شناسه خبر : 127350
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 21 فروردین ساعت 11:15
بهمن ماه 1402/ اوکراین؛ از پنهان‌سازی رسوایی‌ها تا فریبکاری‌های جنگ افروزانه

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ اوکراین؛ از پنهان‌سازی رسوایی‌ها تا فریبکاری‌های جنگ افروزانه

طی ماه‌های اخیر کی‌یف بارها به‌طور غیر مستند مدعی ارسال تجهیزات نظامی از سوی ایران به روسیه شده است. این ادعاها نشان‌دهنده اهداف از پیش تعیین شده‌ای است که از زوایای چندگانه قابل تأمل هستند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «یوری اینات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین مدعی شد که روسیه در تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی است. به گفته این مقام اوکراینی، "برای غلبه بر تهدیدهای بالستیکی موجود"، این کشور باید به آخرین نسل سامانه‌های پدافندی غربی مجهز شود.

در شرایط کنونی انتشار مستمر اخبار کذب در خصوص همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه که تاکنون هیچگونه سندی نیز برای اثبات آن ارائه نشده با دو هدف اصلی دنبال می شود؛

افشای پرونده‌های فساد مالی مربوط به چند مقام ارشد دولت اوکراین از جمله «ویاچسلاو شاپوالوف»، معاون وزیر دفاع و «کایرلو تیموشنکو»، معاون دفتر ریاست‌جمهوری که استعفای آنها را به‌دنبال داشت، دولت این کشور را به‌شدت تحت فشار افکار عمومی قرار داده است.

از این رو انتشار اخبار کذب مربوط به قصد روسیه برای دریافت موشک‌های بالستیک از ایران تلاشی تبلیغاتی برای منحرف کردن افکار عمومی از موضوع فساد مالی مسئولین اوکراینی است و بهره‌ای از واقعیت ندارد.

با توجه به اتهاماتی که متوجه مقامات دولت اوکراین از جمله «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور این کشور در خصوص دست داشتن آنان در فساد مالی شده برخی مقامات اروپایی و آمریکایی از ضرورت ایجاد محدودیت در ارائه کمک‌های مالی و نظامی به این کشور سخن گفته و خواستار رسیدگی به این مسئله شده‌اند.

 همچنین اوکراینی‌ها با استناد به اخبار دروغین مربوط به همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه سطح مطالبات خود را از کشورهای غربی افزایش داده و تا آنجا پیش رفتند که خواستار دریافت سیستم‌های پدافندی پیشرفته «پاتریوت» از آمریکا و «سام» از فرانسه و همچنین جنگنده‌های پیشرفته شده‌اند.

با این حال به نظر نمی‌رسد اتخاذ چنین رویکردهایی به تغییر سیاست‌های جاری حامیان غربی اوکراین که ارائه کمک‌هایی نظیر ارسال تانک را نیز به صورت مشروط پذیرفته‌اند، منجر شود.

به عنوان مثال «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان، تأکید کرده که این کشور هواپیماهای جت خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد. همچنین مقامات آلمانی ارسال تانک به اوکراین را به ماه‌های آینده موکول کرده و مدعی آماده نبودن شرایط برای ارسال تانک‌ها شده‌اند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز از مخالفت خود با ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین خبر داد و وزیر دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که تانک‌های «چلنچر ۲» این کشور احتمالاً در تابستان به اوکراین ارسال می‌شوند.

اعلام چنین مواضعی نشان می‌دهد که غربی‌ها علاوه بر اینکه از واکنش روسیه هراس دارند، اما خواستار تداوم جنگ و فرسایشی شدن آن برای مهار روسیه و محدود سازی ظرفیت‌های بین‌المللی مسکو هستند. اکنون کی‌یف که رئیس جمهور آن به‌دلیل سابقه بازیگری در سینما، معادلات قدرت در نظام بین‌الملل را با لوکیشن فیلم‌های سینمایی اشتباه گرفته است در سردرگمی کامل، از سویی با قرار گرفتن در بازی آمریکا مجبور به ادامه جنگ تا تابستان است و از سوی دیگر برای دریافت کمک‌های مالی و نظامی با پاسخ‌های منفی و مبهم حامیان غربی خود روبه‌رو است.

تداوم این روند ضمن آن که هدف دولتمردان اوکراینی برای قهرمان شدن در جنگ به قیمت خسارت‌های هنگفت مالی و انسانی و همچنین آوارگی مردم این کشور را محقق نخواهد کرد، بلکه فرصت‌های کی‌یف برای گفتگو با روسیه و دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ را نیز روز به روز محدودتر می‌کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی