شناسه خبر : 125273
تاریخ انتشار : 1401/10/24 20:13
یادداشتی که پرده از نقش ویژه تل‌آویو و واشینگتن در ناآرامی‌های ایران برداشت

نورنیوز بررسی کرد؛

یادداشتی که پرده از نقش ویژه تل‌آویو و واشینگتن در ناآرامی‌های ایران برداشت

هفته‌نامه نیوزویک با انتشار یادداشتی به قلم دو نفر از اعضاء بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ضمن تائید ایفای نقش موثر واشینگتن و تل‌آویو در ناآرامی‌های اخیر ایران، با طرح توصیه‌هایی آنان را به پیگیری برنامه‌های خود تا حصول نتایج مطلوب فراخوانده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: تارنمای اینترنتی هفته‌نامه «نیوزویک» در تاریخ 24 آبان‌ماه سال جاری در یادداشتی به قلم مشترک «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) و سرتیپ «جاکوب نایجل» از اعضای ارشد این بنیاد و مشاور اسبق امنیت ملی نتانیاهو، به تل‌آویو و واشینگتن توصیه کرده که به ایفای نقش خود در تحولات اخیر ایران ادامه دهند.

این یادداشت یا به عبارت دقیق‌تر توصیه‌نامه‌ای که از سوی یک اندیشکده ضدایرانی با سوابق متعدد برنامه‌ریزی و طراحی علیه کشورمان در میانه اغتشاشات اخیر ایران منتشر شده، به وضوح از نقش فعال و موثر دشمنان ملت ایران در ایجاد و تداوم ناآرامی‌ها پرده‌برداری می‌کند.

در بخش ابتدایی یادداشت «اسرائیل نقشی دارد که در حمایت از معترضان ایفا کند» آمده است: انقلابی در ایران در حال انجام است که جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و در حالی که دولت بایدن مردد است، اسرائیل باید از بزرگترین فرصت از زمان انقلاب اسلامی 1979 برای تغییر رژیم در ایران استفاده کند.

نویسندگان در ادامه نوشته‌اند: سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل باید در این هدف نوک پیکان باشند، یعنی: استفاده از قدرت خود برای تضعیف شدید رژیم ایران، بازدارندگی اجباری و در صورت خوش شانسی، فروپاشی.

در بخش دیگری از یادداشت آمده: در حالی که به حمایت دولت بایدن از این انقلاب در ایران امیدوار هستیم، اما نباید ساده لوح باشیم چرا که اولویت اصلی دولت بایدن همچنان بازگشت به نسخه ضعیف شده از توافق هسته‌ایِ عمیقاً ناقص 2015 است. حتی تعهد اخیر رئیس جمهور برای کمک به ایجاد «ایران آزاد» به سرعت توسط برخی از دستیاران او که سیل امواج را پخش کردند تا روشن کنند که هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده ایجاد نشده، تقلیل یافت.

نویسندگان در ادامه تاکید کرده‌اند که: در این شرایط، اسرائیل باید ابتکار عمل را در دست بگیرد چرا که هیچ کشوری بیشتر از اسرائیل مورد تهدید جمهوری اسلامی نیست و هیچ نهاد امنیتی (سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی) توانایی بهتری در داخل ایران برای حمایت عملی از اعتراضات ندارد.

یادداشت مذکور سپس مواردی را به عنوان راهکارهای ضروری طرح کرده و می‌نویسد؛ در ادامه طرحی برای تضعیف رژیم ایران و شاید تشدید شرایطی که می‌تواند روزی به یک ایران آزاد منجر شود، ارائه می‌شود:

اول اینکه؛ اسرائیل باید فشار اقتصادی را از طریق عملیات نفوذ در داخل ایران تشدید کند. هدف این کمپین نفوذ باید ایجاد یک بحران بزرگ ارزی باشد که ایران را مجبور به خرج کردن ذخایر ارز خارجی خود کند و تعداد ایرانیان خشمگینی را که به خیابان‌ها می‌آیند افزایش دهد. این تلاش‌ها باید به مردم القاء کند که؛ رژیم فاسد پول‌های آنها را دزدیده و بانک‌ها بودجه کافی برای پوشش سپرده‌های آنان را ندارند. در عین حال باید یک صندوق اعتصاب کارگری برای حمایت از اعتصاب‌کنندگان ایجاد شود و نهادهای امنیتی اسرائیل باید یک کمپین پایدار را رهبری کنند که صنایع کلیدی را هدف قرار دهد.

دوم اینکه؛ اسرائیل همچنین باید اطلاعات اعضای نیروهای امنیتی ایران که مسئول سرکوب ایرانیان هستند را افشا کند. به این ترتیب آنها نمی‌توانند از جنایات خود پنهان شوند.

سوم اینکه؛ در مورد توانایی اثر فضای سایبری، پیش از این معلوم شد که چگونه قابلیت‌های جنگ سایبری می‌تواند به ایرانیان کمک کند. زمانی که آموزش حضوری در دانشگاه‌ها ممنوع شد، هکرها به سکو‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها نفوذ کرده و از آن برای آموزش دانشجویان برای افزایش تظاهرات استفاده کردند.

نویسندگان در ادامه تاکید می‌کنند؛ با تکیه بر این روش آموزشی، اسرائیل باید مطالبی را در مورد چگونگی سازماندهی بهتر ایرانیان در گروه‌های کوچک در هر محله، انتشار اطلاعات در مورد تحرکات نیروهای امنیتی و همچنین اختلال در سیستم‌های فرماندهی و کنترل، قابلیت‌های لجستیکی و نظارتی رژیم ارائه دهد.

چهارم اینکه؛ دولت بایدن نیز می‌تواند کمک‌هایی را به این روند داشته باشد، مثلا دسترسی ایرانیان به اینترنت را تقویت کند، ناقضان حقوق بشر از جمله رهبر ایران و رئیس جمهور را تحریم کند، تحریم کامل تجاری و اقتصادی را برای تضعیف منابع رژیم اعمال کند و شبکه مالی مخفیانه رژیم را هدف قرار دهد، همان شبکه مالی که ایران از آن برای کسب میلیاردها دلار استفاده کرده است.

پنجم اینکه؛ واشینگتن همچنین می‌تواند از خشم جهانی از سرکوب رژیم، برای حذف جمهوری اسلامی از سازمان‌های بین‌المللی و تشویق متحدانش به اخراج سفرای ایران استفاده کند.

ششم اینکه؛ اسرائیل باید تلاش‌های خود را بر برنامه‌ریزی برای جنگ علیه ایران در سال‌های آتی متمرکز کند و ضمن مخالفت با بازگشت به توافق هسته‌ای و برنامه‌ریزی برای این عملیات خطرناک، نباید فرصت حمایت از صدها هزار ایرانی را که برای سرنگونی جمهوری اسلامی می‌جنگند از دست بدهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی