شناسه خبر : 125344
تاریخ انتشار : 1401/10/26 10:04
یک فعال توییتری در عربستان، محکوم به اعدام شد

یک فعال توییتری در عربستان، محکوم به اعدام شد

عواد القرنی که یک مبلغ مذهبی و استاد دانشگاه در عربستان سعودی است پس از 5 سال حبس، اکنون به اتهام «ترویج خصومت» علیه خاندان پادشاهی سعودی به مرگ محکوم شده است.

نورنیوز- گروه بین‌الملل: عواد القرنی که یک مبلغ مذهبی و استاد دانشگاه در عربستان سعودی است پس از ۵ سال حبس، اکنون به اتهام «ترویج خصومت» علیه خاندان پادشاهی سعودی به مرگ محکوم شده است. روزنامه گاردین می‌نویسد که یک استاد دانشگاه در این کشور به دلیل پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی با مجازات اعدام روبه‌رو شده است.

به گزارش گاردین، عواد القرنی ۶۵ ساله که خطیب معروفی است و در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر طرفداران زیادی دارد به مرگ محکوم شده است. حساب توییتری او که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به روز شده، دو میلیون دنبال‌ کننده دارد. 

بر اساس این گزارش؛ تمجید از «اخوان‌ المسلمین» نیز از جمله اتهامات القرنی در کیفرخواست صادره است.

این نشریه انگلیسی به نقل از جید بسیونی، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا در سازمان حقوق بشری Reprieve نوشته است: «خود سعودی‌ها در پلتفرم‌‌هایی مثل توییتر و فیسبوک سرمایه‌گذاری می‌کنند. چنین اتهامی برای محکومیت شهروندان گرچه هولناک است، اما جنبه مضحک هم دارد.»

 بسیونی گفته که تبلیغات ریاض در باره مدرن کردن زیرساخت‌های عربستان و گشایش‌های اجتماعی و فرهنگی، با سرکوب آزادی بیان و عقیده تضاد آشکار دارد. 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز  پس از دستگیری القرنی در سال ۲۰۱۷ و سرکوب مخالفان و کنشگران مدنی در عربستان سعودی، بیانیه‌ای در تقبیح این روند داده بود؛ روندی که در سال ۲۰۱۸ با قتل وحشیانه جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد در استانبول تکمیل و تشدید شد.گاردین با اشاره به نقش مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی که انزوای طولانی مدت او را به‌دنبال داشت نوشته است: ظاهراً ولیعهد عربستان سعودی از سرکوب مخالفان حکومت خود دست نکشیده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی