدند چنین مانور مفصل و بدون زحمتی حکایت از ساختار پدافندی ضعیف این کشور دارد.

قبلا آسیب‌پذیری واشینگتن در برابر پکن محدود به «پدافند سایبری» بود تا جایی که برخی تحلیل‌گران ارشد آمریکایی مزیت چینی‌ها را علاوه بر حوزه اقتصادی، در سایبری پُر رنگ دانسته و در حوزه‌های امنیتی-نظامی، اعم از بازدارندگی و اقدام، کمرنگ تلقی می‌کردند. هدف محوری آمریکا و چین در رقابت سایبری، استفاده از برتری در قابلیت‌های سایبری برای مزیت جغرافیای سیاسی است، چه، زیربنای قابلیت سایبری، قدرت فناوری یک کشور در قطعات الکترونیکی، سیستم‌های عامل و ابزارهای نوین رایانه‌ای را در بر می‌گیرد.

اوباما در دوران ریاست جمهوری خود، هشدارهای صریحی را در خصوص افزایش توان چینی‌ها در جنگ سایبری با آمریکا به هم‌حزبی‌های دموکرات و حتی مخالفان جمهوری‌خواه خود داد.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ اما، جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین به کانون و محور اصلی منازعه طرفین تبدیل شد.

صورت‌بندی این منازعه نشان می‌داد که دولت ترامپ با هدف جبران کسری تراز تجاری خود، سیاست «حمایت‌گرایی محض» را در پیش گرفته تا بلکه بتواند نسبت واردات و صادرات کالاها و اقلام چینی را به سود تقویت بازار محصولات داخلی در ایالات متحده دگرگون سازد.

ترامپ با وجود فشارهایی که طی سال‌های ریاست جمهوری خود در حوزه جنگ اقتصادی بر پکن وارد ساخت، در نهایت بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس، این نبرد را به چینی‌ها واگذار کرد.

آمریکا در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، معادل ۴۱۸ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده که این رقم ۲۳.۷ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ بوده و یک رکورد محسوب می‌شود. این افزایش واردات با وجود تعرفه‌هایی است که دولت ترامپ وضع کرده بود!

اکنون اما؛ در ابتدای سال 2023، ابعاد میدان منازعه میان واشینگتن و پکن در حالی گسترده‌تر شده که مولفه‌های دخیل در ترسیم و گسترش این میدان، دیگر به مصادیق سایبری و اقتصادی ختم نمی‌شود!

در واقع ماجرای بالن چینی نقطه آشکارساز جنگ امنیتی آمریکا در فضایی واقعی و نه فضای مجازی و سایبری است به ویژه اینکه چنانچه منابع موثق در آمریکا می‌گویند؛ این نخستین بار نیست که چنین اقدامی از سوی چین صورت می‌گیرد!

تاریخ‌چه استفاده از بالن به جنگ جهانی اول باز می‌گردد و گرچه امروز پیشرفت هواپیماهای جاسوسی و فن‌آوری ماهواره‌ها باعث شده تا کشورها اطلاعات دقیق‌تر و قابل اعتماد‌تری از هدف به دست آورند اما بالن‌ها همچنان جایگاه مهم خود را حفظ کرده‌اند.

ساده‌سازی ماجرای بالن چینی از سوی دو حزب سنتی آمربکا، موضوع دیگری است که باید بدان توجه داشت. جمهوری‌خواهان مدعی هستند بایدن باید به سبب انفعال و صدور دستور دیرهنگام بابت ساقط کردن بالن از سمت خود استعفا دهد.

در مقابل، دموکرات‌ها نیز ساقط شدن بالن چینی آن هم پس از چند روز جنجال در سواحل کارولینا را موفقیتی مثال زدنی برای خود قلمداد می‌کنند.

اما در ورای این زد و خورد سیاسی و لفظی، مقامات پنتاگون و ژنرال‌های آمریکایی نگران پاشنه آشیل جدید خود در مصاف با پکن هستند. در این مواجهه، اساسا اهمیتی ندارد که چه بازیگری از کدام حزب سنتی آمریکا در راس هرم قدرت در کاخ سفید قرار داشته باشد بلکه آنچه موضوعیت دارد، افزایش ضریب آسیب‌پذیری امنیتی آمریکا در مواجهه با نبرد ترکیبی با چینی‌هاست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی